Gå til innhold

Hvor lang tid tok fødselen(e)?

Anbefalte innlegg

Med hun første tok det to timer fra jeg kjente noe som hest og til hun var ute.

Kjempefin fødsel uten særlige smerter.(ingen smertestillende heller)

Siden den første fødslen gikk unna så fort reiste jeg raskt til sykehuset med nimmer to.

Men den varte og rakk i ca. 10 timer.Men en flott opplevelse med masse marsjepan(?) helt frem til pressriene ;o)

Så sjokket var stort med tredjemann.Fødselen ble satt i gang 2 mnd. før tiden og jeg hadde smerter som jeg ikke hadde hatt tidligere.

Etter 6 timer mente jordmoren at jeg burde ta smertestillende fordi fødselen kom til å vare minst et par timer til.Liten åpning.

I det hun tuslet ut for å hente smertestillende kom pressriene.Mannen ringte på og jordmoren rakk så vidt å ta imot litla i det hun spratt ut ;o)

De to første var rundt 4 kilo mens litlå var 19000 gram....

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

5

• Velouria

3

• vin

3

• asterix

2

Med hun første tok det to timer fra jeg kjente noe som hest og til hun var ute.

Kjempefin fødsel uten særlige smerter.(ingen smertestillende heller)

Siden den første fødslen gikk unna så fort reiste jeg raskt til sykehuset med nimmer to.

Men den varte og rakk i ca. 10 timer.Men en flott opplevelse med masse marsjepan(?) helt frem til pressriene ;o)

Så sjokket var stort med tredjemann.Fødselen ble satt i gang 2 mnd. før tiden og jeg hadde smerter som jeg ikke hadde hatt tidligere.

Etter 6 timer mente jordmoren at jeg burde ta smertestillende fordi fødselen kom til å vare minst et par timer til.Liten åpning.

I det hun tuslet ut for å hente smertestillende kom pressriene.Mannen ringte på og jordmoren rakk så vidt å ta imot litla i det hun spratt ut ;o)

De to første var rundt 4 kilo mens litlå var 19000 gram....

19000 gram Vin, det var da tunge saker ;o)

Sorry, måtte bare erte litt :o)

Godt og høre at det gikk bra, selv om hun var liten, for det gikk bra, ikke sant?

Jeg har en gutt som jeg fødte for 5 år siden.

De hele startet med at vannet gikk, og ingen hadde fortalt meg at det kom så mye vann ;o)

Reiste på sykehuset i ca 10-tiden, og gikk der lenge, for det kom en rie nå og da på ettermiddagen.

Når kvelden kom fikk jeg mer rier, men korte og uregelmessige.

Ved midnatt gav de meg en sprøyte og sa at jeg kom til og sovne.... Vel jeg sovnet ikke og riene økte.

Plutselig fikk jeg pressrier, men ikke lov og presse.

Så husker jeg ikke stort mer enn at jordmor presset på magen min, og gikk inn med hånda, og ut kom det en liten gutt.

Han hadde fått navlestrengen rundt halsen, så jordmor hjelpte han ut.

Han ble født i 3-tiden om natten, så fra vannet gikk var det jo noen timer, men selve fødselen oppfattet jeg ikke som så veldig lang.

19000 gram Vin, det var da tunge saker ;o)

Sorry, måtte bare erte litt :o)

Godt og høre at det gikk bra, selv om hun var liten, for det gikk bra, ikke sant?

Hehe...litt drøy den ja ;o)

Joda det går greit med henne nå.

Hun var veldig syk i starten og hun var heldig som overlevde.Fikk stor problemer med lungene og var nedi 1400 gram(selv om det ikke er så lite da)

Hadde astma i noen år,men merker det kun når hun er forskjølet nå.

Hilsner fra

Hehe...litt drøy den ja ;o)

Joda det går greit med henne nå.

Hun var veldig syk i starten og hun var heldig som overlevde.Fikk stor problemer med lungene og var nedi 1400 gram(selv om det ikke er så lite da)

Hadde astma i noen år,men merker det kun når hun er forskjølet nå.

Hilsner fra

Sikkert en tøff periode for dere, godt og høre at alt gikk bra.

Min lillesøster var prematur, men allikevel stor for alderen.

Jeg husker jeg satt der med det lille nurket i armene, og tenkte at henne måtte jeg beskytte igjennom livet :o)

Jeg er en del eldre enn henne, men jeg tror jeg beskytter henne endel, selv om vi ikke bor sammen ;o)

Hun slet også med astma i tidlige barneår, men har fått mindre og mindre plager etter som årene gikk, og når er hun nesten bra.

Annonse

Sikkert en tøff periode for dere, godt og høre at alt gikk bra.

Min lillesøster var prematur, men allikevel stor for alderen.

Jeg husker jeg satt der med det lille nurket i armene, og tenkte at henne måtte jeg beskytte igjennom livet :o)

Jeg er en del eldre enn henne, men jeg tror jeg beskytter henne endel, selv om vi ikke bor sammen ;o)

Hun slet også med astma i tidlige barneår, men har fått mindre og mindre plager etter som årene gikk, og når er hun nesten bra.

Ja ; merker det på lillejenta vår her også det!

De tre andre våres er en del eldre og har skjemt henne grundig bort...eh..sammen med hjelp av far og mor ;o)

Hun har alltid vært et stabeist og nektet å gå før hun ble to år blant annet.

Var beskymret for det en periode ,men nå er hun 6 år og en reser til det meste ;o)

Hilsen

Den ene fødselen tok ca 14-15 timer fra riene ble vonde til babyen var ute. Hvis man regner fra da vannet gikk, varte den fødselen i 17 - 28 timer.

Den andre fødselen var kortere. Fra riene ble hyppige/vonde til babyen var ute tok det ca 7-8 timer. Husker ikke dette helt nøyaktig. Hvis man regner fra da vannet gikk, varte fødselen i en time.

takk for svaret ditt, togli! :-)

alltid like underlig og interessant hvordan en felles og naturlig ting kan forløpr og oppleves såppas forskjellig! :-)

jeg burde vært jordmor, men det impliserer tre års studier i forkant som for meg virker temmelig uinteressant(sykepleien).

har du vært inne på birthdiaries.com? :-)

Jordmor må være et flott yrke, ja! Jeg mener å ha hørt at det snart skal bli mulig å utdanne seg til jordmor uten å gå via sykepleien?

Har ikke vært inne på Birthdiarys, nei. Burde kanskje gjort det ;-)

ylvali1365381015

Jordmor må være et flott yrke, ja! Jeg mener å ha hørt at det snart skal bli mulig å utdanne seg til jordmor uten å gå via sykepleien?

ja, det synes jeg du skal gjøre!

kanskje er det jeg som er sær, men jeg er der inne titt og ofte.

svangerskap og fødsler er min religion! ;-)

kan ikke begynne å revurdere utdannelse nå, det er lenge siden jeg var så ung at jeg kunne vingle, føler jeg. er nå i gang med ped. og psyk. kombinert med førskolelærer. artig og interessant det også!

heldigvis er det flere yrker vi kunne passe til! :-)

synes ditt nick virker kjent fra sist gang jeg var her inne- omlag seks år siden. kan det stemme tro?

jeg har sansen for deg, uansett. du sier mye klokt!

god helg til deg! :-)

kan ikke begynne å revurdere utdannelse nå, det er lenge siden jeg var så ung at jeg kunne vingle, føler jeg. er nå i gang med ped. og psyk. kombinert med førskolelærer. artig og interessant det også!

synes ditt nick virker kjent fra sist gang jeg var her inne- omlag seks år siden. kan det stemme tro?

Tusen takk, det var koselige ord :-)

Jeg har ei jente på seks år, så du husker meg nok godt fra "graviditet" fra den gangen :-)

Du virker som ei grepandes kjekk dame du også :-)

Annonse

I danmark er det mulig å bli jordmor uten sykepleier utdannelse om man er over en hvis alder. Høres supert ut spør du meg, og om dette blir en realitet her hjemme er jeg klar som bare det. Hvor har du denne infoen fra? Kan du gi meg noe mer konkret? Link eller noe?

Mvh

I danmark er det mulig å bli jordmor uten sykepleier utdannelse om man er over en hvis alder. Høres supert ut spør du meg, og om dette blir en realitet her hjemme er jeg klar som bare det. Hvor har du denne infoen fra? Kan du gi meg noe mer konkret? Link eller noe?

Mvh

Hmm, hadde jeg bare visst det.. Søsteren min prata om at hun kunne tenkt seg å bli jordmor og hun fortalte om en sykepleier hun kjenner som sa at de hadde planer om å starte opp en slik utdanning... om det ble/blir en realitet aner jeg ikke..

Ny utdanning blir man aldri for gammel til. ;-)

ylvali1365381015

Ny utdanning blir man aldri for gammel til. ;-)

ikke oppmuntre meg nå... ;-)

du aner ikke hva du begir deg innpå her, det reneste vepsebol av forvirring og følelser. ;-)

leste du spørsmålet mitt til deg i tråden om fødslers varighet, forresten?

*give it to me now!* 8-D

Mvh

Fant noe her..., men er usikker på om linken ble riktig...:

http://verden.abcsok.no/index.html?q=jordmorstudiet%20uten%20sykepleien&cs=latin1

Fant noe her..., men er usikker på om linken ble riktig...:

http://verden.abcsok.no/index.html?q=jordmorstudiet%20uten%20sykepleien&cs=latin1

Hvis du ser på den linken som heter "Innholdsfortegnelse", så står det noe om et forsøk på fireårig jordmorutdanning uten sykepleien først. Jeg lette rundt i den laaaange artikkelen, men klarte ikke å finne ut mer om dette. Mulig du finner noe der!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...