Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk for forslaget, frosken. Jeg skal snakke med legen min og mannen min om det. Jeg hadde vel ikke egentlig trodd jeg skulle miste grepet slik jeg har, og så lenge. Jeg følte meg litt mer stabil innvendig, og jeg er jo ikke en så veldig ustabil type som person, og likevel er jeg kommet inn i denne vonde sirkelen.

Jeg har lest på åpent om hva som har skjedd i livet ditt, og jeg er så lei meg på dine vegne. Jeg vil ikke prøve å komme med noen oppmuntrende ord, for det kjennes så lettvint ut for meg, men jeg håper at du har noen som kan ta vare på deg og holde rundt deg i denne vanskelige tiden. Du er en person som så tydelig er der for andre. På nettet og helt sikkert også for kjæresten/mannen din i denne perioden. Og samtidig har du mistet han som sikkert også var der mest for deg. Noen av oss overlever blant annet gjennom å være der for andre, men jeg håper du ber om nærhet og hjelp både i ditt vanlige liv, og her inne hvis du føler det er riktig. Så mange som du har hjulpet, så står det en kø av mennesker som vil være der for deg så godt vi kan hvis du trenger det.

Takk for dine gode råd, og ta vare på deg selv så godt du kan.

Klem fra

Takk for gode ord:-)

Jeg har lest innleggene dine de siste månedene, og tenker at mye (dvs. forverringen) sannsynligvis kan forklares med et brått fravær av en terapeut du er knyttet til i kombinasjon med søknad om uføretrygd.

Noen uker med fysisk trening kan av og til være med på å snu en vond sirkel. Flere av opptreningssentrene har også psykiatrisk sykepleier som kan være til støtte under oppholdet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1933912
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for gode ord:-)

Jeg har lest innleggene dine de siste månedene, og tenker at mye (dvs. forverringen) sannsynligvis kan forklares med et brått fravær av en terapeut du er knyttet til i kombinasjon med søknad om uføretrygd.

Noen uker med fysisk trening kan av og til være med på å snu en vond sirkel. Flere av opptreningssentrene har også psykiatrisk sykepleier som kan være til støtte under oppholdet.

Hei!

Jeg ser på det som har skjedd meg på samme måte som du gjør. Litt av problemet er å vite hva som gjør det vanskelig, men likevel ikke være i stand til å gjøre noe selv for å takle det bedre. Jeg er litt fortvilet over primærlegen min.

Det går så usannsynlig tregt med ham, og det er vanskelig å få ham til å gjøre noe. Han brukte evigheter på uføretrygdsøknaden, og gudene vet hvor lang tid han kommer til å bruke på søknad til Modum. Nevner jeg enda noe mer, kommer han til å bli "svimmel". Vi maser og maser på ham i ett sett føles det ut som. Mannen min maser. Jeg har gitt opp.

Vet du kanskje om noen slike opptreningssteder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1933922
Del på andre sider

Hei!

Jeg ser på det som har skjedd meg på samme måte som du gjør. Litt av problemet er å vite hva som gjør det vanskelig, men likevel ikke være i stand til å gjøre noe selv for å takle det bedre. Jeg er litt fortvilet over primærlegen min.

Det går så usannsynlig tregt med ham, og det er vanskelig å få ham til å gjøre noe. Han brukte evigheter på uføretrygdsøknaden, og gudene vet hvor lang tid han kommer til å bruke på søknad til Modum. Nevner jeg enda noe mer, kommer han til å bli "svimmel". Vi maser og maser på ham i ett sett føles det ut som. Mannen min maser. Jeg har gitt opp.

Vet du kanskje om noen slike opptreningssteder?

Jeg vet litt om noen av dem. Hvor i landet bor du?

Når det gjelder Modum så synes jeg du skal skrive en søknad selv som du ber fastlegen om å legge ved det han skriver.

Du kjenner deg selv mye bedre enn fastlegen, og hvis du ser på Modums nettside så vet du vel hvilke avdelinger som vil være aktuelle for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1933969
Del på andre sider

Jeg vet litt om noen av dem. Hvor i landet bor du?

Når det gjelder Modum så synes jeg du skal skrive en søknad selv som du ber fastlegen om å legge ved det han skriver.

Du kjenner deg selv mye bedre enn fastlegen, og hvis du ser på Modums nettside så vet du vel hvilke avdelinger som vil være aktuelle for deg.

En av de tingene jeg har prøvd å ikke si noe særlig om er hvor jeg bor, selv om NHD mente å vite det..(?) Jeg bor ikke på østlandet, og heller ikke så veldig langt mot nord, for å si det slik.

Og jeg har tenkt å skrive en søknad til Modum selv. Men det må formelt gjøres av min primærlege på grunn av det økonomiske.

Hvor mye han gjør ut av en slik søknad vet jeg ikke. Han kjenner ikke meg noe særlig godt, selv om det hjalp litt at min psykiater hadde en halvtimes samtale med ham på telefonen for ikke så lenge siden. Vi hadde en "krangel" om hva som skulle vektlegges i uføretrygdsøknaden. Han mente det psykiske, med det fysiske som "symptomer". Typisk primærlege.

Psykiateren min ville de fysiske plagene mine skulle sidestilles likt med de psykiske. Psykiateren min fikk selvfølgelig gjennomslag, og jeg håper primærlegen min har fått et litt annet forhold til de fysiske plagene mine. Jeg blir så til de grader ikke _sett_ hos primærlegen.

Jeg har vært i kontakt med Modum. Og det virket på dem som om de syntes jeg skulle sende inn en søknad. At min situasjon var aktuell nok. Noen ganger kan diagnoser som vedvarende PTSD åpne dører også, utrolig nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1933982
Del på andre sider

En av de tingene jeg har prøvd å ikke si noe særlig om er hvor jeg bor, selv om NHD mente å vite det..(?) Jeg bor ikke på østlandet, og heller ikke så veldig langt mot nord, for å si det slik.

Og jeg har tenkt å skrive en søknad til Modum selv. Men det må formelt gjøres av min primærlege på grunn av det økonomiske.

Hvor mye han gjør ut av en slik søknad vet jeg ikke. Han kjenner ikke meg noe særlig godt, selv om det hjalp litt at min psykiater hadde en halvtimes samtale med ham på telefonen for ikke så lenge siden. Vi hadde en "krangel" om hva som skulle vektlegges i uføretrygdsøknaden. Han mente det psykiske, med det fysiske som "symptomer". Typisk primærlege.

Psykiateren min ville de fysiske plagene mine skulle sidestilles likt med de psykiske. Psykiateren min fikk selvfølgelig gjennomslag, og jeg håper primærlegen min har fått et litt annet forhold til de fysiske plagene mine. Jeg blir så til de grader ikke _sett_ hos primærlegen.

Jeg har vært i kontakt med Modum. Og det virket på dem som om de syntes jeg skulle sende inn en søknad. At min situasjon var aktuell nok. Noen ganger kan diagnoser som vedvarende PTSD åpne dører også, utrolig nok.

Jeg er sikker på at Modum vil verdsette at du selv skriver en søknad og at din fastlege så i tillegg må skrive noe. Du kan ikke søke uten at fastlegen er involvert, men du kan selv sørge for at relevant informasjon fremkommer i søknaden. Jeg har selv søkt på denne måten - riktignok ikke i forhold til psykiatrisk behandling, men i andre sammenhenger.

Du har beskrevet tidligere at din psykiater har hjulpet deg med mange ting, kanskje har han "skjemt deg litt bort" slik at du ikke er vant til å bruke din egen handlekraft i forhold til helsevesenet. Sett deg ned og skriv en søknad på pc'en din - skriv hva du sliter med og hva du håper et behandlingsopplegg kan hjelpe deg med.

Grunnen til at jeg lurte på hvor i landet du bodde var med tanke på de opptreningssentrene jeg vet noe om. Mange relativt unge liker Tonsåsen, som er et slags alternativt sted i forhold til mange andre. De vektlegger kosthold mye sterkere enn hva som er vanlig. Hvis du skal søke på Tonsåsen må du passe på at dine psykiske vansker ikke er det som fokuseres på i søknaden, da de for tiden visstnok ikke tar inn pasienter som primært har psykiske plager.

Se her: http://www.tonsasen.no/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1933996
Del på andre sider

Jeg er sikker på at Modum vil verdsette at du selv skriver en søknad og at din fastlege så i tillegg må skrive noe. Du kan ikke søke uten at fastlegen er involvert, men du kan selv sørge for at relevant informasjon fremkommer i søknaden. Jeg har selv søkt på denne måten - riktignok ikke i forhold til psykiatrisk behandling, men i andre sammenhenger.

Du har beskrevet tidligere at din psykiater har hjulpet deg med mange ting, kanskje har han "skjemt deg litt bort" slik at du ikke er vant til å bruke din egen handlekraft i forhold til helsevesenet. Sett deg ned og skriv en søknad på pc'en din - skriv hva du sliter med og hva du håper et behandlingsopplegg kan hjelpe deg med.

Grunnen til at jeg lurte på hvor i landet du bodde var med tanke på de opptreningssentrene jeg vet noe om. Mange relativt unge liker Tonsåsen, som er et slags alternativt sted i forhold til mange andre. De vektlegger kosthold mye sterkere enn hva som er vanlig. Hvis du skal søke på Tonsåsen må du passe på at dine psykiske vansker ikke er det som fokuseres på i søknaden, da de for tiden visstnok ikke tar inn pasienter som primært har psykiske plager.

Se her: http://www.tonsasen.no/

Takk skal du ha. Skal titte på dette og ringe og snakke med dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1934007
Del på andre sider

Annonse

Gjest elvira 76

Ja, jeg er vel egentlig det.

Det har raknet litt for meg de siste mnd. Jeg har ikke psykiateren min, og jeg sliter veldig med å komme meg videre etter å ha levert inn uføretrygdsøknad. Jeg føler litt at jeg har gått av med pensjon i en alder av trettiseks, og det før jeg noen gang fikk startet. Jeg får ikke helt til å sørge over det på en god måte føler jeg, og derfor prøver jeg å søke meg inn på Modum. Men det tar tid å komme inn der.

Har akkurat hatt et langt og vondt migreneanfall. Og jeg har spist altfor mye i det siste og lagt på meg. Og isolert meg. Disse vonde sirklene. Jeg klarer visst ikke å hjelpe meg selv.

Hvordan går det med deg?

Ble litt nysgjerrig om det du skrev om Modum.

Jeg har blitt fortalt at en må tilhøre en poliklinikk og at det må være en psykolog der eller aller helst en psykiater som kan søke en inn. Men er fastlegen nok?. Mulig det har blitt endringer, og det er jo bra. Da er det jo muligheter for de som ikke er så heldige å ha et tilbud på en poliklinikk.

vet du mer om dette?.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1934009
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig om det du skrev om Modum.

Jeg har blitt fortalt at en må tilhøre en poliklinikk og at det må være en psykolog der eller aller helst en psykiater som kan søke en inn. Men er fastlegen nok?. Mulig det har blitt endringer, og det er jo bra. Da er det jo muligheter for de som ikke er så heldige å ha et tilbud på en poliklinikk.

vet du mer om dette?.

Du må ikke tilhøre en poliklinikk slik jeg har forstått det, men egentlig er det pasientens behandler som skal søke deg inn. Et av vilkårene for å komme inn er at du er i behandling, og at du har oppfølging etterpå. En psykolog kan søke deg inn. Eller sosionom, psykiater med mer. Så sant det er din behandler, og det er innenfor helsevesenet. Modum dekker 80 %, det resterende dekkes av kommunen jeg bor i.

Min behandler er langvarig sykemeldt, men kommer med tiden igjen, og skal da følge meg opp. Egentlig er det han som burde søkt, men min primærlege må i mitt tilfelle sende inn søknaden. Jeg har diskutert med min behandler som synes det er greit at jeg sender inn søknad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1934018
Del på andre sider

Hei, ikke meningen å bryte inn i tråden, men hvor får du kjøpt den cd'en? Leter etter noe som kan hjelpe mot min konstante uro.

Vet de har på Amazon. Den heter "healing of trauma in 3 stages elle noe sånn. Mange meditasjoner der som jeg ikke helt fikser, men den for søvn har hjulpet meg masse! Hvis du søker på navnete hennes (Belleruth Naparstek) så burde den komme opp. Ellers, gi en tilbakemelding, så skal jeg sjekke opp akkurat hva den heter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246723-bugge/page/2/#findComment-1934247
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...