Gjest Mamma til 1 åring Skrevet 13. april 2001 Del Skrevet 13. april 2001 Hei! Jeg spurte på barnemed. for en tid siden men fikk ingen svar...Men kanskje du kan hjelpe meg? Har en datter på litt over 1 år. Siden begynnelsen av desember har hun vært plaget av ulike infeksjoner. Det begynte med urinveisinfeksjon. (Legen sa at det var en bakterie i urinen som ikke er helt vanlig å finne der, men som etter flere dyrkninger ble borte etter pencilin kurer. Men siden desember har hun nesten konstant vært syk... Forkjøla med feber, virusprikker, surkling i brystet, rød og hoven hals.. Har vært på legevakta, men de fant ut at det var virusbetinget. Jeg har fått 2 dagers plass i uka til henne i barnehage.(Begynte den 20/3) Men vi har kun vært der 2 dager pga av min datters helse ble forverret etter å ha vært der.... Er det tilrådelig at jeg tar henne ut av barnehagen/sier opp plassen for at hun skal "skånes" for mer smitte og få sjans til å få "roet" ned...? Jeg er hjemmeværende så det er ikke nødvendig for meg å ha henne i barnehage nå. Jeg hadde langvarig vannavgang under fødselen. Min datter ble satt på antibiotika etter fødselen pga en infeksjon i navlen. Vet du noe om dette kan ha noe å si for at hun har vært plaget av gjentatte infeksjoner..? (Jeg har ammet henne siden hun ble født.) Takknemlig for svar! Hilsen: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24684-gjentatte-infeksjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 17. april 2001 Del Skrevet 17. april 2001 Kjære Mamma til 1 åring, Det er ingen uvanlig historie du forteller om ditt barn. Mange barn gjennomgår en hel serie av luftveisinfeksjoner i første leveår, spesielt i vintersesongen, og enda mer spesielt i relasjon til opphold i barnehage. Det begynner gjerne med en virusinfeksjon, og det svekker noe barnets infeksjonsforsvar, i alle fall i en forbigående periode. Når hun er sammen med flere andre barn utveksler de virus ( Det er minst et par hundre forskjellige typer som kan forårsdake luftveisinfeksjoner) og setter igang med en ny runder. I tillegg kommer da eventuelle bakterier som lettere får fotfeste hos en som har virusinfeksjon. Jeg tror ikke det er ufornuftig å holde henne bort fra barnehagen for noen uker. Det hjelper ofte. Det er kanskje ikke nødvendig å si opp plassen for et midlertidig fravær. Jeg tror ikke at din for tidlig vannavgang og påfølgende antibiotikaforebyggelse (det er vel mest forebyggelse og ikke behandling) har noe med luftveisinfeksjoner å gjøre. Sannsynligvis heller ikke den urinveishistorien hun hadde. Men hvis det ikke blir slutt på infeksjonene kan det være en tanke å få undersøkt hvorvidt det er noe galt med infeksjonsforsvaret. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24684-gjentatte-infeksjoner/#findComment-104179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.