søvnløs75 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hei Jeg er en mann på 31 som har store søvnvansker. Har hatt problemer med å sove helt siden jeg gikk på ungdomsskolen, disse problemene har gradvis forverret seg etterhvert som jeg har blitt eldre. Har de siste 6 årene jobbet som skiftarbeider,.. noe som muligens har forsterket probemene mine, men jeg tror ikke det , da jeg har hatt søvnvansker så lenge, og at problemet har vært stigende hele tiden. Problemet mitt er innsovningsfasen,.. har jeg først sovnet har jeg sjelden problemer med å sove 6-8 timer. Så etter all sansynlighet har jeg vel det dere leger kaller forsinket søvnfasesyndrom For ca 5 år siden gikk jeg til lege med problemet mitt og fikk skrevet ut innsovningstabletter (Imovane 7,5mg) og syns at disse fungerer veldig bra. Jeg har de siste par årene hatt et forbruk på ca 60 tabletter på fire- fem mnd ,- dosen min er en og en halv hver gang(har også hent at jeg har tatt to stk) For og få tablettene til og vare lengst mulig prøver jeg og kun benytte meg av innsovnings tablettene når jeg må,.. altså i forbindelse med jobb,.. og dvs 13 av 35 dager (jobber i en 35 dagers syklus) De 13 dagene jeg bruker medesiner for å sove fungerer det greit,.. det er altså de gjenværende 22 dagene jeg har problemer. De dagene bruker jeg som regel 2-5 timer på og greie å sove ,.. kun en sjelden gang greier jeg og sovne før 2 timer , har også i snitt en våken natt i uka. Disse problemene begynner og tære veldig på meg og familien min (kone og tre barn) Jeg har hele tiden håpet at problemet mitt skulle forsvinne etterhvert som jeg ble eldre, men det går i helt motsatt retning. Føler nå at hele hverdagen min dreier seg om og greie å sove. Problemet mitt rammer spesielt fritiden min, for da jeg konstant føler meg uopplagt har jeg sjelden ork til og gjøre ting. For selv om jeg ikke har greid og sovne før 3- 4 på natta står jeg fortsatt opp kl 7. Har ofte dårlig samvittighet ovenfor kone og barn da jeg veldig ofte ikke har ork til og leke med de. Lite søvn føler også til mye irritasjon som ofte kan gå utover familien. Tror også at problemet mitt kan føre til skader over tid , da jeg sjelden har ork til og trene (noe jeg gjorde veldig mye tidligere) og jeg tyr ofte til enkel og usunn mat. Har prøvd alt av såkalte kjerringråd har også prøvd melantonin over lang tid uten hell. Så nå over til spm. mitt Jeg vet at det ikke er noe dere anbefaler men, går det an å gå på innsovningstabletter fast hele året , kanskje for alltid ? Hvordan vil en lege stille seg til dette, ville han eller hun godtatt dette? Hva gjør andre som meg som har kroniske innsovningsvansker? Er det noe fare for skader forbindet med og gå på slike tabletter fast,.. tenker da på leverskader, skader på andre indre organer, kreft e.l ? Jeg er klar over at tablettene er sterkt avhengighetsdannede og at dosen må muligens gradvis økes vis jeg skulle gå på disse fast. Jeg er også klar over at muligens vil tablettene miste sin virkning på meg hvis jeg skulle ha gått på disse fast. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246914-buk-av-innsovningstabletter-over-lang-tid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yia Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hei! Jeg har forsinket søvnfasesyndrom, og det verste jeg kan gjøre mot meg selv er å jobbe skift! Som du sier forsterker det problemet. Det som fungerer best for meg (og min far og bror med samme problem) er å stå opp til samme tid hver dag, og det lar seg vanskelig gjøre om man jobber skift. Jeg klarer heller ikke gjennomføre dette om jeg ikke har jobb jeg må stå opp til på samme tid. Er dessverre ikke født med ståldisiplin! Jeg tar også Imovane i perioder, men får ikke lov å ta de hver dag. Håper du finner en løsning, for jeg vet dette ikke er til å leve med hverken for en selv eller de rundt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246914-buk-av-innsovningstabletter-over-lang-tid/#findComment-1931055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hei! Jeg har forsinket søvnfasesyndrom, og det verste jeg kan gjøre mot meg selv er å jobbe skift! Som du sier forsterker det problemet. Det som fungerer best for meg (og min far og bror med samme problem) er å stå opp til samme tid hver dag, og det lar seg vanskelig gjøre om man jobber skift. Jeg klarer heller ikke gjennomføre dette om jeg ikke har jobb jeg må stå opp til på samme tid. Er dessverre ikke født med ståldisiplin! Jeg tar også Imovane i perioder, men får ikke lov å ta de hver dag. Håper du finner en løsning, for jeg vet dette ikke er til å leve med hverken for en selv eller de rundt. Lykke til! Imovane er ikke værstingen med tanke på avhengighetsfare, men jeg ville nok foreslå at du diskuterer alternative strategier med legen din. Kanskje kan du få henvisning til søvnklinikken på Ullevål eller i Bergen for en nærmere utredning og konsultasjon med spesialister på søvnforstyrrelser, deriblant forsinet søvnfase. Selv vet jeg lite om denne tilstanden, men jeg vil tro at det å ha et mer regelmessig liv med et sunnere kosthold kan være hjelp i. Med tanke på medisiner så finnes det også flere typer du kan forsøke som ikke innebærer risiko for tilvenning. Navn på slike er Tolvon, Truxal, Nozinan og Vallergan. Det er hhv en gammel type antidepressiva som gjør deg trøtt, antipsykotiske medisiner med trøtthet til bivirkning, og en allergimedisin man også blir slått ut av. Alle brukes til behandling av søvnproblemer. For å unngå trøtthet neste dag ville jeg personlig landet på en liten duse Tolvon eller Truxal, siden det primært er innsovningen du sliter med. Jeg vil også foreslå å legge ut problemstillingen din i forumet for psykiatri. Dr. Nils H. Dahl har god peiling, og svarer gratis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246914-buk-av-innsovningstabletter-over-lang-tid/#findComment-1933740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pleiern Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hei, har hatt store søvnproblemer selv mesteparten av mitt voksne liv. Har også brukt imovane i både lengre og kortere perioder. Problemet mitt er størst om sommeren. Om vinteren sover jeg generelt både mere og bedre og sovner på et blunk. Har ikke greie på å jobbe skift, men har en mor som gjør det. Hun sliter også med innsovnings problemer fra tid til annen. Tror generelt at skift arbeidet kanskje er ditt største "problem". Hva med et lite jobb skifte? Eller om det kan tilrettelegges noe? Tror faktisk at dette er grunn for å få omskolering av trygdeetaten pga krosnisk sykdom (søvn forstyrrelser)... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246914-buk-av-innsovningstabletter-over-lang-tid/#findComment-1934859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skal Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hei! Har og fss. Du skriver du har prøvd melatonin. Men har du prøvd lysbehandling? Har mye kraftigere virkning enn melatonin, kan ev brukes i sammen med mel. Men er viktig at det brukes på rett måte, til rett tid, ellers kan det forværre problemet. Dvs, får du lys for tidlig kan du ende med å skyve døgnrytmen i feil retning - IKKE å anbefale. Kombinasjonen lys, melatonin og bekmørkt soverom fikk orden på rytmen min iallfall, selvom det glir ut i dårlige perioder. (Har og andre grunner til søvnproblemer) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246914-buk-av-innsovningstabletter-over-lang-tid/#findComment-1934892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Det finnes endel pasienter som bruker f.eks Imovane fast, uten å få toleranse-utvikling, dvs at dosen må økes. Synes du skal diskutere dette nøye med fastlegen din. Dersom hverdagen til både deg og familien blir betydelig bedre, KAN det være riktig løsning. Men synes vel at du også bør prøve psykolog-samtaler. For mange kan søvnvansker reduseres veldig ved hjelp av riktig type samtale-terapi og avspenningsteknikker. Høres viktig ut for deg at du også får krefter til fysisk aktivitet igjen; dette vil også bedre søvnkvaliteten din. Prøv også å vær ærlig med deg selv og fastlegen mtp om det KAN være depresjon eller angst som ligger til grunn for søvnvanskene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246914-buk-av-innsovningstabletter-over-lang-tid/#findComment-1934895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.