Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 65 år (kvinne) og trener ca 2 ggr pr. uke på treningsstudio: først oppvarming / kondisjon på tredemølla (ca. 30 min.), deretter styrke. På tredemølla veksler jeg mellom rask gange i ”motbakke” og lett jogging. I joggeøktene kommer pulsen opp i 175. Kjenner intet ubehag ved dette når jeg er på mølla, men jeg føler meg ofte mer matt enn opplagt etter å ha trent. Jeg er til tider plaget av uregelmessig puls, men bare når jeg er i ro. Er forøvrig frisk - sjelden forkjølet og lignende. Er makspuls på 175 unormalt / risikabelt i min alder og i min situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246955-h%C3%B8y-makspuls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Taba.

Det er store individuelle forskjeller når det gjelder maksimal-puls. Du er en kvinne som nærmer seg de voksnes rekker, og det er gledelig at noen fortsatt holder koken, til tross for at alderen viser et noe høyere tall.

Det er litt uvanlig, men slett ikke sjelden, at "voksne" folk får en belastningspuls på 175-180. Det ville være en fordel å få fastslått at denne pulsen representerer en normal rytme. Det får du best gjort ved et arbeids-EKG (belastnings-EKG) på ergometersykkel. Hvis det er slik at du føler deg mer kjørt enn opplagt etter en slik økt, kunne det være nyttig å få dette avklaret. Snakk med din lege om dette. Slik belastningstest kan du få utført ved de fleste poliklinikker, spesialistpraksiser og idrettsmedisinske kontor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246955-h%C3%B8y-makspuls/#findComment-1934259
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...