Gå til innhold

et år gammelt rop om hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest leiogredd

Etter å ha vært "kasteball i systemet" en god stund, i tilknytning til utredning av svulster i begge kinnene, fikk jeg beskjed (av en lege som tok UL av kulene) at de var "et slags accessorisk spyttkjertelvev"; slik jeg forstod det: ekstra stykker spyttkjertelvev. "Min" ØNH-lege ville følge opp kulene med UL med 8 ukers mellomrom. Etter 5 minutters undersøkelse (UL)(på feil område!) ca 8 uker senere, ble jeg "sendt hjem" etter å ha bli møtt med utsagnet "..sløsing med ressurser..." fra to leger jeg aldri hadde møtt før.

I tilleg til kulene, er jeg hoven ("Verkende" hoven)under begge ørene/bak underkjevene (for fl. mnd siden på venstre side, i senere tid også på høre) Har også genr. ansiktsmerter, øresmerter(+ trykk i tennene) som ikke kan knyttes til bestemte situasjoner. Det nye nå: er vondt å ta på den ene av kulene (den største). Er redd og fortvilt..

1. Hva nøyaktig er "accessorisk spyttkjertelvev" og hva kommer det av?

2. Hva bør jeg gjøre?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24712-et-%C3%A5r-gammelt-rop-om-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til leiogredd

"Accessorisk spyttkjertelvev" betyr spyttkjertelvev i et område som man vanligvis ikke finner dette. Slikt er ikke helt uvanlig og det finnes feks tilsvarende hos kvinner der man kan finne brystkjertelvev i armhulen eller i brystveggen.

Hvis det gir lokale smerter kan det tyde på en lokal betennelse eller irritasjon i kjertelvevet. Videre oppfølging av dette bør såvidt jeg kan skjønne skje hos "din" ØNH lege- evt vil han henvise deg til nødvendige undersøkelser eller utredning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...