Adolf Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hei, Har i en del år vært plaget av panikkangst og depresjoner. Har gått på cipramil og efexor i 6-7 år(ikke begge på samme tid). Sluttet med efexor for 6 mnd siden. For en stund(2-3)uker siden fikk jeg et av de fantastiske panikk angst anfallene. Dette medfører for meg fryken for hjerteslag eller stopp, prikkinger i venstre håndflate. Jeg inbiller meg at jeg har smerter i venstre hånd noe jeg vet ikke er reelt. Sist følte jeg et snev av kvalme. Det som er faktumet er at symptomene jeg får er relatert til det jeg har lest eller hørt om hjertesykdom. Uansett så ble det da tatt EKG som viste alt bra, men han legen reagerte på blodtrykket mitt som var litt over normalt. I ettertid har jeg fundert på: er det ikke normalt med forhøyet blodtrykk etter en slik påkjenning et panikkangstanfall gir ? Etter dette har det høye blodtrykket mitt blitt en del av problemene, eller det har blitt med sammen med de andre symptomene. For det er jo lettere å få hjerteslag når man har for høyt blodtrykk, eller ? Var hos legen for å måle blodtrykket , og også der viste det lett forhøyet verdi. Da dette skulle måles kjente jeg at jeg ble stresset og frykten for at det skulle være for høyt kan jeg bannes på forhøyet det. Det som er saken er at et panikkangst anfall ikke alltid bryter ut til et klimaks, men starten av det kan vedvare en hel dag. Da blir jeg stresset, tenker mye på det og det ene ødelegger for det andre. Jeg føler meg svak og anspent. Jeg stresser med skolearbeidet og de andre tingene sammen med dette kan jo umulig virke bra på blodtrykket? Nå er bekymringene der hele tiden og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av denne onde sirkelen. Har kjøpt meg blodtrykksapparat for å måle her hjemme. Det hjalp litt fordi hvis det måler rett så er det slett ikke alltid jeg har høyt blodtrykk(er av type Braun). Har ikke hatt det så lenge, men den høyeste målingen var 155/83, men da kjente jeg at jeg var stresset. Snus hadde jeg samt at jeg drakk kaffe. Ellers så verdien er verdiene uten snus vært rundt 120-125/60-78. Tror jeg bevisst unnlater å måle når jeg er stresset eller nervøs, samt uten snus. Hva er blodtrykket mitt ? Det er spørsmålet. Hvis jeg er stresset samt preget av angst så er det jo høyere enn normalt, men nå har normalt forsvunnet. Hvordan kan jeg få normalt tilbake ? Jeg mener en hverdag uten frykt for dø av hjerteproblemer? Er det slik at den psykiske lidelsen min forhøyer blodtrykket mitt ? I Alle mine problemer har rot i denne lidelsen. Det er en ond sirkel jeg ikke kommer ut av. Psykolog ? Ja, har en , men der har vi ikke kommet lenger enn til tenårene mine. Det kan virke som jeg var roligere da jeg gikk på efexor, men sluttet fordi jeg ville føle verden uten og at jeg følte at de ikke helt virket. Nå er vel saken at det egentlig fungerte men det var et helvete å slutte så jeg har ikke så lyst å begynne igjen med de. Finns det andre typer medisiner som kan hjelpe meg? Eller fins det noe i det hele tatt som kan hjelpe ? Mvh, Babar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247617-blodtrykk-snus-og-psykiske-lidelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.