Gjest Venninnen Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg har ei venninne som nylig har blitt voldtatt to ganger i løpet av en drøy uke, og hun har tidligere vært utsatt for seksuelle overgrep i barndommen. Jeg lurer på om noen har noen tips til hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal forholde meg? Jeg føler meg så hjelpesløs ... Skal jeg få henne til å snakke om det som har skjedd? Skal jeg la henne trekke ned rullgardinen og gå inn i sin egen verden og la henne si til allverden at alt er bra? Skal jeg insistere på at hun anmelder han? Innspill mottas med takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247662-venninne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
javelda1365380927 Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Uff, dette var vondt og vanskelig.. Men for all del ikke la være å snakke med henne. Det viktigste du kan gjøre nå, er og la henne få vite at hun er verdifull, at hun har stor verdi som menneske! Å lytte er et annet stikkord. Du trenger ikke ha så mye fornuftig å si nødvendigvis, det viktigste er at du orker å lytte hvis hun klarer å snakke. Og oppfordre henne til å søke prof. hjelp, hvis hun ikke allerede har det. Dette hun har opplevd er så enormt skadelig, hun KAN IKKE klare med det alene! Om hun burde oppmuntres til å anmelde..jeg synes det, fordi i det lange løp vil dette føles best for henne. Er godt å få plassert skylden og skammen der den hører hjemme! Men om hun overhode ikke klarer, så må ingen presse henne for mye. Det siste hun trenger er vel stort press og mas nå. Hun gjør så godt hun kan. Om hun rømmer "inn i sin egen verden", og ikke vil snakke, så er det nok hennes måte og forsøke å overleve på. Og igjen, hun gjør nok så godt hun kan. Det eneste du som venn kan gjøre da, er å stadig minne henne på om at du ER der for henne, når hun er klar. At du har tenkt å vente tålmodig, for du er glad i henne, bryr deg! Men nå det er sagt, vil det for noen være umulig og snakke om slike ting, med folk de kjenner. Det er ofte slik at det er lettere og snakke med fremmende. Du kan f.eks. si at du kan følge henne (eller bli med) til legen, hjelpe henne og be om hjelp, for det er så grusomt vanskelig. Annet jeg kommer på, må være at du kan oppfordre henne til å skrive innlegg på dette forumet. Her vil hun treffe på flere, som vet hva hun går gjennom. Og her kan hun være annonym. Dixi er også et sted hun kan henvende seg til. Ja, dette var noen tanker fra meg...Ha lykke til, utrolig bra at du har lyst til å forsøke å støtte venninnen din i en veldig vanskelig tid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247662-venninne/#findComment-1939684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Venninnen Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Uff, dette var vondt og vanskelig.. Men for all del ikke la være å snakke med henne. Det viktigste du kan gjøre nå, er og la henne få vite at hun er verdifull, at hun har stor verdi som menneske! Å lytte er et annet stikkord. Du trenger ikke ha så mye fornuftig å si nødvendigvis, det viktigste er at du orker å lytte hvis hun klarer å snakke. Og oppfordre henne til å søke prof. hjelp, hvis hun ikke allerede har det. Dette hun har opplevd er så enormt skadelig, hun KAN IKKE klare med det alene! Om hun burde oppmuntres til å anmelde..jeg synes det, fordi i det lange løp vil dette føles best for henne. Er godt å få plassert skylden og skammen der den hører hjemme! Men om hun overhode ikke klarer, så må ingen presse henne for mye. Det siste hun trenger er vel stort press og mas nå. Hun gjør så godt hun kan. Om hun rømmer "inn i sin egen verden", og ikke vil snakke, så er det nok hennes måte og forsøke å overleve på. Og igjen, hun gjør nok så godt hun kan. Det eneste du som venn kan gjøre da, er å stadig minne henne på om at du ER der for henne, når hun er klar. At du har tenkt å vente tålmodig, for du er glad i henne, bryr deg! Men nå det er sagt, vil det for noen være umulig og snakke om slike ting, med folk de kjenner. Det er ofte slik at det er lettere og snakke med fremmende. Du kan f.eks. si at du kan følge henne (eller bli med) til legen, hjelpe henne og be om hjelp, for det er så grusomt vanskelig. Annet jeg kommer på, må være at du kan oppfordre henne til å skrive innlegg på dette forumet. Her vil hun treffe på flere, som vet hva hun går gjennom. Og her kan hun være annonym. Dixi er også et sted hun kan henvende seg til. Ja, dette var noen tanker fra meg...Ha lykke til, utrolig bra at du har lyst til å forsøke å støtte venninnen din i en veldig vanskelig tid! Takk for masse gode tips - jeg noterer meg og tar med ut i verden! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247662-venninne/#findComment-1939956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det noe på gang?.... Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Takk for masse gode tips - jeg noterer meg og tar med ut i verden! det kan hjelpe å bare ver der for henne også,la hu få snakke å si det hun trenger uten å bryte av...det er ikke lett å kan ta laaaaaaaang tid... lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247662-venninne/#findComment-1960546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.