Gå til innhold

Shah Mohammad Rais sin boklansering i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

vel, jeg kan skjønne at mennesker i fattige land med slike levevilkår bruker de muligheter de har til å komme seg unna. det hadde også jeg gjort for min familie.

men innvandrings- og flyktningepolitikk er jo en annen debatt.

jeg undres likevel over at en forfatter som delvis ufrivillig har blitt kjendis her i landet, ikke får komme hit for å lansere sin bok, som nettopp problematiserer dette faktum.

"vel, jeg kan skjønne at mennesker i fattige land med slike levevilkår bruker de muligheter de har til å komme seg unna. det hadde også jeg gjort for min familie."

Det er nok ikke så dårlig stelt med han der og hans familie, har jeg inntrykk av!

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

20

• Gemini

6

• Mandolaika

6

• hidi

6

Skrevet

vel, jeg kan skjønne at mennesker i fattige land med slike levevilkår bruker de muligheter de har til å komme seg unna. det hadde også jeg gjort for min familie.

men innvandrings- og flyktningepolitikk er jo en annen debatt.

jeg undres likevel over at en forfatter som delvis ufrivillig har blitt kjendis her i landet, ikke får komme hit for å lansere sin bok, som nettopp problematiserer dette faktum.

Vi har hørt nok vrøvl fra den fyren.

Skrevet

Hele poenget med all viraken fra bokhandlerens side, har jo vært å få opphold her i landet...og sette i gang den velkjente kjeden av familiegjenforening.

Døh.. Gripp. Nå må ikke du komme her og komme her og røpe hele opplegget.

Hvis du nå røper opplegget til forfatteren med å presentere en opprørt og omtalt mannsgris i boka for å skape blest om salget, så ødelegger du jo hele bisnissen?

Hvis så mannsgrisen med hele menasjeriet får opphold i landet på grunn av dine opprørende påstander, så er jo hensikten oppnådd (Ups).

ylvali1365381015
Skrevet

"vel, jeg kan skjønne at mennesker i fattige land med slike levevilkår bruker de muligheter de har til å komme seg unna. det hadde også jeg gjort for min familie."

Det er nok ikke så dårlig stelt med han der og hans familie, har jeg inntrykk av!

relativt til andre i hans hjemland er han jo kanskje riktig

så priviligert. men sett under ett, med de politiske og sosiale forhold ellers (taliban!), er jo

levevilkårene temmelig uakseptable for ethvert menneske, og særlig dersom vi som har erfaring med et rikt demokrati skal evaluere.

hvorvidt denne shah mohammed rais er en dust, kan ikke jeg bedømme. men han er sikkert en mann av sine kulturelle premisser, og sikkert ikke ydmykheten selv. (men om jeg hadde vært i hans sko, hadde kanskje også jeg villet komme til orde med min versjon- det skulle man kunne forvente at norge tillot).

Skrevet

relativt til andre i hans hjemland er han jo kanskje riktig

så priviligert. men sett under ett, med de politiske og sosiale forhold ellers (taliban!), er jo

levevilkårene temmelig uakseptable for ethvert menneske, og særlig dersom vi som har erfaring med et rikt demokrati skal evaluere.

hvorvidt denne shah mohammed rais er en dust, kan ikke jeg bedømme. men han er sikkert en mann av sine kulturelle premisser, og sikkert ikke ydmykheten selv. (men om jeg hadde vært i hans sko, hadde kanskje også jeg villet komme til orde med min versjon- det skulle man kunne forvente at norge tillot).

Han har da kommet til orde gjentatte ganger i norsk media.

Hvis han ikke hadde hele tiden valgt å rippe opp i denne saken, så hadde ingen lenger brydd seg om Seierstads bok.

ylvali1365381015
Skrevet

Vi har hørt nok vrøvl fra den fyren.

tja. jeg er derimot nyskjerrig på hans versjon, åsne har jo fått breie seg temmelig uimotsagt, når man tenker på salgstallene hennes.

bør ikke vi som et rikt og vestlig demokrati tillate tilsvarende rom for motparten?

jeg er klar over at vi alle kultiveres innunder et paradigme, og det finnes andre paradigmer vi burde forsøke å forstå.også for å forsøke å forstå oss selv.

ylvali1365381015
Skrevet

nei, men i Sverige...

jaja. ser ikke at det skulle forhindre et døgn i oslo i forbindelsen med bokutgivelsen likevel...

ylvali1365381015
Skrevet

Han har da kommet til orde gjentatte ganger i norsk media.

Hvis han ikke hadde hele tiden valgt å rippe opp i denne saken, så hadde ingen lenger brydd seg om Seierstads bok.

det kan muligens være riktig. men han er jo berettiget å komme med sitt syn, er han ikke?

det er jo det vi lovpriser i vårt "hellige" demokrati, er det ikke?

skal vi kun demonstrere vårt storsinn overfor dem som er innenfor? da fungerer ikke demokratiet etter prinsippene...

Skrevet

det kan muligens være riktig. men han er jo berettiget å komme med sitt syn, er han ikke?

det er jo det vi lovpriser i vårt "hellige" demokrati, er det ikke?

skal vi kun demonstrere vårt storsinn overfor dem som er innenfor? da fungerer ikke demokratiet etter prinsippene...

Han kommer med sine synspunkter gjennom sin bok, den blir jo utgitt her. Og han har fått MER enn nok oppmerksomhet i media som det er, så det er nok ingen fare.

ylvali1365381015
Skrevet

Han kommer med sine synspunkter gjennom sin bok, den blir jo utgitt her. Og han har fått MER enn nok oppmerksomhet i media som det er, så det er nok ingen fare.

noen fare er det vel knapt.

bare litt merkelig. og aldri så lite flaut. vi må jo etterleve de prinsipper vi forfekter overfor resten av verden.

Skrevet

bare litt merkelig. og aldri så lite flaut. vi må jo etterleve de prinsipper vi forfekter overfor resten av verden.

Faren er vel stor for at han og resten av slekta vil nekte å reise og søke asyl her.

ylvali1365381015
Skrevet

Faren er vel stor for at han og resten av slekta vil nekte å reise og søke asyl her.

ja... den faren eksisterer jo alltid så lenge det finnes store forskjeller i verden. men vi kan ikke nekte folk å kommer hit på besøk av den grunn?

skal vi lage en festning av vårt land?

????????????????????????? (nei!)

Skrevet

ja... den faren eksisterer jo alltid så lenge det finnes store forskjeller i verden. men vi kan ikke nekte folk å kommer hit på besøk av den grunn?

skal vi lage en festning av vårt land?

????????????????????????? (nei!)

Nei, men jeg tror nok det er blitt foretatt en risikovurdering i hans tilfelle.

Men uansett, dette blir vi ikke enige om, og jeg ser ingen grunn til å diskutere dette videre.

ylvali1365381015
Skrevet

Nei, men jeg tror nok det er blitt foretatt en risikovurdering i hans tilfelle.

Men uansett, dette blir vi ikke enige om, og jeg ser ingen grunn til å diskutere dette videre.

neivel.

risikovurdering tror jeg stemmer.

men om det er rett er en annen sak.

:-)

Skrevet

Døh.. Gripp. Nå må ikke du komme her og komme her og røpe hele opplegget.

Hvis du nå røper opplegget til forfatteren med å presentere en opprørt og omtalt mannsgris i boka for å skape blest om salget, så ødelegger du jo hele bisnissen?

Hvis så mannsgrisen med hele menasjeriet får opphold i landet på grunn av dine opprørende påstander, så er jo hensikten oppnådd (Ups).

Er du gal! Vi damer i Norge hiver oss over dem... Hva ellers kan vi gjøre? De sjarmerer jo buksa av folk (ok nå vet jeg hvor buksa jeg ikke kunne finn er) se, de hjelper en til å finne skjulte ting....

Han kunne jo aldri gått trygt på gatene her i Norge....Stakkars han trenger jo så mange damer...

Skrevet

Hvorfor må vi det!

Vi vet at de ikke respekterer ett ord vi sier, men vi må respektere dem? NEI!

Respekterer de vår ytringsfrihet? NEI!

Respekterer de oss?

NEI!

Vil du fremdeles respektere dem?

ylvali1365381015
Skrevet

Hvorfor må vi det!

Vi vet at de ikke respekterer ett ord vi sier, men vi må respektere dem? NEI!

Respekterer de vår ytringsfrihet? NEI!

Respekterer de oss?

NEI!

Vil du fremdeles respektere dem?

jeg er kanskje naiv?

og tror det beste om andre?

vel, det er kanskje det som redder verden til slutt?

alle de holdningene du tillegger denne manne er dine egne fordommer, husk det!

kanskje har du rett. men kanskje _ikke_!

jeg får helt noia av denne polariserende debatten, det minner om den kalde krigen på åttitallet. vi så hvor ille det

ble, nå må vi prøve å være nyanserte og opprettholde en debatt som lar alle parter delta på lik linje!

jeg ble intet mindre enn _sjokkert_ over debatten på nrk i går, der talspersoner for det jødiske samfunn beskylder kåre willoch for å være anti- semitt! for å drive propaganda!?? og forfekte jødehat???? vet ikke om du så debatten. men jeg føler veldig sterkt på at det ikke akkurat er talsmenn for den arabiske siden som får mest taletid og forståelse i mediebildet.

de hårreisende beskyldningene mot diverse moderate politikere i norge i dag gir meg virkelig

gåsehud! dette eksemplifiserer kanskje den sterke kraften jødenes skjebne under andre verdenskrig ennå farger enhver debatt- man skal virkelig vikte seg for å trå dem på tærne!(hvilket de stadig erklærer).

i denne støyen kommer den arabiske stemmen til kort som en manifestasjon av det demoniske og fientlige. vi hadde vært bedre tjent (både nasjonalt og internasjonalt) med å åpne kommunikasjonskanalene. og dermed tillate at en forfatter som s.m.rais kom til orde på rettferdig vis. selv om han representerer et fiendebilde i vår tids propaganda.

Skrevet

jeg er kanskje naiv?

og tror det beste om andre?

vel, det er kanskje det som redder verden til slutt?

alle de holdningene du tillegger denne manne er dine egne fordommer, husk det!

kanskje har du rett. men kanskje _ikke_!

jeg får helt noia av denne polariserende debatten, det minner om den kalde krigen på åttitallet. vi så hvor ille det

ble, nå må vi prøve å være nyanserte og opprettholde en debatt som lar alle parter delta på lik linje!

jeg ble intet mindre enn _sjokkert_ over debatten på nrk i går, der talspersoner for det jødiske samfunn beskylder kåre willoch for å være anti- semitt! for å drive propaganda!?? og forfekte jødehat???? vet ikke om du så debatten. men jeg føler veldig sterkt på at det ikke akkurat er talsmenn for den arabiske siden som får mest taletid og forståelse i mediebildet.

de hårreisende beskyldningene mot diverse moderate politikere i norge i dag gir meg virkelig

gåsehud! dette eksemplifiserer kanskje den sterke kraften jødenes skjebne under andre verdenskrig ennå farger enhver debatt- man skal virkelig vikte seg for å trå dem på tærne!(hvilket de stadig erklærer).

i denne støyen kommer den arabiske stemmen til kort som en manifestasjon av det demoniske og fientlige. vi hadde vært bedre tjent (både nasjonalt og internasjonalt) med å åpne kommunikasjonskanalene. og dermed tillate at en forfatter som s.m.rais kom til orde på rettferdig vis. selv om han representerer et fiendebilde i vår tids propaganda.

Jeg er på motsatt side av deg!

Har vokst opp med at jøder er slu og uberegnelige etc. Ville finne ut selv. Fant ut at jøder tjener penger, men de er ærlige. Litt sjokkert søker jeg videre.... Finner ingenting.

Tyskere dreper jøder

Alle vil drepe jøder fordi de tjener penger.

Ingen liker jøder fordi noen av dem er rike..... Fysj.

Jøder får litt makt etter århundrer som idioter.

Usa ser jødenes verdi, for de lyver ikke, og alle vet at jøder er ærlige.Så plutselig kom muslimene.

Alt var forbudt!

Hva vil du ditt land skal være?

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg er på motsatt side av deg!

Har vokst opp med at jøder er slu og uberegnelige etc. Ville finne ut selv. Fant ut at jøder tjener penger, men de er ærlige. Litt sjokkert søker jeg videre.... Finner ingenting.

Tyskere dreper jøder

Alle vil drepe jøder fordi de tjener penger.

Ingen liker jøder fordi noen av dem er rike..... Fysj.

Jøder får litt makt etter århundrer som idioter.

Usa ser jødenes verdi, for de lyver ikke, og alle vet at jøder er ærlige.Så plutselig kom muslimene.

Alt var forbudt!

Hva vil du ditt land skal være?

her må jeg bare innrømme at jeg ikke skjønner hvor du vil.

at jødene har vært et forfulgt folkeslag er vi jo alle klar over. og det skrekkens scenario som fant sted under andre verdenskrig vil ingen være vitne til igjen. jødene har min store sympati for det som har vært!

men et helt annet scenario utspiller seg i jerusalem og på vestbredden forøvrig i dag. den politikk jødene fører der bryter med enhver konvensjon. det er totalt uaksptabel adferd. jeg forstår dem som mener at landet er okkupert, på lik linje med vår okkupasjon for 66 år tilbake. det er en eldgammel myte(også kalt religion) som ligger til grunn for at jøder ble tildelt en del av landområdene der nede. og lenge fungerte det til en viss grad. men det har skjedd en stadig forskyvning av grenser og avtaler siden. og det staten israel bedriver i palestina nå er etter mitt skjønn helt i tråd med andre okkupantmakters

overtramp gjennom tidene.

dersom en eller annen religion skulle ha en selvoppnevnt rett, i følge "skriften", til å innta

trøndelag med sine fientlige hensikter om å fortrenge oss som bodde her, ville jeg vørt temmelig opprørsk!

jeg har _ikke_ oppvokst med jødefientlige holdninger på noen måte, stort sett bare hørt om hva krigen påførte dem av lidelser.

og jeg gråt mine bitre tårer på søndag, da "pianisten" gikk på nrk 1- helt jævlig!!! menneskelig lidelse skal ikke forkomme. enten det skjer på den ene eller andre side av en konflikt. og det er etter mitt skjønn grotesk å trekke kåre willoch inn som talsmann for en antisemittisk politikk, sett i lys av hva denne representerer!

her er willoch totalt fremmed!

men nå må vi skille mellom israels maktpolitikk i palestina og jøder som privatpersoner. det er et billig "argument" å stadig vende tilbake til krigen. antisemittisme er noe helt annet enn å kritisere den politikk som føres der nede i dag. det er som å rope:"rasist!" hver gang noen

tenkes å hindre et mørkt menneskes overtredelser.

kanskje blir denne debatten etterhvert slik rasistdebatten har vært i norge? nå er den heldigvis mer avbalansert etter et tiår med offentlig debatt.

kanskje vi kommer så langt med jødene også? etterhvert?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...