Gå til innhold

Shah Mohammad Rais sin boklansering i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

her må jeg bare innrømme at jeg ikke skjønner hvor du vil.

at jødene har vært et forfulgt folkeslag er vi jo alle klar over. og det skrekkens scenario som fant sted under andre verdenskrig vil ingen være vitne til igjen. jødene har min store sympati for det som har vært!

men et helt annet scenario utspiller seg i jerusalem og på vestbredden forøvrig i dag. den politikk jødene fører der bryter med enhver konvensjon. det er totalt uaksptabel adferd. jeg forstår dem som mener at landet er okkupert, på lik linje med vår okkupasjon for 66 år tilbake. det er en eldgammel myte(også kalt religion) som ligger til grunn for at jøder ble tildelt en del av landområdene der nede. og lenge fungerte det til en viss grad. men det har skjedd en stadig forskyvning av grenser og avtaler siden. og det staten israel bedriver i palestina nå er etter mitt skjønn helt i tråd med andre okkupantmakters

overtramp gjennom tidene.

dersom en eller annen religion skulle ha en selvoppnevnt rett, i følge "skriften", til å innta

trøndelag med sine fientlige hensikter om å fortrenge oss som bodde her, ville jeg vørt temmelig opprørsk!

jeg har _ikke_ oppvokst med jødefientlige holdninger på noen måte, stort sett bare hørt om hva krigen påførte dem av lidelser.

og jeg gråt mine bitre tårer på søndag, da "pianisten" gikk på nrk 1- helt jævlig!!! menneskelig lidelse skal ikke forkomme. enten det skjer på den ene eller andre side av en konflikt. og det er etter mitt skjønn grotesk å trekke kåre willoch inn som talsmann for en antisemittisk politikk, sett i lys av hva denne representerer!

her er willoch totalt fremmed!

men nå må vi skille mellom israels maktpolitikk i palestina og jøder som privatpersoner. det er et billig "argument" å stadig vende tilbake til krigen. antisemittisme er noe helt annet enn å kritisere den politikk som føres der nede i dag. det er som å rope:"rasist!" hver gang noen

tenkes å hindre et mørkt menneskes overtredelser.

kanskje blir denne debatten etterhvert slik rasistdebatten har vært i norge? nå er den heldigvis mer avbalansert etter et tiår med offentlig debatt.

kanskje vi kommer så langt med jødene også? etterhvert?

I mine øyne er du uskyldig.

Til du ser hvilket land som blir ødelagt.....

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

20

• Gemini

6

• Mandolaika

6

• hidi

6

ylvali1365381015
Skrevet

I mine øyne er du uskyldig.

Til du ser hvilket land som blir ødelagt.....

palestina?

ja, _jeg_ er jo like uskyldig i ødeleggelsen av palestina som deg. vi kan i det minste være glade for _det_, selv om landet ruineres... :-(

hadde det ikke vært for religion, hvordan hadde verden da sett ut?

vi hadde sansynligvis vært kvitt den stadige motpolariseringen iallefall.

kanskje hadde vi bedømt medmennesker mer etter hva de faktisk forvoldte andre av lidelser, uten å se dette i et overordnet perspektiv, som hadde til hensikt å "rettferdiggjøre" denne volden?

jeg er oppgitt etterhvert.

konfliktene spisses, og vi er

ofre for alskens propaganda.

med den illusjon at vi faktisk kan bidra til en løsning?

vel, jeg vet sannelig ikke...

usigelig lei, og rett ut fortvilet!

men ikke innta et bastant standpunkt! vær alltid kritisk her i verden... selv om det er en vanskalig vei... :-(

Skrevet

tja. jeg er derimot nyskjerrig på hans versjon, åsne har jo fått breie seg temmelig uimotsagt, når man tenker på salgstallene hennes.

bør ikke vi som et rikt og vestlig demokrati tillate tilsvarende rom for motparten?

jeg er klar over at vi alle kultiveres innunder et paradigme, og det finnes andre paradigmer vi burde forsøke å forstå.også for å forsøke å forstå oss selv.

Han sa vel det han hadde på hjertet sist han var her på besøk(?)

Og, han repiterte det flere ganger.

Regner ikke med at det står noe nytt i den boka, som snarere er et lite hefte. Han bør holde seg der han holder til, for der får han sikkert gehør når han serverer svadaen sin.

Gjest Stor bokstav
Skrevet

her må jeg bare innrømme at jeg ikke skjønner hvor du vil.

at jødene har vært et forfulgt folkeslag er vi jo alle klar over. og det skrekkens scenario som fant sted under andre verdenskrig vil ingen være vitne til igjen. jødene har min store sympati for det som har vært!

men et helt annet scenario utspiller seg i jerusalem og på vestbredden forøvrig i dag. den politikk jødene fører der bryter med enhver konvensjon. det er totalt uaksptabel adferd. jeg forstår dem som mener at landet er okkupert, på lik linje med vår okkupasjon for 66 år tilbake. det er en eldgammel myte(også kalt religion) som ligger til grunn for at jøder ble tildelt en del av landområdene der nede. og lenge fungerte det til en viss grad. men det har skjedd en stadig forskyvning av grenser og avtaler siden. og det staten israel bedriver i palestina nå er etter mitt skjønn helt i tråd med andre okkupantmakters

overtramp gjennom tidene.

dersom en eller annen religion skulle ha en selvoppnevnt rett, i følge "skriften", til å innta

trøndelag med sine fientlige hensikter om å fortrenge oss som bodde her, ville jeg vørt temmelig opprørsk!

jeg har _ikke_ oppvokst med jødefientlige holdninger på noen måte, stort sett bare hørt om hva krigen påførte dem av lidelser.

og jeg gråt mine bitre tårer på søndag, da "pianisten" gikk på nrk 1- helt jævlig!!! menneskelig lidelse skal ikke forkomme. enten det skjer på den ene eller andre side av en konflikt. og det er etter mitt skjønn grotesk å trekke kåre willoch inn som talsmann for en antisemittisk politikk, sett i lys av hva denne representerer!

her er willoch totalt fremmed!

men nå må vi skille mellom israels maktpolitikk i palestina og jøder som privatpersoner. det er et billig "argument" å stadig vende tilbake til krigen. antisemittisme er noe helt annet enn å kritisere den politikk som føres der nede i dag. det er som å rope:"rasist!" hver gang noen

tenkes å hindre et mørkt menneskes overtredelser.

kanskje blir denne debatten etterhvert slik rasistdebatten har vært i norge? nå er den heldigvis mer avbalansert etter et tiår med offentlig debatt.

kanskje vi kommer så langt med jødene også? etterhvert?

Du må være så snill og bruke stor bokstav etter punktum, ellers er det så vondt å lese.

ylvali1365381015
Skrevet

Han sa vel det han hadde på hjertet sist han var her på besøk(?)

Og, han repiterte det flere ganger.

Regner ikke med at det står noe nytt i den boka, som snarere er et lite hefte. Han bør holde seg der han holder til, for der får han sikkert gehør når han serverer svadaen sin.

hjelpe meg....

Skrevet

hjelpe meg....

Hva med? Gjerne nå, om du nettopp er stått opp;)

ylvali1365381015
Skrevet

Du må være så snill og bruke stor bokstav etter punktum, ellers er det så vondt å lese.

Hei igjen, lærer! ;-)

(Er det du som også for noen uker siden påpekte min latskap. og lurte på om jeg var medlem av "småtinget"? ;-D)

Skal nå virkelig prøve å ta meg sammen! Er bare så lat... ;-)

(Bedre nå?)

ylvali1365381015
Skrevet

Hva med? Gjerne nå, om du nettopp er stått opp;)

?

dette skjønte jeg ikke stort av...

forklar?

Skrevet

?

dette skjønte jeg ikke stort av...

forklar?

nesj, er trøtt, og gjorde et forsøk på å være hyggelig.

ylvali1365381015
Skrevet

nesj, er trøtt, og gjorde et forsøk på å være hyggelig.

gjorde du et forsøk på å være hyggelig?

det hadde jeg ikke gjettet, men takk for at du understreker det, likefullt! ;-)

er trøtt jeg også. men det er ingen unnskyldning! ;-D

vel, uansett: ha en god natt!!

Skrevet

gjorde du et forsøk på å være hyggelig?

det hadde jeg ikke gjettet, men takk for at du understreker det, likefullt! ;-)

er trøtt jeg også. men det er ingen unnskyldning! ;-D

vel, uansett: ha en god natt!!

Ja, ha en god natt du også.

ylvali1365381015
Skrevet

Ja, ha en god natt du også.

;-)

drøm søtt da! :-)

Gjest Stor bokstav
Skrevet

Hei igjen, lærer! ;-)

(Er det du som også for noen uker siden påpekte min latskap. og lurte på om jeg var medlem av "småtinget"? ;-D)

Skal nå virkelig prøve å ta meg sammen! Er bare så lat... ;-)

(Bedre nå?)

Mye bedre nå ja! :-)

Det var ikke jeg som spurte om du var medlem av "småtinget", nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...