baby06 Skrevet 28. september 2006 Skrevet 28. september 2006 Hei! Jeg er gravid i 37. uke or har hele svangerskapet vært veldig bekymret for sykdom. Nå når høsten har satt inn, opplever jeg at alle rundt meg er forkjøla, snørrete og hoster. Jeg har selv foreløpig holdt meg frisk til tross for at flere i min husstand har vært syke (deriblant et barnehagebarn) Likevel er jeg stadig redd for at folk rundt meg lider av CMV, parvovirus etc. Hvor vanlig er det at disse typene virus er årsak til forkjølelsessymptomer? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at jeg og barnet i magen skal bli sykt? Hvis vi nå skulle bli smittet av dette, er det da en fordel at jeg er kommet så langt i svangerskapet? Mvh. 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 1. oktober 2006 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg tror at du kan slappe av. Smittestoff som forårsaker de vanlige luftveisinfeksjoner har ingen effekt på graviditet eller foster. Det er bare noen ganske få mikroorganismer (mest virus) som er aktuelle i denne forbindelse, og de er ikke de som forårsaker høstsnørr. Jo det er definitivt en fordel at du er kommet så langt. Ved en eventuell inferksjon blir ikke konsekvensene så alvorlige. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.