Gå til innhold

Jeg, en rasist?


Gjest Anonym 14-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym 14-åring

HJELP MEG!!!

Jeg er svært bekymret over tankene mine. Før var jeg en tolerant antirasist. Jeg aksepterte folk uten videre. Men i det siste har jeg begynt å tenke mer rasistisk, og har blitt ganske så intolerant. Ja, tankene grenser nesten mot det nazistiske!!

Mer enn noe annet ønsker jeg å være en antirasist. All min fornuft tilsier det. Men jeg får det liksom ikke til...

Hjelp! Hva skal jeg gjøre? Er det vanlig å vingle sånn med følelsene når man er 14 år? Dette plager meg veldig - det var jo ikke sånn før. Jeg merker også at jeg har blitt mer selvsentrert og mindre medfølende ovenfor mine medmennesker. Er det alderen?

Håper på svar. Jeg føler meg så råtten.

Hilsen meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei der, i4 åring,

...hvis du veldig, veldig gjerne ikke vil være rasist, så kan det være at pendelen slår den andre veien...selv om du med din fornuft vet at du ikke skal fordømme andre, så vil følelsen komme med denne pendelsvingningenen. Det blir så idealistisk,liksom. Vi har alle, i vår personlighet, både hitler og mor theresa og alle andre avskygninger, men med fornuften vår og kanskje med intuisjonen vår vet vi hva som egentlig er rett...

Så dette kommer nok til å bli riktig lell.

hadde

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

for det første er det vanlig å vigle litt i tankene når en er 14 år.

For det andre er det lov å synes at det finne ting med fremmede kulturer som ikke er bra og ting med vår egen kultur som er bra, uten at dette har noe med rasisme å gjøre.

F.eks. må det være lov å være mot omskjæring uten å bli kalt rasist. På samme måte synes jeg at vår måte å handle (kjøpe/selge) på er langt mer tiltalende enn den prutekulturen vi finner i andre land. Det må også være lov å undre seg over at innvandrere på sosialtrygd og uten fast arbeid kjører rundt i dyre biler.

Norge har en liten, men sterk gruppe nokså virkelighetsfjerne mennesker som har fått lov til å definere hva som er politisk korrekte meninger. Den samme gruppen har en lei tendens til å henge merkelapper på anderledes tenkende. En av de mest brukte merkelapper er: rasist.

Ta det med ro og stol på din egen dømmekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...