Gå til innhold

MMR-vaksinen og bivirkninger

Anbefalte innlegg

I 1970, da jeg nærmet meg ett år, fikk jeg meslingevaksinen i Molde. Denne vaksinen var et "prøveprosjekt", og ble senere stanset pga. ulike bivirkninger. Jeg var svært syk i noen dager etter vaksinasjonen. Når jeg ble frisk syntes mine foreldre at jeg var blitt litt "forandret", uten at de kunne sette fingeren på hva det var som utgjorde "forandringen"...

Rundt ettårsalderen fikk de mistanke om at jeg ikke kunne høre. Først tre år gammel forstod legene at jeg var døv. Jeg var en god munnavleser og lurte legene ganske lenge...

Det ble antatt at jeg kunne ha blitt døv pga. surstoffmangel under fødselen.

Først de siste årene har min mor begynt å lure på om meslingevaksinen jeg tok rett før ettårsdagen kanskje gjorde meg døv? og at "forandringen" min bestod i dette. For meg har ikke dette vært noen særlig problemstilling før jeg selv fikk et barn som reagerte sterkt på meslingedelen av MMR-vaksinen.

Datteren min tok vaksinen for 2,5 år siden og ble svært syk, med feberkramper som resultat. Hun hadde hatt feberepisoder, uten feberkramper, før denne vaksinasjonen også. Etter det første feberkrampeanfallet, i forb. med MMR-vaksinen, hadde hun tendenser til nye feberkramper ved feber. Hun fikk også epilepsilignende anfall i over ett år etter vaksinen. Vi var ut og inn av sykehuset uten at de klarte å finne noe galt. Det ble konkludert med at hun sannsynligvis hadde en form for barneepilepsi. Nå har hun vært anfallsfri i over et år, heldigvis!

Snart er det tid for at minstejenta (snart 1 år) skal få MMR-vaksinen. Jeg bekymrer meg jo for denne vaksinen, men føler vel at hun bør få den. Har du noen synspunkter på dette lange innlegget?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24787-mmr-vaksinen-og-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Togli,

Det er ganske uvanlig det du beskriver. Jeg kjenner ikke til at døvhet er påvist som følge av mesling, eller MMR vaksine.I det hele tatt alvorlige bivirkninger forekommer svært sjelden. Litt utslett og moderat feber er det som forekommer, men ingen langtidskonsekvenser. Det er også noe uklart for meg om de kunne påvise at det var meslingkomponenten i MMR som var ansvarlig for den reaksjonen din datter har hatt. Man kan selvfølgelig aldri si aldri i medisin, men slike komplikasjoner forekommer hos mindre enn en av 1 million vaksinerte. De andre komponenter i MMR vaksinen regnes også som ufarlige. Jeg synes at du skal fortelle opplevelsene i forbindelse med din egen og din adters vaksinering når det blir aktuelt. Jeg antar at de vil gi omtrent de samme opplysningene som jeg har.

Vennlig hilsen

• 1 måned senere...
Gjest rtrtrttrt

Helsesøster nevnte at en av komplikasjonene med meslingsykdommen var døvhet...? Kan det være en sammenheng her...??

Sønnen min hører dårlig, men jeg har alltid tenkt at det var pga. av surstoffmangel under fødselen....,men jeg har også vært innom den tanken om at det kan skyldes MMR-vaksine, så jeg prøvde å se på videoer og notater fra den tiden han fikk vaksinen...

Interesant at andre også lurer på det samme...

Gjest togli

Helsesøster nevnte at en av komplikasjonene med meslingsykdommen var døvhet...? Kan det være en sammenheng her...??

Sønnen min hører dårlig, men jeg har alltid tenkt at det var pga. av surstoffmangel under fødselen....,men jeg har også vært innom den tanken om at det kan skyldes MMR-vaksine, så jeg prøvde å se på videoer og notater fra den tiden han fikk vaksinen...

Interesant at andre også lurer på det samme...

Ja, interessant det der... Hos lege og helsesøster får jeg bare vite at de aldri har hørt om døvhet som bivirkning til MMR-vaksinen (eller meslingevaksinen), men jeg blir bare mer og mer overbevist jeg da...

Igrunnen har jeg vel bestemt meg for å gi vesla MMR-vaksinen allikevel. Jeg tenker som så at det sikkert er mer risikofylt for henne å evt. bli smittet av meslinger. Da ville jeg nok bare gå rundt og være redd for at så skulle skje... Bedre å være engstelig og kunne følge godt med noen dager etter at vaksinen er tatt kanskje?

Huff, ikke enkelt det der :-(

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Ja, interessant det der... Hos lege og helsesøster får jeg bare vite at de aldri har hørt om døvhet som bivirkning til MMR-vaksinen (eller meslingevaksinen), men jeg blir bare mer og mer overbevist jeg da...

Igrunnen har jeg vel bestemt meg for å gi vesla MMR-vaksinen allikevel. Jeg tenker som så at det sikkert er mer risikofylt for henne å evt. bli smittet av meslinger. Da ville jeg nok bare gå rundt og være redd for at så skulle skje... Bedre å være engstelig og kunne følge godt med noen dager etter at vaksinen er tatt kanskje?

Huff, ikke enkelt det der :-(

Jeg støtter helsesøsterens mening. Varig hørselsnedsettelse (døvhet) som komplikasjon til mesliong eller MMR vaksinen har jeg ikke lest eller hørt om.De fleste bivirkninger er meget milde og kortvarige, og de eventuelt mer alvorlioge bivirkninger er så uhyre sjeldne at det er vesentlig større å få alvorlig konsekvenser av gjennomgått mesling enn av vaksinen

Vennlig hilsen

Gjest togli

Jeg støtter helsesøsterens mening. Varig hørselsnedsettelse (døvhet) som komplikasjon til mesliong eller MMR vaksinen har jeg ikke lest eller hørt om.De fleste bivirkninger er meget milde og kortvarige, og de eventuelt mer alvorlioge bivirkninger er så uhyre sjeldne at det er vesentlig større å få alvorlig konsekvenser av gjennomgått mesling enn av vaksinen

Vennlig hilsen

Det er på grunn av dette jeg kommer til å takke ja til MMR-vaksinen likevel... Sjansen for store bivirkninger ved vaksinen er mye mindre enn de bivirkningene hun evt. ville fått hvis hun skulle få meslinger. Har grublet mye på dette, men tror vi bare må "hoppe i det"....

Takk for svarene forressten :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...