Gå til innhold

Normenn er noen surpadder, Oslo er verst...

Anbefalte innlegg

Gjest Hva synes du?
Skrevet

Hele landet, har et problem. Det er en skrikende mangel på alminnelig høflighet,

Folk i Oslo får på pukkelen av bereiste nordmenn. "Mangler alminnelig høflighet", "sure", "egoister" er noen av karakteristikkene:

http://oslopuls.no/nyheter/article1475280.ece

HVORFOR TAR VI IKKE HENSYN TIL HVERANDRE?

Skrevet

Skal man se på oslofolk som er egoistiske og ikke tar hensyn, er våre togstasjoner det absolutt beste eksempel.

Når toget stopper, stiller mange seg i en lang lang rekke rett foran togdørene; slik at de som skal ut av toget må brøyte seg vei.

Og nåde den som kommer med barnevogn eller annet som krever ekstra tid og plass - de mentale knivene flyr mange og fort fra øynene til de som absolutt -må- på toget med en gang.

Blir noe av det samme som jeg påpekte for en ukes tid siden med handlevogner - det er alt for mentalt krevende for mange nordmenn å utføre den ekstremt kompliserte operasjonen med å sette handlevognene tilbake igjen etter at de har handlet.

Man kan bare konkludere med at om Egoistpartiet hadde bitt startet i Norge, ville det fått svært mange tilhengere. Meg, mitt og mitt eget er et mantra alt for mange nynner på dagen lang.

Skrevet

Jeg tror faktisk, helt ærlig, at mange er sultne på vei hjem. Da blir man gjerne litt gretten, tror verden kunne blitt et bedre sted om man ikke dro hjem fra jobb på tom mage.

:-)

Skrevet

Et kvinnemenneske på legekontoret er sur som ei potte og svarer så frekt til alle at jeg kommer til å dra ned buksa på henne en dag.

Nok om det.

Ellers er nordmenn kjent i utlandet for å være reserverte og sure, mangler i språk- og kulturopplæringen vår gjør at vi ikke har lært høflighet i de ulike kulturer.

Husk: si alltid mister og misses/miss foran etternavnet, noe annet er svært uhøflig. Tiltal alltid fremmede med mam eller sir, inkluder alltid please i anmodninger. Vis respekt for barns person og spør om navn.

Presenter alltid de eldste og kvinnene først. Snu ikke ryggen til folk hvis du kan unngå det.

Et håndtrykk skal være fast (ikke hardt) og kort, kun et sekund.

Vis fortrolighet og ta oppmerksomheten med en lett hånd på skulderen, vent til vedkommende er ferdig med å snakke.

Presenter deg når du ankommer, men ikke straks og til alle.

Da skal nordmenn komme mye bedre ut.

laguna1365380434
Skrevet

Tviler ikke, men hva kan en gjøre? Irritere seg funker velneppe i lengden, da blir en jo bare sur sjøl..

Jeg tror ikke jeg er surpaddete hvertfall, selvom jg ser at mange er det..Jeg snakker høflig og blidt til folk som snakker til meg, jeg smiler til folk, og hjelper folk om de spør (og innimellom uoppfordret!) forklarer gjerne veien og sånn.

Det koster jo så veldig lite å være normalt grei og blid, og det er helt uforståelig at så mange er så sure, frekke og kjipe sånn i daglige småting.

*grei*

Skrevet

Et kvinnemenneske på legekontoret er sur som ei potte og svarer så frekt til alle at jeg kommer til å dra ned buksa på henne en dag.

Nok om det.

Ellers er nordmenn kjent i utlandet for å være reserverte og sure, mangler i språk- og kulturopplæringen vår gjør at vi ikke har lært høflighet i de ulike kulturer.

Husk: si alltid mister og misses/miss foran etternavnet, noe annet er svært uhøflig. Tiltal alltid fremmede med mam eller sir, inkluder alltid please i anmodninger. Vis respekt for barns person og spør om navn.

Presenter alltid de eldste og kvinnene først. Snu ikke ryggen til folk hvis du kan unngå det.

Et håndtrykk skal være fast (ikke hardt) og kort, kun et sekund.

Vis fortrolighet og ta oppmerksomheten med en lett hånd på skulderen, vent til vedkommende er ferdig med å snakke.

Presenter deg når du ankommer, men ikke straks og til alle.

Da skal nordmenn komme mye bedre ut.

Må bare spørre deg om noe. Her en gang i sommer skulle jeg håndhilse på en ærverdig gammel mann i forbindelse med jobben min. Jeg hadde aldri sett ham før, men oppfattet i det jeg så ham, at dette var en gentleman av den gamle sorten, som en oppfører seg ekstremt høflig overfor.

Så - da vi skulle hilse - så ble jeg plutselig så i tvil hvem av oss som skulle si navnet først...! Dette går jo som regel helt av seg selv, i det en håndhilser, men akkurat her visste jeg ikke om jeg som "ung" skulle si mitt navn først og være "ydmyk" og vente på hans navn (han var vel over 80) - eller om det var høfligst å la han si sitt navn først....?????

Husker ikke helt hva det ble til. Tror jeg nølte, slik at han sa sitt navn først. Følte kanskje det ble galt?

Ikke at det har så mye å si, men det hadde vært moro å vite hva som er mest korrekt!

Skrevet

Må bare spørre deg om noe. Her en gang i sommer skulle jeg håndhilse på en ærverdig gammel mann i forbindelse med jobben min. Jeg hadde aldri sett ham før, men oppfattet i det jeg så ham, at dette var en gentleman av den gamle sorten, som en oppfører seg ekstremt høflig overfor.

Så - da vi skulle hilse - så ble jeg plutselig så i tvil hvem av oss som skulle si navnet først...! Dette går jo som regel helt av seg selv, i det en håndhilser, men akkurat her visste jeg ikke om jeg som "ung" skulle si mitt navn først og være "ydmyk" og vente på hans navn (han var vel over 80) - eller om det var høfligst å la han si sitt navn først....?????

Husker ikke helt hva det ble til. Tror jeg nølte, slik at han sa sitt navn først. Følte kanskje det ble galt?

Ikke at det har så mye å si, men det hadde vært moro å vite hva som er mest korrekt!

Regelen er vel at de eldre skal ta styringen, og at den som ankommer skal presentere seg. Britene er spesille, der skal du ikke presentere deg når du ankommer, men vente til verten presenterer eller du liksom litt slentrende hilser på en tilfeldig her og der og sier fornavnet ditt. Det kommer av at å framheve seg selv er uhøflig og påtrengende.

Skrevet

Regelen er vel at de eldre skal ta styringen, og at den som ankommer skal presentere seg. Britene er spesille, der skal du ikke presentere deg når du ankommer, men vente til verten presenterer eller du liksom litt slentrende hilser på en tilfeldig her og der og sier fornavnet ditt. Det kommer av at å framheve seg selv er uhøflig og påtrengende.

OK. Takk for svar. Da skal jeg altså tenke at han som er eldst, skal ta initiativ til presentasjonen.

Holder meg unna høflige briter - egentlig briter i det hele tatt. UÆÆÆÆÆ så lenge siden jeg har vært i Storbritannia!!!!

Skrevet

Bare for å ta dette med manglende høflighetsfraser: Det kommer vel bare av at forskjellige land har forskjellige uttrykksformer. Her til lands har vi hatt lett for å se på høflighetsfraser som overfladisk liksomhøflighet, mange oppfatter det som falskhet. I andre land er det bare sånn det skal være.

Vi er ikke nødvendigvis dårligere mennesker her i Norge av den grunn.

Skrevet

OK. Takk for svar. Da skal jeg altså tenke at han som er eldst, skal ta initiativ til presentasjonen.

Holder meg unna høflige briter - egentlig briter i det hele tatt. UÆÆÆÆÆ så lenge siden jeg har vært i Storbritannia!!!!

Skal du til Japan eller Østen privat eller offissielt, må du på kurs. De er så spesielle at det er umulig for oss å opptre korrekt.

Japanere er veldig gufne mot kvinner.

Skrevet

Bare for å ta dette med manglende høflighetsfraser: Det kommer vel bare av at forskjellige land har forskjellige uttrykksformer. Her til lands har vi hatt lett for å se på høflighetsfraser som overfladisk liksomhøflighet, mange oppfatter det som falskhet. I andre land er det bare sånn det skal være.

Vi er ikke nødvendigvis dårligere mennesker her i Norge av den grunn.

Husker da jeg kjom tilbake til Norge etter et år i Frankrike. Følte meg SÅ uhøflig når jeg ikke hadde "S'il vous plaît" og "Merci beaucoup" og "Bonjour" og "Monsieur" og "Madame" å putte inn i frasene! Kan jo bruke TAKK i Norge også, men ikke på samme måte som i Frankrike.

Skrevet

Skal du til Japan eller Østen privat eller offissielt, må du på kurs. De er så spesielle at det er umulig for oss å opptre korrekt.

Japanere er veldig gufne mot kvinner.

Har ingen planer om å reise til Østen....

Jubler hvis vi i det hele tatt beveger oss lenger sør enn Danmark :-)

Er ikke så veldig reisende av oss. Mann med lite ferie + små barn + ikke så altfor mye penger på reisebudsjettet.

Skrevet

Jeg tror faktisk, helt ærlig, at mange er sultne på vei hjem. Da blir man gjerne litt gretten, tror verden kunne blitt et bedre sted om man ikke dro hjem fra jobb på tom mage.

hehe...

"Det var i den tid jeg gikk rundt og sultet i Christiania, denne forunderlige by, som ingen forlater,(...)"

Skrevet

"Regelen er vel at de eldre skal ta styringen, og at den som ankommer skal presentere seg"

Det er også en regel om hvem som skal hilse først, kvinnen eller mannen, eldst eller yngst?

Skrevet

hehe...

"Det var i den tid jeg gikk rundt og sultet i Christiania, denne forunderlige by, som ingen forlater,(...)"

Sult!

Skrevet

Fordi vi er i ferd med å bli et forferdelig egoistisk folkeslag. Flere og flere tenker kun på seg selv og sitt.

Men jeg føler meg ikke så veldig truffet selv. Jeg er snill og grei og vet hvordan man går av og på tog, jeg svarer på spørsmål folk stiller meg, og er generelt imøtekommende.

Skrevet

"Regelen er vel at de eldre skal ta styringen, og at den som ankommer skal presentere seg"

Det er også en regel om hvem som skal hilse først, kvinnen eller mannen, eldst eller yngst?

Det er enklere å se fra en person. Når du kommer blir du presentert av verten, kvinner hilser først, og de eldste først. Ikke snu ryggen til noen under noen omstendighet, og se rett i øynene.

Prinsippet er at førsteinntrykket kan du aldri endre.

Skrevet

Husker da jeg kjom tilbake til Norge etter et år i Frankrike. Følte meg SÅ uhøflig når jeg ikke hadde "S'il vous plaît" og "Merci beaucoup" og "Bonjour" og "Monsieur" og "Madame" å putte inn i frasene! Kan jo bruke TAKK i Norge også, men ikke på samme måte som i Frankrike.

Vi har et veldig enkelt språk ja. Det begrenser seg til vær så snill og tusen takk, og overdriver man er det en fare for at det oppfattes som ironi ;o)

Skrevet

Vi har et veldig enkelt språk ja. Det begrenser seg til vær så snill og tusen takk, og overdriver man er det en fare for at det oppfattes som ironi ;o)

Tenkte faktisk på det da jeg tok bussen i dag. Hadde jeg vært i Frankrike, hadde jeg selvfølgelig sagt "Bonjour" til bussjåføren. Jeg sa "Hei" til ham, og han sa hei tilbake. Ikke så mange som gjør det egentlig...

Mangler egentlig et ord på norsk mellom "Hei" og "God dag"...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...