Gå til innhold

Normenn er noen surpadder, Oslo er verst...

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Tenkte faktisk på det da jeg tok bussen i dag. Hadde jeg vært i Frankrike, hadde jeg selvfølgelig sagt "Bonjour" til bussjåføren. Jeg sa "Hei" til ham, og han sa hei tilbake. Ikke så mange som gjør det egentlig...

Mangler egentlig et ord på norsk mellom "Hei" og "God dag"...

Hm, jeg sier alltid "hei" og "ha det bra" til kassapersonalet i butikken iallfall.

Gjest patricia mo
Skrevet

Tja, i enkelte tilfeller kan vel nordmenn oppfattes som uhøflige, men når vi førstes sier noe så mener vi det jo. Ikke noe falske fraer her. Det er da mye enklere å forholde seg til. Å gå rundt og småsnakke med alle rundt seg blir for dumt.

USA er slitsomt sånn, alle skal snakke, spørre hvordan det går og masse fraer. Egentlig bryr de seg ikke en døyt, det bare er slik. Om noen passerer nærmere enn en meter så må de si excuse me, selv om de ikke var i nærheten av å gå på en.

I kina er de direkte uhøfflige, sier aldri beklager eller hei eller noe, bare dytter seg fram dit de skal.

Så vet ikke om jeg synes det er så ille jeg.

Skrevet

Bare for å ta dette med manglende høflighetsfraser: Det kommer vel bare av at forskjellige land har forskjellige uttrykksformer. Her til lands har vi hatt lett for å se på høflighetsfraser som overfladisk liksomhøflighet, mange oppfatter det som falskhet. I andre land er det bare sånn det skal være.

Vi er ikke nødvendigvis dårligere mennesker her i Norge av den grunn.

Jeg vil heller ha falsk høfliget enn dører som smeller i ansiktet på meg!

Og det er lov å si takk!

: )

Skrevet

Når jeg leser slike ting savner jeg hjembygda mi på vestlandet. OK, det kan bli noe sladder og folk kjenner hverandre for godt av og til, men en er da høflig mot hverandre. her på østlandet (sarpsborg) synes jeg det er helt dritt med høfligheten. Folk er høflige helt til de snur ryggen til deg og baksnakker deg som sin verste fiende. Finner ikke ordentlige venner her, blir brent hver gang da alle snakker dritt om sine såkalte "beste" venner så snart de får muligheten. Er ikke imponert nei!!

Skrevet

Jeg vil heller ha falsk høfliget enn dører som smeller i ansiktet på meg!

Og det er lov å si takk!

: )

Enig, falsk høflighet er tross alt mer behagelig enn uhøflighet og spisse albuer. :o)

Skrevet

Når jeg leser slike ting savner jeg hjembygda mi på vestlandet. OK, det kan bli noe sladder og folk kjenner hverandre for godt av og til, men en er da høflig mot hverandre. her på østlandet (sarpsborg) synes jeg det er helt dritt med høfligheten. Folk er høflige helt til de snur ryggen til deg og baksnakker deg som sin verste fiende. Finner ikke ordentlige venner her, blir brent hver gang da alle snakker dritt om sine såkalte "beste" venner så snart de får muligheten. Er ikke imponert nei!!

Hvis ALLE du er borti er slik, så har det kanskje noe med deg å gjøre...?

"........................................."

Skrevet

Hvis ALLE du er borti er slik, så har det kanskje noe med deg å gjøre...?

Unnskyld men skrev jeg "alle"???

Det er forskjell på "alle" og de få en omgås daglig.

Nesten som om du følte deg truffet..

Skrevet

*Ler* Nå er du barnslig. Ja, jeg føler meg _selvfølgelig_ "truffet" av generaliseringen din... :-)

Du generaliserer jo mye, da - og snakker om at "sånn er folk her". Og da blir det relevant å spørre om du har samme erfaring med alle du har blitt kjent med, og om det i såfall kanskje kan tenkes å ha noe med deg å gjøre, og ikke bare de andre?

"....................................."

Skrevet

*Ler* Nå er du barnslig. Ja, jeg føler meg _selvfølgelig_ "truffet" av generaliseringen din... :-)

Du generaliserer jo mye, da - og snakker om at "sånn er folk her". Og da blir det relevant å spørre om du har samme erfaring med alle du har blitt kjent med, og om det i såfall kanskje kan tenkes å ha noe med deg å gjøre, og ikke bare de andre?

Jeg har bodd 4 steder i norge, vestlandet, nesbyen, alta og her på østlandet og 3 steder i utlandet, Chicago, San Diego og Luxemburg. og JA, det er bare her jeg har opplevd denne typen folk!

Folk her er helt "ok" ikke misforstå, men makan til å sladre på andre har jeg aldri opplevd. Skjønner ikke hvorfor du angriper meg sånn, la meg få lov å føle det uten at du skal "forandre" meg.

Skrevet

Jeg har bodd 4 steder i norge, vestlandet, nesbyen, alta og her på østlandet og 3 steder i utlandet, Chicago, San Diego og Luxemburg. og JA, det er bare her jeg har opplevd denne typen folk!

Folk her er helt "ok" ikke misforstå, men makan til å sladre på andre har jeg aldri opplevd. Skjønner ikke hvorfor du angriper meg sånn, la meg få lov å føle det uten at du skal "forandre" meg.

Skrevet

Folk her er helt "ok" ikke misforstå, men makan til å sladre på andre har jeg aldri opplevd. Skjønner ikke hvorfor du angriper meg sånn, la meg få lov å føle det uten at du skal "forandre" meg. Det var så absolutt ikke jeg som startet tråden! Men la meg få mene det jeg vil uten å bli halshugget forde!

- Qwerty2

Skrevet

Folk her er helt "ok" ikke misforstå, men makan til å sladre på andre har jeg aldri opplevd. Skjønner ikke hvorfor du angriper meg sånn, la meg få lov å føle det uten at du skal "forandre" meg. Det var så absolutt ikke jeg som startet tråden! Men la meg få mene det jeg vil uten å bli halshugget forde!

- Qwerty2

Herregud, se nå til å dra huet ut av ræva en liten stund, da. Jeg har da ikke "angrepet" deg? Jeg tror du må se litt på språktolkningen og forståelsen din, helt ærlig.

".........................................."

Skrevet

"Jeg har bodd 4 steder i norge"

Jeg har bodd seks steder i norge. Det er ikke i oslo-området at jeg har opplevd flest uhøflige, sure og generellt ukoselige folk.

"............................................"

Skrevet

"Jeg har bodd 4 steder i norge"

Jeg har bodd seks steder i norge. Det er ikke i oslo-området at jeg har opplevd flest uhøflige, sure og generellt ukoselige folk.

"............................................"

Nei vel da, slapp av. Alle er jo så jævla snille i dette landet så da mååååå jo alle være det.

Sorry da ditt dass.

Måte på drittperson du er!

Ikke svar meg igjen, jeg svarer ikke mer på dine teite kommentarer.

Skrevet

Herregud, se nå til å dra huet ut av ræva en liten stund, da. Jeg har da ikke "angrepet" deg? Jeg tror du må se litt på språktolkningen og forståelsen din, helt ærlig.

".........................................."

Du angrep meg første gang du skrev meg, "kanksje det er noe i veien med deg"...

Ja vel, så er jeg klin kokos da.

Helt i orden. Driter egentlig i hva du mener.

Skrevet

Nei vel da, slapp av. Alle er jo så jævla snille i dette landet så da mååååå jo alle være det.

Sorry da ditt dass.

Måte på drittperson du er!

Ikke svar meg igjen, jeg svarer ikke mer på dine teite kommentarer.

Heh-heh. Jeg stiller spørsmålstegn ved din generalisering, og du anklager meg for å "angripe" deg. Når jeg så ber deg tenke før du snakker, så er jeg "drittperson". *Ler* Jeg kommer _selvfølgelig_ ikke til å la være å svare deg. Maken til umoden og selvhøytidelig liten snørrunge :-)

Skrevet

Du angrep meg første gang du skrev meg, "kanksje det er noe i veien med deg"...

Ja vel, så er jeg klin kokos da.

Helt i orden. Driter egentlig i hva du mener.

Nei, det var ikke et angrep. Dessuten skrev jeg "så har det kanskje noe med deg å gjøre", og ikke "i veien med". Lære seg å lese før du forsøker å kommunisere skriftlig, kanskje? Jeg tror ditt lokale sosialkontor kan hjelpe med et grunnkurs i skriftlig norsk, hvis du henvender deg der. Lykke til.

"......................................"

Skrevet

he-he....hvis du har truffet mange som Prozak, så er det ikke rart at du føler som du gjør:-)

Og selv om jeg er innfødt "Oslo-gutt", så forstår jeg meget godt hva du mener (selv uten slike som Prozak her).

For normenn er noen surpadder generelt sett, og de fra Oslo kanskje enda verre enn de fleste andre.

Selvfølgelig finnes det mange og hyggelige unntak.

Men snakker man generelt sett, så synes jeg du har helt rett. Selv om det tydligvis var noen andre her som følte seg personlig fornærmet.

Det var nok fordi du traff spikeren på "noens" hode...:-)

Skrevet

he-he....hvis du har truffet mange som Prozak, så er det ikke rart at du føler som du gjør:-)

Og selv om jeg er innfødt "Oslo-gutt", så forstår jeg meget godt hva du mener (selv uten slike som Prozak her).

For normenn er noen surpadder generelt sett, og de fra Oslo kanskje enda verre enn de fleste andre.

Selvfølgelig finnes det mange og hyggelige unntak.

Men snakker man generelt sett, så synes jeg du har helt rett. Selv om det tydligvis var noen andre her som følte seg personlig fornærmet.

Det var nok fordi du traff spikeren på "noens" hode...:-)

Fint at noen er enig med meg da, at ikke alle har "prozak-standard på surpadder". hehe!

Folk som føler seg fornærmet pga et sånn innlegg er AKKURAT den typen folk jeg møter daglig her på østlandet. Det er akkurat den typen folk jeg rett og slett driter i - det er de som "trekker standaren ned".

Har lest endel av prozaks innlegg i flere uker nå, han skriver bare for å provosere folk, se selv, uansett hva folk mener så mener han/hun det motsatte.

Beste er å snu ryggen til slike folk, for jeg gidder ikke bruke tiden min på dem!

Han ønsker meg forresten inn på sosialen pga dårlig norsk.. Er det en god ide tro? Tydelig han ser på meg som en utlending eller noe sånt fordi jeg skriver et par ord feil... Han må isåfall ha generalisert meg inn i en gruppe, noe han hentydet var "min" oppførsel.. Ikke vet jeg.. jeg er bare en dum idiot som ikke takler uhøflige folk...

Hmm..

Skrevet

Fint at noen er enig med meg da, at ikke alle har "prozak-standard på surpadder". hehe!

Folk som føler seg fornærmet pga et sånn innlegg er AKKURAT den typen folk jeg møter daglig her på østlandet. Det er akkurat den typen folk jeg rett og slett driter i - det er de som "trekker standaren ned".

Har lest endel av prozaks innlegg i flere uker nå, han skriver bare for å provosere folk, se selv, uansett hva folk mener så mener han/hun det motsatte.

Beste er å snu ryggen til slike folk, for jeg gidder ikke bruke tiden min på dem!

Han ønsker meg forresten inn på sosialen pga dårlig norsk.. Er det en god ide tro? Tydelig han ser på meg som en utlending eller noe sånt fordi jeg skriver et par ord feil... Han må isåfall ha generalisert meg inn i en gruppe, noe han hentydet var "min" oppførsel.. Ikke vet jeg.. jeg er bare en dum idiot som ikke takler uhøflige folk...

Hmm..

Du har nok noen "poeng" her...:-)

Men la ikke slike kverrulerende surpomper ødelegge dagen din.

Det finnes desverre noen som ikke har noe bedre å gjøre enn å forsøke å forsure dagen til andre.

Trøst deg da med at de ganske så sikkert har det forholdsvis lite trivelig selv...:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...