Gå til innhold

Standup komikere i rullestol - og ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må legge til at jeg ikke har sett programmet, så jeg antar han ikke "henger ut" rullestolbrukere med CP?

Nei, han henger ikke ut noen med CP.

Denne svenske standup-komikeren med CP har dog veldig mye selvironi.

Det er ikke mulig å se på det der som mobbing av folk med CP.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

11

• ShitDiddelyDo

10

• Dorthe

8

• Lillemus

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Han later ikke som han har CP. Han har CP.

Neida, det har han da ikke? Mener da bestemt at jeg har sett ham helt "normal".

Skrevet

Nei, han henger ikke ut noen med CP.

Denne svenske standup-komikeren med CP har dog veldig mye selvironi.

Det er ikke mulig å se på det der som mobbing av folk med CP.

Da synes jeg det høres kjempebra ut!

All (?) eksponering av funksjonshemmede i ulike medier, fører til større forståelse og mindre "fremmedfrykt".

Skrevet

Neida, det har han da ikke? Mener da bestemt at jeg har sett ham helt "normal".

Du snakker om han som Otto nå bruker i showet sitt?

Han har i så fall CP.

Skrevet

All (?) eksponering av funksjonshemmede i ulike medier, fører til større forståelse og mindre "fremmedfrykt".

Enig.

Skrevet

Jeg vil vel kanskje si at alle har godt av å vende seg til at slike fins.

Tidligere skammet også mange foreldre seg over egne funksjonshemma barn, eller de ville ikke "plage" andre med det. Det er ikke SÅ lenge siden.

Ei døv venninne med CP sier at folks holdninger har endret seg kraftig på de siste 20 år.

Skrevet

Det er da ikke fordi jeg tror han er dum jeg ville vært skeptisk til å la ham klippe meg eller utføre andre yrker, men fordi han er bevegelseshemmet. Tror de fleste skjønner forskjell på folk med skader i hodet og skader i kroppen.

Selv en uten en antydning til fordom ville vært skeptisk om frisøren teipet ørene for sikkerhetsskyld, og frisøren kanpt kunne kontrollere armbevegelsene.

Så uskalig sånn sett, men moro for det. Men synes ikke det har noe med fordommer og sånt å gjøre. Bare moro på andres bekostning som jo OJ er kjent for.

Gjest skeptisk til dem
Skrevet

Humor er også intelligens.

Det dummeste er at profesjonelle heller ikke har vett i hodet. En rullestolbruker sier at hun blir dårlig behandlet, mye dårligere enn hun skulle forvente i f t normale, av ansatte i bedrifter hvor det skal ytes service til publikum.

Butikkansatte må gjøres oppmerksom på at rullestolbrukere kanskje trenger litt ekstra oppmerksomhet for å få tak i varer. Kurs og skoler som lærer opp i service, design, arkitektur og omsorg mangler fullstendig emner om omsorg for funksjonshemmede og hvordan de skal opptre. Ofte er det uhyre små detaljer som skal til for at de skal finne seg til rette.

Noen funksjonshemmede blir direkte sure og fornærmede om man hjelper dem, tror de ikke vi klarer selv sier de. Så jeg holder meg generelt langt unna dem, de er jo så bitre og umulige å vite hvor en har.

Skrevet

Noen funksjonshemmede blir direkte sure og fornærmede om man hjelper dem, tror de ikke vi klarer selv sier de. Så jeg holder meg generelt langt unna dem, de er jo så bitre og umulige å vite hvor en har.

Forståelig nok, mange funksjonshemmede blir utsatt for "velmendende", men akk så slitsomme mennesker som skal hjelpe de med alt og ingenting. Mennesker flest (i alle fall de aller fleste voksne mennesker anser seg som selvstendige personer, og selv om kanskje de færreste reflekterer over det, så liker folk å klare seg sjøl, stor sett). Når du da svært ofte opplever at folk tror du klarer mindre enn du gjør, så er det da høyst forståelig at man sier ifra. Jeg har selv "gått i fella" på dette her for mange år siden, var overdrevet hjelpsom, ovenfor en bekjent i rullestol. Sannheten var jo at han klarte 99% av det han trengte å få gjort, var bl.a. råsterk i armene, som ofte kompenserte for at han ikke kunne går. Fx forserte han fint trapper i rullestolen! Jeg forsto raskt hvor lite ålreit det da må være å stadig skulle bli "hjulpet" av "gud-og-hvermann" som gjerne ville være "snille".

Hvorfor skal man hjelpe noen som ikke har gitt noen form for uttrykk for at de trenger hjelp?

Gjest skeptisk til dem
Skrevet

Forståelig nok, mange funksjonshemmede blir utsatt for "velmendende", men akk så slitsomme mennesker som skal hjelpe de med alt og ingenting. Mennesker flest (i alle fall de aller fleste voksne mennesker anser seg som selvstendige personer, og selv om kanskje de færreste reflekterer over det, så liker folk å klare seg sjøl, stor sett). Når du da svært ofte opplever at folk tror du klarer mindre enn du gjør, så er det da høyst forståelig at man sier ifra. Jeg har selv "gått i fella" på dette her for mange år siden, var overdrevet hjelpsom, ovenfor en bekjent i rullestol. Sannheten var jo at han klarte 99% av det han trengte å få gjort, var bl.a. råsterk i armene, som ofte kompenserte for at han ikke kunne går. Fx forserte han fint trapper i rullestolen! Jeg forsto raskt hvor lite ålreit det da må være å stadig skulle bli "hjulpet" av "gud-og-hvermann" som gjerne ville være "snille".

Hvorfor skal man hjelpe noen som ikke har gitt noen form for uttrykk for at de trenger hjelp?

Fordi de klager når man ikke hjelper dem. Håpløst er det, går man bare forbi en som sitter i rullestolen og har kjørt seg fast i snøen og hjelper er det galt, hjelper man ikke er det galt.

Skrevet

Det er da ikke fordi jeg tror han er dum jeg ville vært skeptisk til å la ham klippe meg eller utføre andre yrker, men fordi han er bevegelseshemmet. Tror de fleste skjønner forskjell på folk med skader i hodet og skader i kroppen.

Selv en uten en antydning til fordom ville vært skeptisk om frisøren teipet ørene for sikkerhetsskyld, og frisøren kanpt kunne kontrollere armbevegelsene.

Så uskalig sånn sett, men moro for det. Men synes ikke det har noe med fordommer og sånt å gjøre. Bare moro på andres bekostning som jo OJ er kjent for.

Jeg vil ikke sitte på når blinde kjører bil, og det vil de sikkert ikke selv heller?

:-)

Skrevet

Som sagt, så finnes det ytterpunkter. Er de ikke høflige, så får de skylde seg selv, akkurat som andre.

Et enkelt spørsmål som "trenger du hjelp" er veldig greit, og da kan du forlange et høflig svar. Får du ikke det, da kan du trygt si i fra.

Skrevet

Mannen er slem -punktum. Han boikotter jeg.

Jeg syns ikke han har NOEN rett til å henge ut folk slik han gjør. Det er spøker man bare må akseptere - KUN kan komme fra de som selv er rammet.

Helt enig. OJ er en kjiping.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Fordi de klager når man ikke hjelper dem. Håpløst er det, går man bare forbi en som sitter i rullestolen og har kjørt seg fast i snøen og hjelper er det galt, hjelper man ikke er det galt.

Funksjonshemmede og rullestolbrukere, er da ikke en ens masse, men mange forskjellige slags mennesker, noen hyggelige og noen mindre hyggelige, på lik linje med alle andre mennesker i befolkningen.

Skrevet

Ikke andre tanker enn på hvordan min egen far har tatt det.

HAN har selvironi han ;o)

Han ble vel sengeliggende i en alder av 42 år.

Kaller seg masse snålt som "handyman",etc.

Handicapet hans har aldri satt en stopper for humoren hans i alle fall....

Når det gjelder sønnen min så ser han svart på alt når han sitter i rullestolen.Men nå er jo han tenåring,og alt er ikke like lett da...

Hilsen

Skrevet

Jeg synes mannen var dødsmorsom. Han har hatt en serie på SVTV som het CP magasinet som fikk ymse kritikk i Sverige, men det var første gang jeg så han.

Skrevet

Enig. Jeg klarer heller ikke ha stand-up-komikeren som later som han har cp eller hva det når er, husker aldri hva han heter, tror jeg har fortrengt det. Han er ekkel og jeg MÅ skifte kanal eller skru av tv'n om han dukker opp på skjermen.

Hihi, Lillemus da, tror du ikke folk med CP kan være komikere?

Han har CP og han er dødsmorsom.

Skrevet

Jeg synes mannen var dødsmorsom. Han har hatt en serie på SVTV som het CP magasinet som fikk ymse kritikk i Sverige, men det var første gang jeg så han.

Sant.

En jeg kjente før ville være med i Kvitt eller Dobbelt. Han sitter i rullestol og har en IQ langt over normalen. Programmakerne sa rett ut at de ikke ville ha en rullestolbruker. Thats it.

En annen med samme IQ og problemer ville være lærer for borgelige konfirmanter i Bergen, og var det lenge, men foreldrene ville ikke ha en funksjonshemmet. Klar beskjed. Thats it.

Skrevet

Det går jo an å spørre på en høflig måte, om vedkommende trenger hjelp. Noen vil kanskje svare surt, mens andre vil bli glad for hjelpen. Funksjonshemmede er som alle andre, noen har en dårlig dag nå og da. Andre har blitt bitre over sin situasjon.

Funksjonsfriske folk har også dårlige dager og/eller blir bitre på livet, men du merker det kanskje ikke like godt, fordi du ikke like sannsynlig tar kontakt med en vilt fremmed funksjonsfrisk i det offentlige rom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...