Gå til innhold

Standup komikere i rullestol - og ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sant.

En jeg kjente før ville være med i Kvitt eller Dobbelt. Han sitter i rullestol og har en IQ langt over normalen. Programmakerne sa rett ut at de ikke ville ha en rullestolbruker. Thats it.

En annen med samme IQ og problemer ville være lærer for borgelige konfirmanter i Bergen, og var det lenge, men foreldrene ville ikke ha en funksjonshemmet. Klar beskjed. Thats it.

Og Steinerskolen sa opp en lærer fordi hun havnet i rullestol.

Folk er ikke mye ydmyke gitt, tenker ikke på at i morgen kan det være dem.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

11

• ShitDiddelyDo

10

• Dorthe

8

• Lillemus

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vil vel kanskje si at alle har godt av å vende seg til at slike fins.

Tidligere skammet også mange foreldre seg over egne funksjonshemma barn, eller de ville ikke "plage" andre med det. Det er ikke SÅ lenge siden.

Ei døv venninne med CP sier at folks holdninger har endret seg kraftig på de siste 20 år.

Det er utrolig mye som har endra seg de siste tjue årene, ja. Jeg har selv jobbet med døve fra ikke-vestlige land. Endel av dem ble i oppveksten "skjermet" fra omverdenen, både av hensyn til seg selv og av hensyn til familien/andre... Når de kommer til Norge er de forbauset over at folk ikke ser nedlatende på dem, og endatil gir dem et hyggelig smil, når de bruker tegnspråk...

Åpenhet og synliggjøring er utrolig viktig!

Skrevet

Det er utrolig mye som har endra seg de siste tjue årene, ja. Jeg har selv jobbet med døve fra ikke-vestlige land. Endel av dem ble i oppveksten "skjermet" fra omverdenen, både av hensyn til seg selv og av hensyn til familien/andre... Når de kommer til Norge er de forbauset over at folk ikke ser nedlatende på dem, og endatil gir dem et hyggelig smil, når de bruker tegnspråk...

Åpenhet og synliggjøring er utrolig viktig!

Jeg åpner med å være så frekk at det ikke går an å ta alvorlig. Som regel løsner det opp det meste.

Tunghørte folk som ikke forstår lager jeg trompet med henda og roper i øret på

H Ø R E R D U D Å R L I G?!

Jeg kjenner noen tunghørte, og ikke en eneste kan la være å flire.

"Få vekk detta rullestolskrælet før jeg blir gæærn!"

"Sjuke folk er det verste jeg veit!"

osv.

Skrevet

Jeg åpner med å være så frekk at det ikke går an å ta alvorlig. Som regel løsner det opp det meste.

Tunghørte folk som ikke forstår lager jeg trompet med henda og roper i øret på

H Ø R E R D U D Å R L I G?!

Jeg kjenner noen tunghørte, og ikke en eneste kan la være å flire.

"Få vekk detta rullestolskrælet før jeg blir gæærn!"

"Sjuke folk er det verste jeg veit!"

osv.

Sånt er jeg vant til sjøl og jeg blir ikke fornærma. Skjønner jo at folk ikke mener det alvorlig og føler meg faktisk mer akseptert av folk som tar meg på den måten. Verre med de som ikke tør å si ordet "døv" engang ;-)

Der kom jeg på en historie: Jeg tok eksamen i mellomfag i Norsk tegnspråk for endel år siden. Siden jeg hadde en ganske nyfødt baby på den tiden, hadde jeg ammepauser innimellom skrivingen. I ammepausene satt jeg og prata litt med eksamensvakten (en eldre mann). Han titta på babyen min og stotret og stammet litt før han sa: "Eh,.. er hun iorden?"

Det tok litt tid før jeg skjønte at han lurte på om hun var døv eller hørende ;-)

Skrevet

Hihi, Lillemus da, tror du ikke folk med CP kan være komikere?

Han har CP og han er dødsmorsom.

Men det er ikke ham jeg mener på! Jeg tenker på han som har drevet på i årevis, heter han ikke Finn ettellerannet?

Skrevet

Du snakker om han som Otto nå bruker i showet sitt?

Han har i så fall CP.

Nei, det er ikke ham jeg mener, jeg tenker på han som har drevet på i årevis. Tror han heter Finn ettellerannet. Jeg får krampe bare jeg ser bilde av ham.

Skrevet

Men det er ikke ham jeg mener på! Jeg tenker på han som har drevet på i årevis, heter han ikke Finn ettellerannet?

Jeg vet ikke hvem du mener :o)

Skrevet

Nei, det er ikke ham jeg mener, jeg tenker på han som har drevet på i årevis. Tror han heter Finn ettellerannet. Jeg får krampe bare jeg ser bilde av ham.

Ok. Han har jeg aldri sett.

Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg!! Og innslaget var utrolig morsomt!

Skrevet

Jeg vet ikke hvem du mener :o)

Han som var sammen med Bård og Harald i Åpen post.

Skrevet

Men han er vel ikke kjent for å leke at han har CP? Har sett en del med ham (antar du snakker om den noe klumsete hytteeksperten i Eckbos påskenøtter), men har aldri sett ham leke CP-pasient.

Skrevet

Jeg ser ikke på åpen post ;o(

Ser nesten bare serier.

Skrevet

Men han er vel ikke kjent for å leke at han har CP? Har sett en del med ham (antar du snakker om den noe klumsete hytteeksperten i Eckbos påskenøtter), men har aldri sett ham leke CP-pasient.

Han hadde et fantastisk nummer som rullestolbruker med CP på restaurant, Jeg syntes det var litt over grensen, mens mannen min som satt i rullestol holdt på å le seg i hjel. Så da var det vel bra :-)

Var også ute i trafikken rundt Majorstua med el-rullestol. Det var en serie på 3-4 innslag.

Skrevet

Jeg ser ikke på åpen post ;o(

Ser nesten bare serier.

Det er noen år siden det ble sendt.

Men siden du er såpass klistra til skjerm, hva med å se litt aktuelle ting i tillegg til alle seriene dine?

Skrevet

Det er noen år siden det ble sendt.

Men siden du er såpass klistra til skjerm, hva med å se litt aktuelle ting i tillegg til alle seriene dine?

Jeg gjør det og da :o)

Men jeg glemmer ting hvis noe annet er spennende.

Skrevet

Men han har vel ikke CP?

Ellers så er jeg dårlig på standupkomikere eller komikere i det hele tatt. Liker nesten bare Otto Jespersen jeg :o)

Nei, jeg skrev jo da også at han later som om han har cp eller en eller annen utviklingshemming når han er på scenen. Det er derfor jeg ikke klarer ham tror jeg.

Skrevet

Nei, jeg skrev jo da også at han later som om han har cp eller en eller annen utviklingshemming når han er på scenen. Det er derfor jeg ikke klarer ham tror jeg.

Det har ikke jeg fått med meg da :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...