Gå til innhold

Bunad i begravelse...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avdøde har sydd bunader til sine fem barnebarn (voksne gutter). Nå har det kommet "ordre" fra den ene av barna hennes om at alle guttene bare har å stille i bunadene i begravelsen.

Er ikke bunaden en festdrakt?? Det skurrer hvertfall hos meg...

Innspill?

P.S. det var ikke ytret noe ønske fra avdøde om at bunadene skulle brukes, det kommer kun fra den ene av barna hennes. Jeg skjønner tanken bak liksom, men likevel...?

Gjest hallow :o/
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er skikk og bruk når det gjelder bunad, men jeg er enig med deg i at bunad er en festdrakt og ikke passer i en begravelse.

Gjest før i tiden
Skrevet

"før i tiden" var det helt vanlig med bunad i begravelser også.

Gjest bare noen tanker
Skrevet

Hvis den døde er gammel synes jeg dette er en fin måte å hedre henne på. Jeg ville ikke gjort det med en dame i 60-årene...

Skrevet

Jeg var nylig i en begravelse der avdødes svigerdatter hadde bunad. Jeg syntes det så merkelig ut, fordi jeg forbinder bunaden med fest. Til hennes forsvar er at hun ikke harbodd så mange år i Norge, og kanskje ikke kjenner skikk og bruk for begravelser så godt. Men mannen hennes er jo helnorsk da...

DIn sak er jo litt annerledes fordi avdøde har sydd bunadene. Hvis dere alle synes det er en fin tanke, kan dere gjøre det - hvis ikke synes jeg dere skal droppe det. Men forsåvidt - barn trenger ikke å gå i mørke klær i en begravelse, synes jeg....

Gjest En fin ide
Skrevet

Jeg syns det ville være en fin gest. Man kler seg pent i begravelser, og det er en måte å vise respekt på. Skjønner ikke at noen vil reagere negativt på det.

Skrevet

Jeg synes overhodet ikke at det passer med bunad i begravelse.

Skrevet

Er enig i at bunad hovedsakelig er en festdrakt.

Men under disse omstendighetene synes jeg det å bruke bunadene i begravelsen ville være en fin måte å hedre den avdøde på.

Selvom oppfordringen kommer fra et av barna hennes, så kjente de sikkert sin mor såpass godt at de vet hun ville satt pris på dette.

Så ja, jeg synes dere burde følge oppfordringen, og se på dette som en fin gest til den avdøde.

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å kle seg i budnad i en begravelse.

Men kanskje de kan ha på seg budnad til sammenkomsten etterpå?. Da er man ikke i en kirke og man står litt friere. Da kan man også forklare at det var en spesiell tanke bak om at de skulle gå i budnad.

Skrevet

Niesen min hadde på seg bunad i min manns begravelse. Hun ville pynte seg fordi det var en viktig dag. Alle som kommenterte på det syntes det var hyggelig at hun hadde pyntet seg.

Skrevet

Hvis bunaden blir brukt så burde presten eller andre som holder tale fortelle grunnen til alle i kirken. Slik at alle skjønner at det er for å hedre avdøde.

Og da kan det bli en flott opplevelse.

Skrevet

Hvis bunaden blir brukt så burde presten eller andre som holder tale fortelle grunnen til alle i kirken. Slik at alle skjønner at det er for å hedre avdøde.

Enig.

Skrevet

Min første tanke var at bunad i begravelse, nei! Men så leste jeg innlegget ditt og jeg ble nesten rørt til tårer...

Presten vil med stor ære si at avdøde har sydd samtlige bunader, for en gest overfor avdøde!

Skrevet

Helt enig med deg!

La presten eller andre informere om det, så blir det en vakker gest.

Men jeg vet om enkelte bunader som har sjal over skuldrene, og der er det brodert på to sider - en for fest og en for sorg. Altså må jo bunad være noe man kan bruke i begravelse?

Skrevet

Enhver må få kle seg i det de selv har lyst til - selv om bestemoren har sydd bunadene.

Du skriver at disse guttene er voksne, da blir det vel ganske rart i grunn å nærmest gi ordre om påkledning.

Jeg ville aldri gått i bunad i en begravelse.

Skrevet

Tja, tjo jeg ser begge sider her...

Men er mest enig med deg, bunad er en festdrakt. Det er ingen tradisjon for å bruke bunad i begravelser, det er jo heder nok å bruke den i alle andre festlige anledninger ellers i året.

Skrevet

Etter å ha lest dobbas innlegg tror jeg dere har løsningen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...