Gå til innhold

kan eier selge leilighet til den h*n vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller går alltid ansentitet foran?.

Jeg har forstått at man kan leie ut til dem man vil. Men kan man også selge til dem man vil. Hvis man ikke liker pakistanere,kan man da selge det til en svenske selv om svensken har lavere ansenitet?.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Snakker du om borettslag går ansiennitet foran trynetillegg. :-)

Skrevet

Snakker du om borettslag går ansiennitet foran trynetillegg. :-)

Hvis det ikke gjelder borettslag, hva da?.

Skrevet

Det er for lite opplysninger.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis det er en selveierleilighet utenom borettslag kan man selge til hvem man vil. Men siden du nevner ansiennitet regner jeg med du mener borettslag. I borettslag gjelder ansiennitet foran alt annet, under forutsetning at den med ansienniteten følger budrunden helt ut selvsagt.

Skrevet

Det er jo ikke noe som heter ansiennitet ved salg av selveieobjekter.

Hva slags type bolig snakker du om?

Skrevet

Diskriminering pga nasjonalitet, hudfarge etc er straffbart, både når det gjelder utleie og salg av bolig (og i andre sammenhenger). Men det er lov å ta hensyn til mange andre ting, og det vil vel nærmest være umulig å bevise at det er utslag av ulovlig diskriminering.

I borettslag har medlemmer forkjøpsrett, er det flere som vil gjøre forkjøpsretten gjeldende, går den med lengst ansiennitet foran. I praksis vil det si at leiligheten blir lagt ut for salg, det blir gitt bud osv på vanlig måte, men når et bud er akseptert har medlemmer i boligbyggelaget en frist på en uke til å gjøre forkjøpsretten gjeldende, dvs kreve å få kjøpt boligen til samme pris.

Utengor borettslag vil en normalt stå helt fritt i valg av hvem en vil selge til.

Skrevet

Hva slags ansiennitet mener du hvem skal kunne ha hvis det ikke er et borettslag? Ansiennitet er jo knyttet til spesifikke omgivelser.

"........................................"

Skrevet

Hvis det er en selveierleilighet utenom borettslag kan man selge til hvem man vil. Men siden du nevner ansiennitet regner jeg med du mener borettslag. I borettslag gjelder ansiennitet foran alt annet, under forutsetning at den med ansienniteten følger budrunden helt ut selvsagt.

"under forutsetning at den med ansienniteten følger budrunden helt ut selvsagt."

Du har misforstått. Hele poenget med forkjøpsrett (ansiennitet) er jo at man nettopp _ikke_ er med på budrunden og presser opp prisen, men sitter på gjerdet og venter til budrundene er over og så går man inn i kjøpers sted og overtar kontrakten.

Skrevet

"under forutsetning at den med ansienniteten følger budrunden helt ut selvsagt."

Du har misforstått. Hele poenget med forkjøpsrett (ansiennitet) er jo at man nettopp _ikke_ er med på budrunden og presser opp prisen, men sitter på gjerdet og venter til budrundene er over og så går man inn i kjøpers sted og overtar kontrakten.

Eller en med veldig lang ansiennitet går inn tidlig og skremmer vekk de andre budgiverne. Ingen gidder by, så den med lang a får objektet billigere.

Det liker ikke meglere, de vil ha prisen opp, derfor sier de at ansiennitetshavere skal/bør vente til slutt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, du har selvsagt rett, jeg formulerte meg feil. Det jeg mente er at man må være villig til å betale det samme som høyeste bud selv om man har høyeste ansiennitet i et borettslag.

Skrevet

Eller en med veldig lang ansiennitet går inn tidlig og skremmer vekk de andre budgiverne. Ingen gidder by, så den med lang a får objektet billigere.

Det liker ikke meglere, de vil ha prisen opp, derfor sier de at ansiennitetshavere skal/bør vente til slutt.

"Det liker ikke meglere, de vil ha prisen opp, derfor sier de at ansiennitetshavere skal/bør vente til slutt."

Men det er vel ingen, bortsett fra naive folk, som stoler på en megler og/eller tror at megleren har noe som helst annet enn sin egen vinning i tankene? :-)

"....................................."

Skrevet

"Det liker ikke meglere, de vil ha prisen opp, derfor sier de at ansiennitetshavere skal/bør vente til slutt."

Men det er vel ingen, bortsett fra naive folk, som stoler på en megler og/eller tror at megleren har noe som helst annet enn sin egen vinning i tankene? :-)

"....................................."

Hehe.

Jeg har en med 35 års ansiennitet som jeg skal melde opp og bruke for å skremme bort budgivere hvis jeg skal kjøpe. Vedkommende bare trekker seg helt til slutt. Da jeg sjekket mulighetene, sa megleren at "det er vanlig at slike med lang ansiennitet melder seg til slutt, for da kan de bare gå inn i høyeste bud!"

Rart at folk går på det, men det gjør de.

Skrevet

Hehe.

Jeg har en med 35 års ansiennitet som jeg skal melde opp og bruke for å skremme bort budgivere hvis jeg skal kjøpe. Vedkommende bare trekker seg helt til slutt. Da jeg sjekket mulighetene, sa megleren at "det er vanlig at slike med lang ansiennitet melder seg til slutt, for da kan de bare gå inn i høyeste bud!"

Rart at folk går på det, men det gjør de.

Men i Obos får du ikke lov til å si hvor lang ansinnitet man har. Er det feil altså?

Skrevet

Men i Obos får du ikke lov til å si hvor lang ansinnitet man har. Er det feil altså?

Det er ingen lover om det, og ulik praksis.

F eks i OBOS kan du bruke samme ansiennitet flere ganger, mens i USBL kan du bare bruke den en gang, og da må du opparbeide den på nytt når du får tildelt bolig. Det er også ulike regler om hvem som kan få den overført.

Skrevet

Det er ingen lover om det, og ulik praksis.

F eks i OBOS kan du bruke samme ansiennitet flere ganger, mens i USBL kan du bare bruke den en gang, og da må du opparbeide den på nytt når du får tildelt bolig. Det er også ulike regler om hvem som kan få den overført.

Jeg skjønner jo at megleren og selger vil holde ansinnitet hemmelig. Men som kjøper hadde det jo vært greit å vite.

Skrevet

Jeg skjønner jo at megleren og selger vil holde ansinnitet hemmelig. Men som kjøper hadde det jo vært greit å vite.

Byggelagets meglere driver bisniss. De lever av provisjoner og vil at selgere skal få best mulig pris så de kan få mer provisjon. Laget er ikke til for kjøpere, de skal gavne andelshaverne og seg selv.

Å være medlem i lag er kanskje ikke noe vits. Jeg har meldt meg ut. Systemet er en levning fra den gangen vi hadde faste pristakster og regler for hvor stort du kunne få. Da var det VELDIG viktig med ansiennitet. Og ganske riktig etter min mening. Men i dag er det urettferdig og meningsløst. Derfor prøver f eks OBOS å lage fordeler og rabatter for medlemmer, da mange syns systemet er urettferdig og dumt og melder seg ut.

Skrevet

Byggelagets meglere driver bisniss. De lever av provisjoner og vil at selgere skal få best mulig pris så de kan få mer provisjon. Laget er ikke til for kjøpere, de skal gavne andelshaverne og seg selv.

Å være medlem i lag er kanskje ikke noe vits. Jeg har meldt meg ut. Systemet er en levning fra den gangen vi hadde faste pristakster og regler for hvor stort du kunne få. Da var det VELDIG viktig med ansiennitet. Og ganske riktig etter min mening. Men i dag er det urettferdig og meningsløst. Derfor prøver f eks OBOS å lage fordeler og rabatter for medlemmer, da mange syns systemet er urettferdig og dumt og melder seg ut.

Klart det er urettferdig. Medlemskapet mitt er fra den dagen jeg er født og jeg kan nesten kjøpe alt jeg vil. Egentlig er det faren min sitt og den første leiligheten kjøpte jeg på hans medlemskap.

Det riktigste hadde vært at man startet på nytt da man fikk kjøpt leilighet. I så fall hadde jeg hatt bare hatt 2,5 år medlemskap.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er i Oslo, men her i Trondheim hører jeg stadig om folk som mister leiligheter de har fått tilslaget på fordi vi som er medlemmer fra før kommer inn og tar leilighetene på forkjøpsrett. Så jo, det er en klar fordel å være medlem og jo lavere medlemsnr. jo bedre.

Skrevet

Klart det er urettferdig. Medlemskapet mitt er fra den dagen jeg er født og jeg kan nesten kjøpe alt jeg vil. Egentlig er det faren min sitt og den første leiligheten kjøpte jeg på hans medlemskap.

Det riktigste hadde vært at man startet på nytt da man fikk kjøpt leilighet. I så fall hadde jeg hatt bare hatt 2,5 år medlemskap.

Politisk er det hold i å legge ned hele systemet med en lov, men da skal vel folk ha tilbake penger, tenker jeg?

Og lagene mister inntekter. De store lagene er svære pengesluk, og OBOS Eiendom er big business tuftet på medlemmenes sparepenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...