Gå til innhold

Klump i halsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en klump på høyre side av halsen, ikke helt nede i halsen, men bak i munnhulen. Den er ca 1 cm i diameter og samme farge som resten av munnhulen. Denne har jeg hatt i mange år! Innimellom har jeg tenkt at det kanskje kan være kreft, men har blitt så vant til den nå, at jeg har ikke tenkt særlig over det de siste åra. Inntil nå... Klumpen har et lite hull, som det samler seg mat, tror jeg, og blir sånne hvite klumper av og til som lukter vondt.

Hvor sannsynlig er det at det kan være kreft? Og hva er overlevelsesprosenten på munnhule eller tungekreft...? Nå har jeg blitt litt redd. Men det er sikkert ikke så farlig, siden jeg har hatt den så lenge, eller kanskje det er nettopp det at det kan ha spredd seg... Huff. Jeg har røykt, nå røyker jeg av og til.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Kan det være tonsillen, eller "mandelen" du ser? Denne ligger plassert mellom de to ganeseglene. Ikke uvanlig at den ene er større enn den andre. Det er også vanlig at det er groper, eller "krypter" i dem. Dersom den ikke gradvis har vokst, eller er øm, er det neppe noe farlig. Men siden du engster deg såpass, synes jeg du skal kontakte fastlegen din for en sjekk.

Gjest to klumper mindre
Skrevet

Jeg hadde det samme problemet for over et år siden med krypter i mandlene, det er ikke direkte farlig, men blir ubehagelig jo lenger du går med det pga pussproppene som dukker opp i kryptene i mandlene, samt at du etterhvert får en UTROLIG dårlig ånde. Var hos en ØNH Spesialist som sa det med pussproppene/kryptene var et tegn på kronisk betennelse i mandlene, så ble lagt inn til mandeloperasjon og fikk de fjerna, noe som løste både det problemet og problemet med for opphovna mandler ved forkjølelse. Så be fastlegen om en henvisning til en ØNH Spesialist, så vil han kunne utrede deg videre sånnsett:)

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...