Gå til innhold

Hvordan vil du gå frem hvis 13-åringen din røykte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil høre forskjellige synspunkter. Min datter røyker, og lyver selvfølgelig om det. Vi foreldre røyker ikke, så lukta kjennes godt. Har informert om skadevirkningene, men når ikke frem. Hun gjør det likavel. Det sies jo at negativ atferd skal ha minst oppmerksomhet, men synes det er vanskelig. Det er jo tross alt 18 års aldersgrense på tobakk.

Skrevet

Jeg begynte å røyke da jeg var 15, og det ble selvsagt ramaskrik hjemme. Men ingen skremselspropaganda fungerte på meg. Hvem tenker på at man kan dø av lungekreft når man er 60, når man såvidt har blitt tenåring?

Det foreldrene mine gjorde, var å inndra alt av lommepenger. Jeg hadde jo ingen jobb, så da hadde jeg ikke penger til å betale røyken med. Å bomme hos andre er i lengden lite populært. Men jeg røykte fast til jeg var 20, så det hjalp ikke direkte. Men det viste i allefall at foreldrene mine mente alvor og gjorde sitt for at jeg skulle la være.

Skrevet

Jeg røyker sjøl så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Pratet om hvor dumt og dyrt det var antagelig.

Hadde jeg ikke røkt, så hadde jeg stoppet alle lommepenger.

Men egentlig tror jeg ikke det er mye du kan gjøre. Jeg vet rett og slett ikke om noe som virker.

Skrevet

Du kan gjerne informere om skadevirkningene, men det går ikke helt inn når de er så unge. Forklar heller på en rolig måte om hvor fælt det lukter av folk som røyker, dårlig ånde, lukt av håret, gusten hud osv. Ikke minst hvor mye det koster å gjøre seg selv lite attraktiv og syk. Jenter i den alderen er nøye på utseende og ellers og vil for all del ikke lukte dårlig.

Skrevet

Jeg røyker sjøl så jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Pratet om hvor dumt og dyrt det var antagelig.

Hadde jeg ikke røkt, så hadde jeg stoppet alle lommepenger.

Men egentlig tror jeg ikke det er mye du kan gjøre. Jeg vet rett og slett ikke om noe som virker.

Å stoppe lommepenger er lurt. Du kan begrunne det med at du vil ikke betale for at hun skal ødelegge helsen sin.

Gjest f.eks. det
Skrevet

Vis et bilde av en lunge som tilhørte en røyker....

Skrevet

Å stoppe lommepenger er lurt. Du kan begrunne det med at du vil ikke betale for at hun skal ødelegge helsen sin.

Jeg skal ta den hvis minstemann starter.

De to eldste røyker heldigvis ikke, husker godt at alle venninnene til dattera mi røyka og hun synes de var dumme fordi det kostet alt de fikk av lommepenger.

Skrevet

Helseargument virker ikke på unge. For dem er sykdom og død noe helt fjernt som ikke angår dem.

Spill på det økonomiske aspektet. Sett opp et regnestykke som viser hvor utrolig mye det koster og vil koste hvis hun ikke slutter.

Skrevet

Om jeg tar mine i å røyke så kommer jeg til å gi dem bilder av deres avdøde mormor som døde av kreft etter å ha vært stoooorrøyker i minst 40 år, nei enda mer.

Og min fars ex-smboer. Og min fars lillesøster. Jeg kommer ikke til å prøve med det gode her tror jeg. Ungne er 6 og 8 år og de har visst lenge (dessverre) at man kan bli så syk at man dør av røyking og jeg håper det har satt så store spor i dem at de ikke begynner.

Skrevet

jeg leste innlegget uten briller og leste "hvordan ville du gått frem hvis 3-åringen din røykte!. Min første tanke var at her burde barnevernet tatt over ;)

Skrevet

Om jeg tar mine i å røyke så kommer jeg til å gi dem bilder av deres avdøde mormor som døde av kreft etter å ha vært stoooorrøyker i minst 40 år, nei enda mer.

Og min fars ex-smboer. Og min fars lillesøster. Jeg kommer ikke til å prøve med det gode her tror jeg. Ungne er 6 og 8 år og de har visst lenge (dessverre) at man kan bli så syk at man dør av røyking og jeg håper det har satt så store spor i dem at de ikke begynner.

Ja det er er verd et forsøk. Bestefaren til datteren min var også storrøyker og døde bare 54 år gammel av røyking. Dette har tydeligvis ikke hjulpet, selv om bilder er vist til henne i hytt og pine.

Skrevet

Jeg skal ta den hvis minstemann starter.

De to eldste røyker heldigvis ikke, husker godt at alle venninnene til dattera mi røyka og hun synes de var dumme fordi det kostet alt de fikk av lommepenger.

Får håpe han ikke begynner. Det er vel knapt noen i min datters(13 år) klasse som røyker. Det er ut, heldigvis :-)

Skrevet

Ja det er er verd et forsøk. Bestefaren til datteren min var også storrøyker og døde bare 54 år gammel av røyking. Dette har tydeligvis ikke hjulpet, selv om bilder er vist til henne i hytt og pine.

Det hjelper vanligvis ikke på helt unge. De vet så inderlig godt at sykdom grunnet røyking ligger langt inn i fremtiden og i følge dem selv har de da forlengst sluttet.

Skrevet

Får håpe han ikke begynner. Det er vel knapt noen i min datters(13 år) klasse som røyker. Det er ut, heldigvis :-)

Ja, det håper jeg virkelig.

Skrevet

Prøve å få i gang en dialog med henne? Få henne til å tenke gjennom hvorfor hun røyker, hva hun oppnår med det? Jeg tror ikke det hjelper med moralprekner om hvor farlig og dumt røyking er, hun må komme fram til det selv. I den alderen er det jo mest spennende å handle tvert imot det foreldre og andre autoriteter befaler. Kanskje får røykingen henne til å føle seg voksen og uavhengig? Hvis du prater rolig og interessert med henne, og behandler henne som en moden ung dame, kan hende hun oppfører seg som en og tar et klokt valg? Bare en tanke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...