Gå til innhold

hvorfor må man faste før en operasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest hva er grunnen til det
Skrevet

hvorfor må man faste før en operasjon?

Jeg fikk beskjed om å være nydusjet, men at jeg ikke kan bruke deoderant etterpå før operasjonen, hvorfor ikke det?

Skrevet

Du kan kaste opp av narkose og puste det ned i lungene. Magesyre i lungene er dødelig.

Gjest Operasjonsarbeider
Skrevet

Det er for at magesekken skal være helt tømt. Det er farlig hvis mageinnhold kommer i lungene under narkosen.

Du skal være helt nydusjet for å redusere infeksjonsfaren. Regner med at deodoranten din kan tilføre bakterier og representere en smittevei. En skal heller ikke smøre seg med bodylotion etter dusj, bare ren hud uten noe på.

Studier har vist at dette reduserer forekomsten av infeksjoner.

Gjest hva er grunnen til det
Skrevet

Det er for at magesekken skal være helt tømt. Det er farlig hvis mageinnhold kommer i lungene under narkosen.

Du skal være helt nydusjet for å redusere infeksjonsfaren. Regner med at deodoranten din kan tilføre bakterier og representere en smittevei. En skal heller ikke smøre seg med bodylotion etter dusj, bare ren hud uten noe på.

Studier har vist at dette reduserer forekomsten av infeksjoner.

Men det utføres likevel operasjoner uten at pasient har fastet(etter ulykker o.l), så det kan vel ikke være så stor sjanse for at det skjer? Eller?

Skrevet

Du skal være så ren som mulig, nydusjet, ikke noe lotion eller noe som helst som kan være bakterier i etterpå, sykehusskjorte, og en skikkelig smekker sykehus underbukse ;o)

Så skal sengen din ha rene sengklær, og du skal holde deg i ro oppi der til du blir trillet på operasjonsalen.

Det er for og gjøre mest mulig for at ikke du får infeksjoner.

Skrevet

Men det utføres likevel operasjoner uten at pasient har fastet(etter ulykker o.l), så det kan vel ikke være så stor sjanse for at det skjer? Eller?

Det er vel en risiko de har tar?

Er man skadet i en ulykke så må man jo operere fort, men deg kan de ta forholdsregler.

Evnt at de pumper magesekken på akutte tilfeller?

Det er for din egen skyld at de tar alle forholdsreglene.

Lykke til da :o)

Gjest operasjonsarbeider
Skrevet

Akutte operasjoner innebærer høyere risiko enn planlagte. Det ideelle er planlagt kirurgi fordi du får anledning til å gjøre alt riktig på forhånd. Og da er risikoen for at noe skal gå galt betydelig redusert :o)

Gjest Calóni
Skrevet

En gang jeg havnet på sykehus, så husker jeg at de spurte venninnen min om hvor lenge det var siden jeg hadde spist, og hun svarte et eller annet, og så snakket de seg i mellom og sa "ja, hun er fastende, da". Jeg vet ikke riktig hva de hadde tenkt å gjøre dersom jeg nettopp hadde spist. Kanskje pumpe meg?

Heldigvis trengte de ikke å skjære i meg likevel :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

En gang jeg havnet på sykehus, så husker jeg at de spurte venninnen min om hvor lenge det var siden jeg hadde spist, og hun svarte et eller annet, og så snakket de seg i mellom og sa "ja, hun er fastende, da". Jeg vet ikke riktig hva de hadde tenkt å gjøre dersom jeg nettopp hadde spist. Kanskje pumpe meg?

Heldigvis trengte de ikke å skjære i meg likevel :)

Jeg ble innlagt og måtte vente til neste dag for å bli operert en gang jeg brakk beinet. Så de ser det vel an i forhold til hvor akutt det er når man ikke er fastende.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg ble innlagt og måtte vente til neste dag for å bli operert en gang jeg brakk beinet. Så de ser det vel an i forhold til hvor akutt det er når man ikke er fastende.

Ja, de må vel veie det ene mot det andre i slike sammenhenger.

Jeg lå i nakkekrage og ble klippet klærne av, så det var liksom ikke noe sånt "kom tilbake neste uke, så skal du få hjelp" ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...