Gå til innhold

boliglån - avslag

Gjest skuffet og fortvila

Anbefalte innlegg

Gjest skuffet og fortvila
Skrevet

Samboere min og jeg søkte førstehjemslån i postbanken. Rpdgiveren vi var hos sa det gikk greit å låne 1,5 mill som vi ønsket. Samboeren min har hatt økonomiske problemer tidligere med en del inkassoer på småbeølp (2000-10000) forskjellige steder. han har også studielån som han ikke greide å betale en periode, og da gikk det til statens innkrevningsentral. Dette er ca. 2 år siden. De siste to årene har hatt betalt 7000 kr. per mnd. i gjeld til de han skylder penger og lånekassen utenom. Saken har gått tibake til dem.

Rådgiveren i banken spurte om han hadde anmerkning, men det har han ikke, han har hatt det. Så hun trodde det ville gå greit siden økonomien har vært ryddig det siste 1,5 år. Men den gang ei. Vi fikk avslag fordi han er registrert som "dårlig betaler". jeg har aldri hatt ei krone i gjeld, eller en eneste inkasso. Vi har et barn på 2 år og vi betaler 10300,- i husleie per mnd!!!! Allikevel får vi ikke lån. jada, husleia er syk, men den har gått opp veldig, og vi orker ikke flytte mer nå før vi får vårt eget. Har flyttet nok som det er, og vi vil ikke skape kaos for barnet vårt.

Hva gjør vi nå? Hva er sjansen for at vi kan få førstehjemslån gjennom kommunen? Da får vi vel ikke 1,5 som vi vil ha. Vi MÅ ha en treroms. Livet er urettferidg! det hjelper ikke skjerpe seg og ta til fornuft. Blir så fortvila at det nesten er fristende å drita i all gjeld som han har. Er bare 50 000 igjen. Allikevel får vi ikke lån! :(

Skrevet

Dere kan jo prøve kommunalt lån, det fungere sånn at du får låne ca 40% av låne summen der, på den måten får du det billigste lånet i banken, dvs innenfor 60% grensa.

Prøv en annen bank enn postbanken. det er fult mulig å søke om lån selv dere ikke er kunde der, en av dere må bare flytte lønnskontoen til den banken dere evt. får lån i.

Lykke til!

Gjest ikke gi opp!!
Skrevet

Nesten det samme her, vi fikk tilsutt lån i en annen bank. Vi fikk til og med låne 1,6mill (selv om jeg VET at det ville vi ikke greid), siden jeg var student. Vi tok til takke med 800.000 (som ble 80% av kjøpesum) + 200.000 (20%) i kommunalt førstehjemslån.

(Men vi fikk også kjøpt et hus under takst, godt vedlikeholdt, og ikke i by....Sjekk andre banker.)

Prøv igjen om 6 mnd, prøv igjen om 1år. Slik gjorde vi det.

Skrevet

At dere får lyst til å drite i gjelda hans sier meg at dere kanskje ikke er modne nok til å ha mer lån? Det er hans ansvar uansett, det er han som har tatt opp lånet, og misligholdt de. Men jeg regner med at du tuller om det med å drite i den.

Søk i husbanken og prøv andre banker. Betalingsanmerkning skal kunne slettes når gjelda er betalt, jeg skjønner ikke helt hvordan man da skal kunne stå som dårlig betaler? Men vet ikke om dere har mulighet til å betale den ned.

Tror det er en bank som heter Bank2 eller noe sånt, som skal gi tilbud til gjeldsoffer etc, så der bør dere jo ha en sjanse. Søk på nettet. Ellers er det bare å prøve igjen i perioder slik som andre her skriver.

Skriv gjerne opp alle plussene deres i søknaden selv om det ikke er noe felt for det. Dette kan være fast jobb, ingen betalingsanmerkninger etc, bolig er førstprioritet for dere e.l.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...