Gå til innhold

"Viktig spørsmål" - om gjesping og hørsel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor hører vi ingen ting idet vi gjesper?

Mye rart man kan lure på også, da.

Skrevet

jeg hører ting når jeg gjesper....

Å, hører du at noen snakker til deg?

Kanskje det bare er hos meg at det blir "tett"?

Gjest trultemor26
Skrevet

Jeg hører når jeg gjesper, men hører nok litt dårligere. Det kommer av en ekstra blodgjennomstrømning gjennom øret idet vi gjesper tror jeg.

Det som er "værre" enn å "miste hørselen" når man gjesper synes jeg er å "miste synet" når jeg nyser! Klarer jo ikke holde øynene åpne. Farlig når man kjører bil.

ilene1365380268
Skrevet

Jeg hører når jeg gjesper, men hører nok litt dårligere. Det kommer av en ekstra blodgjennomstrømning gjennom øret idet vi gjesper tror jeg.

Det som er "værre" enn å "miste hørselen" når man gjesper synes jeg er å "miste synet" når jeg nyser! Klarer jo ikke holde øynene åpne. Farlig når man kjører bil.

Det er jeg enig i! Skummelt med nysing i bil!

Skrevet

*Gjeeeesp* Joda, jeg sitter like ved tv'n og hørte utmerket hele gjespen gjennom. :o)

Skrevet

Nå måtte jeg gjespe for å sjekke, og bortsett fra at alle lyder ble litt mer "innpakka", så hørte jeg helt fint :)

Skrevet

Å, hører du at noen snakker til deg?

Kanskje det bare er hos meg at det blir "tett"?

Hvis du i utgangspunktet har litt væske i mellomøret og kanskje av den grunn har litt redusert hørsel (trenger ikke merke noe til det i det daglige), så kan hørselen bli borte midt i gjespen ...tror jeg..

Jeg er plaga med mye dotter i ørene pga litt væske i mellomøret. Når jeg gjesper blir jeg helt stokk døv.

Er enig i at dette høres ganske så creepy ut. Her kommer jeg som er døv i utgangspunktet og snakker som om jeg har peiling *flirer*

Hos meg er det iallefall slik at jeg hører masse lyder med høreapparat, men når jeg gjesper forsvinner alle lydene.

Skjønner det nok er litt vanskelig å stole på meg når det gjelder dette temaet, men men.. ;-)

Skrevet

Hvis du i utgangspunktet har litt væske i mellomøret og kanskje av den grunn har litt redusert hørsel (trenger ikke merke noe til det i det daglige), så kan hørselen bli borte midt i gjespen ...tror jeg..

Jeg er plaga med mye dotter i ørene pga litt væske i mellomøret. Når jeg gjesper blir jeg helt stokk døv.

Er enig i at dette høres ganske så creepy ut. Her kommer jeg som er døv i utgangspunktet og snakker som om jeg har peiling *flirer*

Hos meg er det iallefall slik at jeg hører masse lyder med høreapparat, men når jeg gjesper forsvinner alle lydene.

Skjønner det nok er litt vanskelig å stole på meg når det gjelder dette temaet, men men.. ;-)

Takk for svaret.

Men du togli. Kan jeg spørre deg om noe ang hørsel og sånn? Du trenger ikke svare hvis du ikke ønsker det.

Saken er at vi har lært om hørselsvansker på skolen (spes. ped.) Hva vil du si er vanskeligst som hørselshemmed i skolesammenheng? Hvordan kan skolen/ lærere tilrettelegge best mulig?

Og sånn implantat (som jeg ikke husker riktig navn på); hva er fordelene/ ulempene med sånn?

Takker for svarene!

Skrevet

Takk for svaret.

Men du togli. Kan jeg spørre deg om noe ang hørsel og sånn? Du trenger ikke svare hvis du ikke ønsker det.

Saken er at vi har lært om hørselsvansker på skolen (spes. ped.) Hva vil du si er vanskeligst som hørselshemmed i skolesammenheng? Hvordan kan skolen/ lærere tilrettelegge best mulig?

Og sånn implantat (som jeg ikke husker riktig navn på); hva er fordelene/ ulempene med sånn?

Takker for svarene!

Klart du skal få svar:-)

"Hva vil du si er vanskeligst som hørselshemmed i skolesammenheng? Hvordan kan skolen/ lærere tilrettelegge best mulig?"

-Nå tar jeg utgangspunkt i en hh elev som ikke bruker tegnspråk i skolesammenheng, og dermed heller ikke bruker tolk i undervisningen.

Åpenhet er kjempeviktig! Det skal kjennes naturlig for klassen å ha en tunghørt medelev. Den tunghørte er ekspert på sin egen situasjon og man må rådføre seg med eleven. HH er like forskjellige som de fleste andre!

Lærer bør aldri stå med ansiktet mot tavla når han underviser. Se mot klassen, snakke normalt klart og tydelig. Lærer bør være obs på at det aller verste i klasseromssituasjonen er å oppfatte medelevene når de kommer med innspill. Litt av dette problemet kan avhjelpes ved at man setter den hh eleven på vindusrekka (unngår at andre elever får lyset bak i ryggen - vanskeliggjør munnavlesning). Den palsseringen jeg liker aller best, er at rekken med elever som sitter ved vegg/vindu, sitter på skrå mot klassen/læreren. Da kan den hh eleven lettere se alle medelevene. Før satte man den hh eleven rett foran læreren, men da var det jo umulig å få overblikk over klassen..

Gruppearbeid kan være problematisk for hh elever. De skal forsøke å oppfatte ustrukturerte diskusjoner i grupper. Noen mennesker er lettere å avlese enn andre og noen er også flinkere til å ta hensyn. Man kan gjerne spørre den hh (privat) om hvem han kunne tenke seg å sitte i gruppe med.

I klasser med hh elever er det veldig viktig at undervisningen er strukturert og ganske forutsigbar. På begynnelsen av dagen kan man f.eks. skrive dagens timeplan på tavla, med evt kommentarer hvis endringer etc. Dette kommer også medelevene til gode!

Bruk av overhead og tavle er kjempebra!

Lærer bør vente med å prate til den hh eleven ser opp. Samtidig må det være lov for den hh eleven å bli sliten og kunne se ned for å slappe av. Dette er en litt vanskelig balansegang. Det er derfor viktig å alliere seg med den hh eleven for å få vite hva eleven selv føler om ting og tang.

kan den hh eleven tegnspråk (om enn bare litt), så sett igang tegnspråkkurs i klassen (15 min i uka kan være nok). den hh kan få være "lærer" :-)

Lærere har lett for å glemme den sosiale biten. Så lenge det faglige går bra, så er alt bra ;-) Sosiale aktiviteter, åpenhet om å være hh og ting som kan øke den hh's status i gruppen er bra!

"Og sånn implantat (som jeg ikke husker riktig navn på); hva er fordelene/ ulempene med sånn?"

-Mannen min har Cochlear implantat, så dette har jeg førstehåndskunnskaper om ;-)

Det finnes vel egentlig ingen bakdeler med selve CI'en. Det som er problemet er at mange hørende foreldre med CI-opererte, døve barn, velger bort tegnspråk. Noen mener det virker forvirrende med begge språk. Forskning viser at dette ikke er tilfelle. Det som kan være tilfellet er at det CI-opererte barnet selv foretrekker ts fordi det har tilgang til begge språk. Noen foreldre er nok redde for at så skal skje...

Selv om man har CI er man like døv når apparatet taes av. Delen som er operert inn i hodet, funker kun hvis selve apparatet er tatt på utenpå hodet/øret. Dette apparatet taes av om natta, når man skal bade osv. Hvis batteriet er flatt eller hvis apparatet plutselig blir defekt, så kan det være en fordel å kunne ts ;-)

Døvblitte har ofte stor effekt av CI. Deres hjerner "husker" (har "lagret") lyd og dermed fungerer de gjerne som lett tunghørte med CI.

For døvfødte, eller de som har blitt døve i tidlig alder, er det svært store variasjoner når det gjelder utbytte av CI. Mannen min ble døv som toåring, så hans hjerne "husker" ikke lyder. Han hører egentlig utrolig godt nå. Kan høre nær sagt alle lyder. Problemet er å skille alle lydene fra hverandre. Han kan sitte i telefonen og høre at en person snakker i andre enden. Nå kan han høre forskjell på f.eks. ja og nei, men alt annet som blir sagt er bare et sammensurium av lyder.

Mannen min synes det er mye lettere på jobben nå som han har CI. Kommunikasjonen med kollegene er enklere og dessuten kan de rope på han når de står et stykke unna og skal ta kontakt.

For min del er CI litt negativt fordi jeg ikke lenger kan prompe luktfrie promper i mitt eget hus ;-)

Oj, dette ble langt *engasjert*

Du får si fra om det er mer du trenger å vite :-)

Skrevet

Klart du skal få svar:-)

"Hva vil du si er vanskeligst som hørselshemmed i skolesammenheng? Hvordan kan skolen/ lærere tilrettelegge best mulig?"

-Nå tar jeg utgangspunkt i en hh elev som ikke bruker tegnspråk i skolesammenheng, og dermed heller ikke bruker tolk i undervisningen.

Åpenhet er kjempeviktig! Det skal kjennes naturlig for klassen å ha en tunghørt medelev. Den tunghørte er ekspert på sin egen situasjon og man må rådføre seg med eleven. HH er like forskjellige som de fleste andre!

Lærer bør aldri stå med ansiktet mot tavla når han underviser. Se mot klassen, snakke normalt klart og tydelig. Lærer bør være obs på at det aller verste i klasseromssituasjonen er å oppfatte medelevene når de kommer med innspill. Litt av dette problemet kan avhjelpes ved at man setter den hh eleven på vindusrekka (unngår at andre elever får lyset bak i ryggen - vanskeliggjør munnavlesning). Den palsseringen jeg liker aller best, er at rekken med elever som sitter ved vegg/vindu, sitter på skrå mot klassen/læreren. Da kan den hh eleven lettere se alle medelevene. Før satte man den hh eleven rett foran læreren, men da var det jo umulig å få overblikk over klassen..

Gruppearbeid kan være problematisk for hh elever. De skal forsøke å oppfatte ustrukturerte diskusjoner i grupper. Noen mennesker er lettere å avlese enn andre og noen er også flinkere til å ta hensyn. Man kan gjerne spørre den hh (privat) om hvem han kunne tenke seg å sitte i gruppe med.

I klasser med hh elever er det veldig viktig at undervisningen er strukturert og ganske forutsigbar. På begynnelsen av dagen kan man f.eks. skrive dagens timeplan på tavla, med evt kommentarer hvis endringer etc. Dette kommer også medelevene til gode!

Bruk av overhead og tavle er kjempebra!

Lærer bør vente med å prate til den hh eleven ser opp. Samtidig må det være lov for den hh eleven å bli sliten og kunne se ned for å slappe av. Dette er en litt vanskelig balansegang. Det er derfor viktig å alliere seg med den hh eleven for å få vite hva eleven selv føler om ting og tang.

kan den hh eleven tegnspråk (om enn bare litt), så sett igang tegnspråkkurs i klassen (15 min i uka kan være nok). den hh kan få være "lærer" :-)

Lærere har lett for å glemme den sosiale biten. Så lenge det faglige går bra, så er alt bra ;-) Sosiale aktiviteter, åpenhet om å være hh og ting som kan øke den hh's status i gruppen er bra!

"Og sånn implantat (som jeg ikke husker riktig navn på); hva er fordelene/ ulempene med sånn?"

-Mannen min har Cochlear implantat, så dette har jeg førstehåndskunnskaper om ;-)

Det finnes vel egentlig ingen bakdeler med selve CI'en. Det som er problemet er at mange hørende foreldre med CI-opererte, døve barn, velger bort tegnspråk. Noen mener det virker forvirrende med begge språk. Forskning viser at dette ikke er tilfelle. Det som kan være tilfellet er at det CI-opererte barnet selv foretrekker ts fordi det har tilgang til begge språk. Noen foreldre er nok redde for at så skal skje...

Selv om man har CI er man like døv når apparatet taes av. Delen som er operert inn i hodet, funker kun hvis selve apparatet er tatt på utenpå hodet/øret. Dette apparatet taes av om natta, når man skal bade osv. Hvis batteriet er flatt eller hvis apparatet plutselig blir defekt, så kan det være en fordel å kunne ts ;-)

Døvblitte har ofte stor effekt av CI. Deres hjerner "husker" (har "lagret") lyd og dermed fungerer de gjerne som lett tunghørte med CI.

For døvfødte, eller de som har blitt døve i tidlig alder, er det svært store variasjoner når det gjelder utbytte av CI. Mannen min ble døv som toåring, så hans hjerne "husker" ikke lyder. Han hører egentlig utrolig godt nå. Kan høre nær sagt alle lyder. Problemet er å skille alle lydene fra hverandre. Han kan sitte i telefonen og høre at en person snakker i andre enden. Nå kan han høre forskjell på f.eks. ja og nei, men alt annet som blir sagt er bare et sammensurium av lyder.

Mannen min synes det er mye lettere på jobben nå som han har CI. Kommunikasjonen med kollegene er enklere og dessuten kan de rope på han når de står et stykke unna og skal ta kontakt.

For min del er CI litt negativt fordi jeg ikke lenger kan prompe luktfrie promper i mitt eget hus ;-)

Oj, dette ble langt *engasjert*

Du får si fra om det er mer du trenger å vite :-)

Tusen takk for godt og lærerikt svar, som ikke var for teknisk! Jeg forstår det som at du selv er lærer, og da å få "høre" det fra deg, er for meg gull verdt!

Skrevet

Tusen takk for godt og lærerikt svar, som ikke var for teknisk! Jeg forstår det som at du selv er lærer, og da å få "høre" det fra deg, er for meg gull verdt!

Bare hyggelig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...