Gå til innhold

Dixi i media i sommer

Anbefalte innlegg

Gjest Tonje Ettesvoll

Hei alle sammen.

Jeg legger ut et innlegg jeg gjerne vil dere skal lese. Dette burde jeg ha gjort for lenge siden, men jeg fødte en datter 17. september og har hatt mye nytt å tenke og føle på.

Dette er tanker angående debatten rundt voldtekt og seksuelle overgrep. Det er veldig viktig at vi som har vært utsatt er tydelige med våre meninger, og sørger for at dårlige holdninger ikke får styre debatten. Send gjerne mail, også anonymt, til Dixi, eller legg igjen en mld i gjesteboka til Unicorn, (www.unicorn.no) der innlegget også ligger postet.

Her kommer innlegget:

I våres laget Dixi en reklame kampanje jeg stilte opp i. Det ble hengt opp plakater, veggaviser og postkort i Norges 5 største byer. Dette er også lagt ut under artikkel sidene våre.

Dessverre har Dixi i sommer fått mye mediaoppmerksomhet. Jeg sier dessverre fordi dette ikke har vært positiv oppmerksomhet. Dixi sin vikar, Brit Opjordsmoen, har gått ut i mange ulike medier for å uttale seg i forhold til de mange overfallsvoldtektene som har foregått i sommer. Uttalelsene hennes har etter min mening vært veldig negative for Dixi som organisasjon. Jeg jobbet frivillig for Dixi i mange år, og vi brukte mye tid på å vinne tillit fra våre brukere. En av de viktigste holdningene vi jobbet for på Dixi var at vi aldri snakket om kvinnens skyld i voldtektsaker. DET VAR IKKE VÅR JOBB!!! Alle kvinner jeg har møtt føler en eller annen form for skyld i forhold til voldtekten. Det er helt vanlig å høre "hvorfor gjorde jeg slik eller hvorfor gjorde jeg ikke sånn". Hadde dette hjulpet på voldtektstatistikken hadde jeg vært helt for at vi skulle jobbe med dette i media. Men at kvinner føler skyld for voldtekt, eller har på seg mer klær, eller drikker mindre, gir oss ikke færre voldtekter. Bare mer skam og skyldfølelse. Det er klart det er politiets jobb og rolle å advare mot voldtekt akkurat slik de advarer mot å sove med vinduet åpent om sommeren når det er masse hustyverier. Men det betyr ikke at det er huseiers skyld at han ble ranet. Det er tyvens skyld. Akkurat som det er den som voldtar sin skyld, ikke den som blir voldtatt. Slik er det også klart at det ikke er Dixi sin rolle å advare kvinner med å kle seg lett, drikke alkohol, være naive o.s.v. Det river ned all tilliten Dixi har bygget opp hos sine brukere i alle disse årene. Jeg ble voldtatt og gjorde alle disse tingene, var full og naiv. Men det var ikke min skyld!

Det er ingen sak å få mye mediaoppmerksomhet hvis man er kontroversiell. Kunsten er å få medias oppmerksomhet samtidig som man er tro mot sine brukere. Det hjelper ikke Dixi at flere politikere setter ned et utvalg for å diskuterere voldtekt hvis brukerne mister tilliten. Jeg har ingen tillit til Brit Opjordsmoen sitt arbeid med voldtekt etter disse uttalelsene. Jeg har fortalt henne hva jeg mener, ansikt til ansikt, og hun er uenig med meg. Da mener jeg hun ikke forstår helt hva hennes jobb innebærer og at hun nå er med på å bryte ned det som jeg har vært med på å bygge opp i så mange år. Nemlig at vi skal få fokus i overgrepsdebatten vekk fra utsatt og over på overgriper og hvorfor vi ikke får ned voldtektsstatistikken. Nemlig fordi det er for vanskelig å få noen dømt og straffene er latterlig lave.

Jeg vet det er mange der ute som ble like sjokkerte som meg over å lese disse artikklene, særlig da debatten ble så voldsom og ALDRI dreiet inn på overgripers rolle og hva vi kan gjøre. Det dreide seg kun om hva vi kvinner kan gjøre. Og vi kan gjøre mye annet enn å skylde på kvinner slik Brit Opjordsmoen har gjort. Send inn mail til Dixi og si hva dere synes om dette, eller legg igjen en beskjed i gjesteboka vår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248160-dixi-i-media-i-sommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg bare si at jeg ikke har vært utsatt for overgrep selv, og at jeg dermed kan ende opp med å tråkke på noen uforutsette tær her. Det er ikke meningen. Jeg syns du skrev et godt innlegg, men er likevel litt uenig med deg.

Det er klart det er viktig å formidle en holdning som tydelig viser at kvinner aldri er skyld i voldtekter. Det er overgripers feil alene, og i samtaler med voldtektsofre er det selvfølgelig viktig å ha dette som fokus.

MEN. Det er et men. Jeg syns denne problemstillingen er sammenlignbar med mange andre områder i samfunnet.

Du drar frem eksempelet med huseier som blir ranet "fordi" han sover med vinduet åpent. Selvsagt er det tyvens skyld. men huseier kan uansett ta sine forhåndsregler, og dermed bedre oddsen for at nettopp hans hus får være i fred. Han kan låse døren f.eks, innstallere en alarm, skaffe seg bikkje og holde vinduene igjen.

Poenget er at vi tar våre forhåndsregler i de fleste sammenhenger. Vi steker alltid kjøttet godt i utlandet, for å ikke bli matforgiftet. Det er jo ikke vår feil om vi spiser bedervet kjøtt, men det er vi som må bære konsekvensene og blir syke. på samme måte er det ikke offerets om er skyld i voldtekten, men det er likevel offeret som må leve med overgrepet i ettertid. Derfor er det naturlig å beskytte seg selv ved å ta de grep man kan. det har ingen ting med skyld å gjøre, og jeg har problemer med å se hvorfor du sammenlingner det å ta sine forhåndsregler med nettopp skyld.

Når jeg er på byn/fremmede steder etc etc prøver jeg å ikke drikke meg aldeles drita. Jeg går ikke alene på fremmede tomme steder, og jeg unngår situasjoner som kan føre til konflikt. Det er for å beskytte meg selv, ikke fordi det ville være min egen feil om det skjedde noe dersom jeg lot være!

Dette ble visst langt, og jeg er ikke sikker på at jegfikk frem poenget mitt heller. Men altså: Å beskytte seg selv i forkant, og å påta seg skyld i etterkant er to VELDIG ulike ting.

Om det er en organisasjon som Dixi (som jeg ikke kjenner til) sin oppgave å snakke om forhåndsregler, kan hende er en annen problemstilling. Det skal jeg ikke uttale meg om.

Gjest Aviaana

jeg har lest noen av artiklene till Brit Opjordsmoen og jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle bryte ned hva DIXI står for.

Men jeg kan samtidig forstå hvorfor du og andre som har opplevd overgrep reagerer på dette. At noen går ut i media og ber unge jenter ta forholdsregler vil kunne tolkes som om det er jentenes egen skyld at overgrepet skjer. Det er det ikke. Og etter det jeg har lest av artiklene til Brit Opjordsmoen så er det heller ikke det hun mener. Men det er det kanskje det media har valgt å fremheve? Hun sier også at de som henvender seg til DIXI etter å ha opplevd voldtekt aldri blir spurt om de var fulle eller hvordan de var kledd. Hun understreker at det ikke er DIXI sin rolle.

Jeg forstår det slik at en del av arbeidet til DIXI er forebygging. Jeg ser derfor ikke noe galt i at DIXI går til media og ber jenter ta forholdsregler. Å ikke gå fra drinken sin på fest er noe alle bør opplyses om. Konsekvensen av å ikke bli minnet på dette er langt større. Problemet i dette tilfellet synes heller å være at det ikke har vært enighet om å gå til media.

Du sier at fokuset bør være på overgriperen og hvorfor noen gjør overgrep. Samtidig skal DIXI drive forebygging. Hvorfor ikke kombinere begge deler? Ingen jenter tar vel skade om informasjon som kan forhindre overgrep? Tvert om tror jeg mange unge jenter ville vært takknemlige for å bli påminnet dette? Dessuten sender det også et signal til de mennene som ikke er overgripere om at de må passe på for å forhindre at jentene blir utsatt for noe.

Som sagt er det ikke alle voldtekter som skjer på byen ,og ikke alle voldtekter begås av en fremmed. Seksuelle overgrep er så mye mer i følge DIXI. Hvorfor skal den kampanjen som Brit Opjordsmoen har satt igang ødelegge det? Jeg ville heller sett på dette som et tillegg til den arbeidet som DIXI vanligvis gjør og håpe at disse rådene har hjulpet noen jenter og at guttene passer bedre på jentene byen og på fester. For det var vel mest festvoldtekt hun siktet til med denne kampanjen?

Gjest hardetgreitnå

Først vil jeg bare si at jeg ikke har vært utsatt for overgrep selv, og at jeg dermed kan ende opp med å tråkke på noen uforutsette tær her. Det er ikke meningen. Jeg syns du skrev et godt innlegg, men er likevel litt uenig med deg.

Det er klart det er viktig å formidle en holdning som tydelig viser at kvinner aldri er skyld i voldtekter. Det er overgripers feil alene, og i samtaler med voldtektsofre er det selvfølgelig viktig å ha dette som fokus.

MEN. Det er et men. Jeg syns denne problemstillingen er sammenlignbar med mange andre områder i samfunnet.

Du drar frem eksempelet med huseier som blir ranet "fordi" han sover med vinduet åpent. Selvsagt er det tyvens skyld. men huseier kan uansett ta sine forhåndsregler, og dermed bedre oddsen for at nettopp hans hus får være i fred. Han kan låse døren f.eks, innstallere en alarm, skaffe seg bikkje og holde vinduene igjen.

Poenget er at vi tar våre forhåndsregler i de fleste sammenhenger. Vi steker alltid kjøttet godt i utlandet, for å ikke bli matforgiftet. Det er jo ikke vår feil om vi spiser bedervet kjøtt, men det er vi som må bære konsekvensene og blir syke. på samme måte er det ikke offerets om er skyld i voldtekten, men det er likevel offeret som må leve med overgrepet i ettertid. Derfor er det naturlig å beskytte seg selv ved å ta de grep man kan. det har ingen ting med skyld å gjøre, og jeg har problemer med å se hvorfor du sammenlingner det å ta sine forhåndsregler med nettopp skyld.

Når jeg er på byn/fremmede steder etc etc prøver jeg å ikke drikke meg aldeles drita. Jeg går ikke alene på fremmede tomme steder, og jeg unngår situasjoner som kan føre til konflikt. Det er for å beskytte meg selv, ikke fordi det ville være min egen feil om det skjedde noe dersom jeg lot være!

Dette ble visst langt, og jeg er ikke sikker på at jegfikk frem poenget mitt heller. Men altså: Å beskytte seg selv i forkant, og å påta seg skyld i etterkant er to VELDIG ulike ting.

Om det er en organisasjon som Dixi (som jeg ikke kjenner til) sin oppgave å snakke om forhåndsregler, kan hende er en annen problemstilling. Det skal jeg ikke uttale meg om.

tror ikke du behøvde å si på forhånd at du ikke var overgrepsutsatt eller voldtatt, nei.det forstår man fort av innlegget.

Det som er poenget er at overgrepsutsatte føler skyld og dette hindrer dem i å bearbeide følelsene.

Hvis noen da i media sier at det beste jenter kan gjøre er å tildekke kroppen osv. setter dette i gang lukkeprossess på mange måter.

Det er vanskelig for andre å forstå situasjonen dessverre, og dette innlegget var jo rettet til folk som forstår situasjonen.

tror ikke du behøvde å si på forhånd at du ikke var overgrepsutsatt eller voldtatt, nei.det forstår man fort av innlegget.

Det som er poenget er at overgrepsutsatte føler skyld og dette hindrer dem i å bearbeide følelsene.

Hvis noen da i media sier at det beste jenter kan gjøre er å tildekke kroppen osv. setter dette i gang lukkeprossess på mange måter.

Det er vanskelig for andre å forstå situasjonen dessverre, og dette innlegget var jo rettet til folk som forstår situasjonen.

Jeg skjønte at det var myntet på mennesker som har blitt utsatt for overgrep, men syns ikke det fratar meg retten til å svare selv om jeg ikke har vært i en slik situasjon.

Dette er et tema det er viktig å skape debatt rundt, alle har rett til å inneha en mening. Dersom bare personer med førstehåndskunnskap skal uttale seg blir det en fattig debatt syns jeg. En mening er en verdi i seg selv, jeg oppfordrer forlk til å mene noe om mest mulig! Det er sunt og riktig å bevisstgjøre sitt eget forhold til flest mulig aspekter av samfunnet.

Overgrepsutsatte blir som mange andre lukkede/spesielle grupper veldig innesluttede og går rett i forsvarsposisjon når utenforstående uttaler seg om deres situasjon. Prøv heller å ta det slik det er ment - et bidrag gitt i beste mening.

Alle mener noe om hvordan innvandrer blir tatt i mot og behandlet i dette landet. Dersom denne debatten kun var åpen for innvandrerene selv, ville vi ikke kommet langt på vei.

jeg syntes både dixi og riksmedier bidra til "voldtektshysteri" i sommer.

Jeg har vært livredd for å feks ta drosje aleine og sånt. Også kommer britt med at man omtrent skal se voldtektsmenn på høylys dag og at overfallsvoldtekter er forferdelig vanlig.

toppen var nådd når Britt anbefalte en dame i et nettmøte og sove med balltre og mobilen i senga.

trenger ikke å være redd. Og det er bra det blir satt fokus på. Men Det å skape frykt er ikke måten å gjøre det på.

jeg oppfattet det ikke slik at kvinner ble tillagt skyld. En jeg vet om ble overfalt midt på dagen. Og klandret seg selv at hun gikk av på akkurat det stoppestedet. Alle mulige irrasjonelle forklaringer og grunner til å føle skyld for sliter overgrepsoffer med. Derfor er det kanskje greit å ikke sende ut de signalene. det er feks ikke lov lenger å si at jenter ikke må kle seg i korte skjørt etc. Det som har skjedd i sommer har vært det med alkohol da. At jenter bør passe på seg selv og ikke gå på do aleine og alt det der og for all del ikke bli full. For blir du full da kan du bli voldtatt. .Dixi burde vite veldig godt hvor utrolig vanlig det er at man trekker uskyldige gode råd som å ikke drikke seg for full eller ta taxi aleine så langt som at man ble voldtatt fordi man i taxien satte seg i fremsetet og ikke i baksetet etc.

Vet ikke. Men synes ikke dixi har gjort en veldig god figur i sommer.Hun er jo ny på jobben da ;)

Annonse

Gjest hardetgreitnå

Jeg skjønte at det var myntet på mennesker som har blitt utsatt for overgrep, men syns ikke det fratar meg retten til å svare selv om jeg ikke har vært i en slik situasjon.

Dette er et tema det er viktig å skape debatt rundt, alle har rett til å inneha en mening. Dersom bare personer med førstehåndskunnskap skal uttale seg blir det en fattig debatt syns jeg. En mening er en verdi i seg selv, jeg oppfordrer forlk til å mene noe om mest mulig! Det er sunt og riktig å bevisstgjøre sitt eget forhold til flest mulig aspekter av samfunnet.

Overgrepsutsatte blir som mange andre lukkede/spesielle grupper veldig innesluttede og går rett i forsvarsposisjon når utenforstående uttaler seg om deres situasjon. Prøv heller å ta det slik det er ment - et bidrag gitt i beste mening.

Alle mener noe om hvordan innvandrer blir tatt i mot og behandlet i dette landet. Dersom denne debatten kun var åpen for innvandrerene selv, ville vi ikke kommet langt på vei.

det var ikke det jeg mente. Du må selvsagt ha en mening og det er bra, men jeg synes det blei litt feil når du nesten mente noe om hvordan andre skulle føle det. Sikkert bare min feil!Men i vei (kos til deg)

• 2 uker senere...
Melk1365380360

Om man er edru, om man er alene eller hva pokker, det spiller absolutt ingen rolle.

Tingen er at man er voldtatt, ikke hva omstendighetene rundt voldtekten var.

Jeg har selv aldri opplevd Dixi på denne måten, jeg har utelukkende gode erfaringer fra dem. Jeg har gått i samtalegrupper og pratet mye med senterets ansatte, men ikke en eneste gang har vi pratet om hvem som har skylden - for det er ikke derfor vi går på senteret. Vi går ikke dit for å få svar på hvem som egentlig har feil; jeg eller voldtektsmannen?

Vi har selvsagt pratet om følelsen av skyld, men hver eneste gang har jeg fått innprentet at samtaleleder og andre deltagere at det er langt i fra min feil. Det er ingen andres feil enn voldtektsmannen.

Jeg syns det er leit at debatten raser om dette, og her mener jeg at man må stå samlet og ikke finne seg i at noen foreslår at jenter sover med balltrær i senga. Fokuset blir helt feil, for fokuset skal være på, som Tonje skriver, at voldtektstallene må ned.

Da begynner man bare ikke med "Men hvem hadde egentlig skylden?".

Takk til deg Tonje for at du tar noe så viktig opp. Det er ikke riktig av representanten fra Dixi å gå ut i media med dette, og det er heller ikke riktig av en av "våre" å ta opp skyldsspørsmålet ...

• 4 uker senere...
Gjest Tonje Ettesvoll

det var ikke det jeg mente. Du må selvsagt ha en mening og det er bra, men jeg synes det blei litt feil når du nesten mente noe om hvordan andre skulle føle det. Sikkert bare min feil!Men i vei (kos til deg)

Nå vet jeg at jeg svarer seint igjen. Håper dere tilgir. Mye nytt å bearbeide her med baby, i forhold til overgepene... Legger denne inn som ny tråd også.

MEN!!

Ja, det er viktig med en generell debatt rundt voldtekt.

Nei, jeg ba ikke om en generell debatt. Jeg etterlyste overgrepsutsatte sine tanker rundt dette, da vi har hørt hva mange andre tenker i hele sommer. Faktisk så svarte to av innleggene her med å illustrere nøyaktig hva jeg skrev om; nemlig at debatten styres, og har alltid blitt styrt av mange som ikke vet nok om det de snakker om. De utsatte er for redde for nettopp å møte disse dårlige holdningene i debatten, som fyller oss med skam og skyldfølelse. Innleggene bare fortsatte med å føre debatten videre om kvinnenes forebyggende oppgave, av utenforstående, akkurat som jeg skrev at den kom til å gjøre hvis vi utsatte ikke tar opp tråden.

Det har blitt en ond sirkel; uvitenhet skaper dårlige holdninger, som igjen gjør at de som vet bedre, ikke tør uttale seg.

Å råde kvinner til å drikke mindre har ingen hensikt fordi de fleste som stadig drikker seg

for fulle, gjør det av en grunn. De har et problem, eller prøver å flykte fra noe. Jeg snakker ikke om de som av og til tar seg en for mye, men sånne som meg, som i over ti år alltid var den fulleste. Dette var jo fordi jeg hadde blitt utsatt for overgrep, og fylla tok meg selvfølgelig med til neste overgrep. Men hvilken hensikt hadde det hatt å påpeke at jeg drakk for mye? Bare å få meg til å føle meg enda verre da det ikke var alkoholen som utførte voldtekten. Det tar mange år med bearbeiding før man kan avlære seg med å flykte fra sine problemer, uansett hva de er og uansett hva man prøver å gjøre for å flykte, enten det er alkohol, narkotika, spiseforstyrrelser, selvskading eller sex. Men å skape skam eller skyldfølelse tar bare ett sekund. En tankeløs kommentar holder lenge.

Dette gjelder selvsagt ikke bare meg, men mange, mange jenter. Dette handler ikke om å tråkke noen på tærne i en debatt, dette handler om sjelen. Overgrepet er aldri over når overgriper stopper, Det er da det begynner. Dette er det mange som ikke har blitt opplyst om. Det kan ikke sammenlignes med annen politikk fordi det er det nærmeste man kommer å bli drept. Overgrep er en frihetsberøvelse mange aldri kommer seg over. Det kan sammenlignes med å måtte leve med en del av seg selv som er død.

Å si at debatten blir fattig med bare utsatte sier noe om hvor lite man vet om denne debatten. Den er jo nesten aldri representert ved utsatte, men fagfolk, politi og politikere.

Derfor skrev jeg dette innlegget på forumet for overgrepsutsatte, til overgrepsutsatte og av en overgrepsutsatt og ikke i en avis. Fordi jeg er veldig interessert i å høre hva dere utsatte synes.

Å drive forebygging av voldtekt er noe helt annet enn å diskutere hva kvinnene kan eller bør gjøre. Å ta sine forhåndsregler forebygger ikke voldtekt, å sammenligne voldtekt med å spise dårlig kjøtt i utlandet er et så dårlig argument at det faller på sin egen urimelighet.

Å få slutt på overgrep går tilbake til å fange opp barn med problemer tidlig i livet, før de blir overgripere. Men å få ned statistikken nå handler om strengere straffer. For å få det må dommerene forstå de alvorlige konsekvensene av voldtekt. Og da må vi fortelle hvordan vi har det, høyt og tydelig, men gjerne anonymt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...