Gå til innhold

3 personer drept i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest spinoff
Skrevet

Æresdrap eller noe? Samma for meg, jo færre jo bedre.

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

26

• ShitDiddelyDo

21

• keinstein

9

• Goliath

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, det er ingen bilder som er gode nok til at jeg klarer å se det heller.

"........................................"

Shit, jeg blir redd for de jeg kjenner.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hitler hadde helt sikkert vært enig med deg.

Gjest Baugspryden
Skrevet

Politiradioen nevner et utenlandsk navn.

Dårlig gjort av meg å spøke. Har selv hatt drap i nabolaget. Det var to familiemedlemmer; der den ene drepte den andre. (Men de var norske)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dårlig gjort av meg å spøke. Har selv hatt drap i nabolaget. Det var to familiemedlemmer; der den ene drepte den andre. (Men de var norske)

De fleste "æresdrap" i Norge blir vel fortsatt begått av nordmenn, men det kalles ikke æresdrap når far tilter og skyter familien og seg selv.

Skrevet

De fleste "æresdrap" i Norge blir vel fortsatt begått av nordmenn, men det kalles ikke æresdrap når far tilter og skyter familien og seg selv.

Nei, da kalles det "familietragedie".

Duh.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Duh.

Jupp.

Gjest RichardPronto
Skrevet

Kan ikke si jeg husker i farten noen bror/far som skyter datteren fordi hun velger feil mann, f.eks. Norske altså. Det som er æresdrap er det ikke ?

Skrevet

Kan ikke si jeg husker i farten noen bror/far som skyter datteren fordi hun velger feil mann, f.eks. Norske altså. Det som er æresdrap er det ikke ?

Æresdrap når en kvinne bringer skam over familien og må drepes.

Når hun har sex utenfor ekteskap, er utro, eller nekter å godta ektefellen som foreldrene velger til henne. Eller mot deres vilje gifter seg med en vantro eller en som familien ikke aksepterer.

I Pakistan blir f eks halvparten drept bare på grunn av rykter om utroskap.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er vel ulike definisjoner av ære. Vil tro det er ære med i bildet når far knerter mor for å være utro også.

Skrevet

Nei - det kalles å "tilte" -noe man gjør i affekt -"berettiget harme" etc. et æresrap er veloverveid -og man velger vel ut den som skal gjøre det også. Her var det en bror som drepte 3 av sine søstre - klart man undrer seg om hvorfor.

Skrevet

Duh.

Det er forskjell på noe man gjør i blindt sjalusi etc, - når det tilter. I de fleste drap er det jo nære folk -på grunn av føleleser, Noe helt annet er det når der blir bestemt av mannfolka i en familie at en datter/kone må dø for å redde æren.

Skrevet

Det er vel ulike definisjoner av ære. Vil tro det er ære med i bildet når far knerter mor for å være utro også.

Da heter det familietragedie.

Skrevet

Shit, jeg blir redd for de jeg kjenner.

Der ser jeg huset i dagbladet, ja. Rett bortenfor der hvor jeg bodde (50-60 meter). De eneste ikke-nordisk etniske akkurat i det området, såvidt jeg har fått med meg. Så de flere ganger.

".........................................."

Skrevet

Sånt som det der kan du spare deg for. Eller hold deg til forumet til vigrid.

"........................................."

Skrevet

Jupp.

Jah.og hvem er det så som "ærer" en etnisk nordmann for å drepe familien sin?

Skrevet

Det er noe annet. Det er affeksjonsdrap, og representerer de aller fleste drap som begås her i landet. Æresdrap har ikke vært vanlig i Norge på minst et par hundre år. Før vi fikk det "multikulturelle fellesskapet", selvfølgelig.

".........................................."

Skrevet

Affeksjon. En norsk ektemann mister ikke sin sosiale status hvis kona er utro. Han opplever ikke at kollegaene ser på ham som en svak liten ynkling som ikke har ordentlig kustus på kona.

Det er klart du også kan inkorporere begrepet "ære" i slikt, men det blir ikke på samme måten som i f.eks pakistansk kultur.

"......................................"

Skrevet

Ser ut som om det er en bror som har drept sine 3 søstre. Huff. Stakkars foreldre.

Vel, intet skulle vel være mindre forunderlig enn om det nettopp er foreldrene som står bak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...