Gå til innhold

3 personer drept i Oslo

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Affeksjon. En norsk ektemann mister ikke sin sosiale status hvis kona er utro. Han opplever ikke at kollegaene ser på ham som en svak liten ynkling som ikke har ordentlig kustus på kona.

Det er klart du også kan inkorporere begrepet "ære" i slikt, men det blir ikke på samme måten som i f.eks pakistansk kultur.

"......................................"

Sant nok.

Men jeg lurer litt på hvorfor flere reagerer på såkalte æresdrap enn affeksjonsdrap.

I følge en artikkel jeg nettopp leste har det i løpet av de siste 5 årene blitt begått 30 drap av familiemedlemmer i Norge.

Ingen av dem omtales som æresdrap, dog.

Hvor mange æresdrap (av utlendinger) har funnet sted i Norge?

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

26

• ShitDiddelyDo

21

• keinstein

9

• Goliath

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Der ser jeg huset i dagbladet, ja. Rett bortenfor der hvor jeg bodde (50-60 meter). De eneste ikke-nordisk etniske akkurat i det området, såvidt jeg har fått med meg. Så de flere ganger.

".........................................."

Uff.

Jeg kjenner ingen der, heldigvis.

Skrevet

Sant nok.

Men jeg lurer litt på hvorfor flere reagerer på såkalte æresdrap enn affeksjonsdrap.

I følge en artikkel jeg nettopp leste har det i løpet av de siste 5 årene blitt begått 30 drap av familiemedlemmer i Norge.

Hvorfor det reageres sterkere på uplanlagte affekasjonsdrap drap enn planlagte og overlagte?

Syns i grunn det sier seg selv.

Skrevet

Sant nok.

Statistisk sett er det mye farligere å være gift, ha ex'er eller søsken enn å møte noen skumle menn i en bakgård seint om natten på vei hjem fra byen...

(uten å se på etnisitet)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvorfor det reageres sterkere på uplanlagte affekasjonsdrap drap enn planlagte og overlagte?

Syns i grunn det sier seg selv.

Hvordan vet du at far som plaffer ned halve slekta ikke har tenkt gjennom handlingen? Det er muligens bare tilfeldig at han har med seg pistolen når han velger å skyte sine familiemedlemmer og så seg selv?

Og hvor mange æresdrap har egentlig funnet sted i Norge de siste 20 årene?

Jeg antar du har kontrollen og kan gi meg et svar.

Skrevet

Sant nok.

Hvorfor man reagerer mer på æresdrap enn på affeksjonsdrap? Det er da logisk? Affeksjonsdrap er at man "klikker", og sjelden planlagt. Et æresdrap er et planlagt og gjennomført drap, også kalt mord. Det siste er jo _selvfølgelig_ verre enn det første, selv om alle former for drap er ille.

"................................................"

Skrevet

Statistisk sett er det mye farligere å være gift, ha ex'er eller søsken enn å møte noen skumle menn i en bakgård seint om natten på vei hjem fra byen...

(uten å se på etnisitet)

Og kommer du fra den pakistanske landsbygda, og er gift med en mann fra tilsvarende sted, så er faren for å bli drept uendelig mye større enn gjennomsnittet.

Skrevet

Hvordan vet du at far som plaffer ned halve slekta ikke har tenkt gjennom handlingen? Det er muligens bare tilfeldig at han har med seg pistolen når han velger å skyte sine familiemedlemmer og så seg selv?

En mann som dreper en utro kone etc. er én ting. En 30-åring som dreper tre yngre søstre, hvorav minst én av dem er mindreårig, er noe ganske annet. Uansett hvordan du snur og vender på det. Kona di kan ha gjort mye for å provosere deg til noe slikt (uten at det er en gyldig grunn, selvfølgelig). Hvor mye kan tre yngre og mindreårige søstre ha gjort?

"....................................."

Skrevet

Hendelsesforløpet pleier politiet og avdekke, og det var du og ikke jeg som satte affekasjonsdrap opp mot overlagte.

Hvor mange æresdrap? Vet ikke, men alt for mange. Og hva har antallet med saken å gjøre?

Skrevet

Og kommer du fra den pakistanske landsbygda, og er gift med en mann fra tilsvarende sted, så er faren for å bli drept uendelig mye større enn gjennomsnittet.

"Og kommer du fra den pakistanske landsbygda, og er gift med en mann fra tilsvarende sted, så er faren for å bli drept uendelig mye større enn gjennomsnittet."

Jeg ville kanskje heller formulert det; og kommer du fra den pakistanske landsbygda og IKKE vil giftes med en mann fra tilsvarende sted... osv"

Uten at jeg egentlig har noen statistikk å vise til.

Gjest Rattmahatta
Skrevet

Hva er det egentlig du prøver å oppnå? Er du en hippie eller noe?

Folk flest skjønner forskjellen, funker for meg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

En mann som dreper en utro kone etc. er én ting. En 30-åring som dreper tre yngre søstre, hvorav minst én av dem er mindreårig, er noe ganske annet. Uansett hvordan du snur og vender på det. Kona di kan ha gjort mye for å provosere deg til noe slikt (uten at det er en gyldig grunn, selvfølgelig). Hvor mye kan tre yngre og mindreårige søstre ha gjort?

Vel, nå vet vi jo ikke ennå hvorfor denne fyren drepte søsknene sine.

Skrevet

Vel, nå vet vi jo ikke ennå hvorfor denne fyren drepte søsknene sine.

Det gjør vi ikke. Men det er desverre ikke så vanskelig å gjette seg til, tror jeg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hendelsesforløpet pleier politiet og avdekke, og det var du og ikke jeg som satte affekasjonsdrap opp mot overlagte.

Hvor mange æresdrap? Vet ikke, men alt for mange. Og hva har antallet med saken å gjøre?

Enkelte av dere gir inntrykk av at æresdrap blant våre nye landsmenn er veldig vanlig her i Norge. Derfor er antallet relevant.

Jeg spør ikke for å motbevise dine påstander, men fordi jeg ikke vet.

Skrevet

"Og kommer du fra den pakistanske landsbygda, og er gift med en mann fra tilsvarende sted, så er faren for å bli drept uendelig mye større enn gjennomsnittet."

Jeg ville kanskje heller formulert det; og kommer du fra den pakistanske landsbygda og IKKE vil giftes med en mann fra tilsvarende sted... osv"

Uten at jeg egentlig har noen statistikk å vise til.

Det også. Men hvis du ER gift, så er du ikke trygg. En antydning til flørt med andre menn e.l., og hvis mannen din er av den "riktige" sorten, og du er død. Trist, men sant.

"......................................."

Skrevet

Enkelte av dere gir inntrykk av at æresdrap blant våre nye landsmenn er veldig vanlig her i Norge. Derfor er antallet relevant.

Sitter ikke å fører noen privat statistikk på noe som helst.

For øvrig har det jo kommet frem at jenter har blitt tatt med på "familiebesøk" til hjemlandet for å avlives der og dermed unngå norsk rettsvesen.

Skrevet

Det er helt opplagt ikke "vanlig" i ordets rette forstand. Heldigvis. Men det er faktisk en handling som er lovlig, og som i noen tilfeller oppfordres direkte til, i enkelte av kulturene disse menneskene kommer fra. Men nei, det gjelder nok ikke de fleste. Men hvis det gjelder 15 av de pakistanske familiene (tenkt tall), så er det helt hårreisende.

Skrevet

Som du sier selv, det er ingen gyldig grunn å drepe en utro kone, det er heller ingen gyldig grunn å drepe en kone som velger å skille seg å ta med seg barna, like lite som det er en gyldig grunn å drepe en datter, søster, kone som går mot oppsatte normer og regler innen den islamse kulturen.

Og jeg synes det blir feil og kategorisk avslå de norske "familietragediene" med at det ikke er æresdrap...at det kun handles i affekt, personen har tiltet osv.

For jeg tror nok en god del av disse mennene også opplever en form for tapt ære....kona di puler andre, du er ikke mann nok - kona di vil ikke leve med deg lenger - du er ikke god nok.

Skrevet

Som du sier selv, det er ingen gyldig grunn å drepe en utro kone, det er heller ingen gyldig grunn å drepe en kone som velger å skille seg å ta med seg barna, like lite som det er en gyldig grunn å drepe en datter, søster, kone som går mot oppsatte normer og regler innen den islamse kulturen.

Og jeg synes det blir feil og kategorisk avslå de norske "familietragediene" med at det ikke er æresdrap...at det kun handles i affekt, personen har tiltet osv.

For jeg tror nok en god del av disse mennene også opplever en form for tapt ære....kona di puler andre, du er ikke mann nok - kona di vil ikke leve med deg lenger - du er ikke god nok.

Men definisjonen av "æresdrap" er at du gjør dette fordi samfunnet og/eller miljøet ditt forventer at du ikke skal la noen vanære deg på den måten. Det er ikke bare din egen personlig æresfølelse, men din status utad som gjelder. Det er noe HELT annet enn det du snakker om. Og som jeg sa til SDD, så kan man selvfølgelig ikke si at "ære" - i en eller annen form - ikke er en del av et affeksjonsdrap. Det er det i aller høyeste grad, men det er i mindre grad en offesiell ære som definerer din status i samfunnet. Der har man en kjempestor forskjell mellom vestlige samfunn og konservative pakistanske, iranske, afganske etc. samfunn. Du må flere hundre år tilbake i tid for å finne en vestlig verden med slike regler og statussystemer.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men definisjonen av "æresdrap" er at du gjør dette fordi samfunnet og/eller miljøet ditt forventer at du ikke skal la noen vanære deg på den måten. Det er ikke bare din egen personlig æresfølelse, men din status utad som gjelder. Det er noe HELT annet enn det du snakker om. Og som jeg sa til SDD, så kan man selvfølgelig ikke si at "ære" - i en eller annen form - ikke er en del av et affeksjonsdrap. Det er det i aller høyeste grad, men det er i mindre grad en offesiell ære som definerer din status i samfunnet. Der har man en kjempestor forskjell mellom vestlige samfunn og konservative pakistanske, iranske, afganske etc. samfunn. Du må flere hundre år tilbake i tid for å finne en vestlig verden med slike regler og statussystemer.

Men hvis det går på det å oppnå ære blant sine medmuslimer faller jo hele æresdrapbegrepet i grus også her i Norge, for jeg tviler veldig sterkt på at man oppnår noe kred blant norske muslimer ved å knerte en søster som f.eks. vil gifte seg med en nordmann.

I Pakistan - ja, men i Norge?

Og hvis nettopp det er definisjonen på et "æresdrap" (som vel for øvrig er et medieskapt uttrykk?) er det ikke mye ære ved å begå den slags drap her på berget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...