Gå til innhold

3 søstre skutt og drept i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kultur.

For 30 år siden ble en høygravid pakistansk-ættet kvinne skutt med AG3 i sitt hjem på Holmlia, av sin bror. Hun hadde giftet seg, fått barn med en nordmann og gjort skam på familien. Hun hadde avvist den mannen familien valgte til henne.

Denne episoden har gått hele tida siden det i miljøet, som et eksempel på "hvordan det går med..."

Alle pakistanere har hørt om dette. I Pakistan begås det minst 1000 æresdrap i året, trolig er mørketallene store. Halvparten av drapene foretas på mistanke og rykter. Folkesnakket dreper. Familiens menn kan bli ledd ut og utskjemt av folkesnakk på alle tehusene. Mennes ære består i å holde kontroll på kvinnenes seksualitet, den viktigste kilden til føydal makt i disse kulturene. Tapt kontroll, tapt ære.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

15

• gripp

12

• Prozak

10

• morsan

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så langt er vi ikke en gang i nærheten av å ha noen "mellomløsning" i den generelle problemstillingen som kan (ok?) ligge bak også disse drapene.

Vet ikke om jeg skjønte dette innlegget fra deg.

Men i det forrige skrev du :

"Hvor mange slike saker skal du/vi ha, før noen forstår at noe må gjøres med denne utviklingen?"

Det at luza og meg selv kommenterer at man i første innlegg gjør et viktig poeng av drapsmannens nasjonalitet og religion er ikke ensbetydende med at man laller seg inn i misforstått snillisme og bare sitter på gjerdet til det er for sent.

Man må skille mellom snørr og barter.

Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte dette innlegget fra deg.

Men i det forrige skrev du :

"Hvor mange slike saker skal du/vi ha, før noen forstår at noe må gjøres med denne utviklingen?"

Det at luza og meg selv kommenterer at man i første innlegg gjør et viktig poeng av drapsmannens nasjonalitet og religion er ikke ensbetydende med at man laller seg inn i misforstått snillisme og bare sitter på gjerdet til det er for sent.

Man må skille mellom snørr og barter.

Joda - jeg ser poenget ditt.

Men det er nok litt vel mange etterhvert som er dritt lei denne politiske "korrektheten" som i praksis medfører at intet fornuftig blir gjort, og som har en reell effekt.

Da blir ting satt mer på spissen og direkte - også fra forholdsvis "moderate" etnisk norske personer.

Vi (som talsmann for ganske mange vil jeg tro) vil etterhvert også reagere mer "ekstremt" mot holdninger/(u)kultur (truslene og denne volden som kommer som et resultat av at vi utøver våre verdier og vår livsstil i vårt eget land) som vi ikke kan akseptere - og som vi ser at våre folkevalgte og vårt rettssystem ikke klarer å håndtere på noe nær en "tilfredsstillende" måte.

Dette vil selvfølgelig bare medføre en tilspissing av konfliktene, og samfunnet vil utvikle seg videre til et enda mer markert "vi" og "dem" samfunn.

Og en liten kommentar til denne konkrete saken:

HVIS det er slik at denne broren handlet på vegne av familien/familieoverhodet, så forstår jeg godt at han føler seg syk.

For det er i så fall sansynligvis en handling han har blitt/følt seg tvunget til å utføre.

Vilket i så fall bare enda bedre viser hvor syk denne (u)kulturen er.

Og hvorfor den MÅ bekjempes med helt andre midler enn i dag - hvis vi ønsker å gjøre noe med det.

Skrevet

Fasinerende at det er naivt å ville vente og høre hva politiets etterforskning viser, før man dømmer en hel familie som medskyldig i æresdrap!

Mulig at noen av oss er tidlig ute med antagelser her.

Men mitt poeng er å sette fokus på den (u)kulturen som får lov til å utvikle seg stadig videre pga familiegjenforeningspolitikken i Norge.

Og i denne saken er det mye som tyder på at antagelsene har noe for seg.

Blant annet kommer det nå frem at:

"Gift i Pakistan

27-åringen og 31-åringen ble gift i Pakistan i 1998. Det var faren og broren som ønsket ekteskapet. Selv har 27-åringen sagt at hun ikke ville gifte seg, men hun turte ikke si nei siden de var i Pakistan, der det ikke er sjeldent at en datter blir drept hvis hun motsetter seg et arrangert ekteskap."

Skrevet

Det var ganske mange som mente det i tilfelle Jan Werner, ja. Så når man synes at man ikke skal spekulere i selvmord, så synes jeg kanskje at man burde la være å spekulere i om en hel familie er skyldig i æresdrap også.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132402

Selvsagt gjenstår mye etterforskning, men stanken av æresdrap river i nesen.

Skrevet

På generelt grunnlag blir det interessant om myndighetene nå blir nødt til å se hvordan det står til med kvinnene som holdes innelåst i Oslo.

Men problemet er en hard nøtt å knekke. Ingen andre steder i verden har noen lykkes. Flere steder holdes kvinnene innelåst selv etter at familier har bodd 5 generasjoner i et vestlig land hvor kvinner har vært likestilt minst like lenge.

Jeg er nesten sikker på at opinionen skal få noen overraskelser i denne saken. Lynkurs i århundregammelt føydalt kvinnesyn.

Men mannen kan også ha blitt gal. At han hadde våpen, er også litt interessant.

Disse to kvinnene og jenta ble ikke holdt innelåst.

".........................................."

Skrevet

"Så du mener at slike saker som dette ikke bør kommenteres før etter at rettssaken er ferdig etterforsket og dom avsagt?"

VAR det det jeg sa?

Du mente at det allerede nå var _klart_ hva som hadde skjedd, og jeg kommenterte at jeg ikke er enig i det.

- - -

Man kan debattere mye og mangt om æresdrap og integrering og patriarkalske kulturer.

Alt _jeg_ har gjort i _denne_ tråden, er å komme med et lite hint om hvor UTROLIG teit jeg synes det er å alltid komme med de vertse spekuleringer før man vet noe som helst.

Det er direkte ufint.

Her er det bare å gi opp, morsan. Det finnes ikke annet enn skylapper og ekstase over å kunne boltre seg i kultur-blod hos disse. :-) At det å gjenta slike mantra om at sånn og sånn er de og de - SAMTIDIG som de later som om det er fordi de vil "gjøre noe med det" - fører til ingenting annet enn ytterligere fremmedgjøring og stengte dører, er et faktum som disse ikke evner å fatte.

"..........................................."

Skrevet

Innvandring skal jo være en berikelse for vårt land sies det.

Æresdrap, kriminaliet og annen faenskap er det vi har fått igjen så langt.

"Innvandring skal jo være en berikelse for vårt land sies det.

Æresdrap, kriminaliet og annen faenskap er det vi har fått igjen så langt."

Mener du helt ærlig at du ikke ser noen positive ting? I såfall er det snakk om at du ser det du vil se.

Ingen nekter på at vi skulle vært, og vil være, foruten svineri som dette, og at det er beklagelig at det importeres slikt. Men en ensidig fokusering på dette, slik som dere har det med å gjøre i tråder som dette, er bare marginalt mer intellektuellt og intelligent enn det dere angriper.

Tror du det er noen her (f.eks) som er uenige i at dette ikke er noe vi vil ha? Hva er da poenget med å gjenta ting om og om igjen, til det til slutt har blitt så maksimert og innsnevret at det begynner å minne om det man i utgangspunktet skulle kritisere?

"....................................."

Skrevet

Jeg definerer meg selv som ingen måte som rasist, men i sånne tilfeller er jeg helt enig med deg!! Bli gjerne så lenge du oppfører deg bra, men i det du begynner å lage trøbbel (og tre drap definerer jeg definitivt som trøbbel), så må du tilbake!

Men jeg vet ikke hvor "stuerent" det er å si sånt, da...

Hvis du har bodd i norge i 15 år, da? Eller er andre generasjons innvandrer? Skal du "tilbake" da?

"........................................"

Skrevet

Verden er svart hvitt - det finnes ingen mellomløsning så klart.

Det å mene at man skal la være å forhåndsdømme og trekke frem de verste spekulasjoner om at hele familien sikkert har planlagt dette og hva det nå er som har stått i disse to trådene, er derfor ensbetydende med at man er fullstendig ukritisk til alt som måtte ha med innvandrere og integrering og tvansgifte.

"Det å mene at man skal la være å forhåndsdømme og trekke frem de verste spekulasjoner om at hele familien sikkert har planlagt dette og hva det nå er som har stått i disse to trådene, er derfor ensbetydende med at man er fullstendig ukritisk til alt som måtte ha med innvandrere og integrering og tvansgifte."

Noen andre som ser paralellen til at man er jødehater hvis man er uenig med israels politikk? Selvfølgelig ifølge de samme som sier det over her :-)

"......................................."

Skrevet

Her er det bare å gi opp, morsan. Det finnes ikke annet enn skylapper og ekstase over å kunne boltre seg i kultur-blod hos disse. :-) At det å gjenta slike mantra om at sånn og sånn er de og de - SAMTIDIG som de later som om det er fordi de vil "gjøre noe med det" - fører til ingenting annet enn ytterligere fremmedgjøring og stengte dører, er et faktum som disse ikke evner å fatte.

"..........................................."

Mener du at det er normenns "væremåter" som medfører fremmedgjøringen og de lukkede dører i en del av de fremmedkulturelle miljøene i Norge?

Eller er det disse miljøer som bevisst fremmedgjør seg selv, fordi de av ulike årsaker selv ønsker å gjøre det?

Og disse spørsmål helt uten å gi noen personkarakteristikk av deg, selv om du nesten aldri klarer å unngå å gjøre det samme overfor de som har en annen mening enn deg selv...

Skrevet

Hvis du har bodd i norge i 15 år, da? Eller er andre generasjons innvandrer? Skal du "tilbake" da?

"........................................"

Det der er også blitt en slags mantra. De er norske så vi kan ikke slenge dem ut. I og for seg greit nok, men de kan tydeligvis reise og oppholde seg i Pakistan så mye og lenge de vil. De har problemer med å få tak i familen fordi de oppholder seg i Pakistan. Det er ikke et ukjent fenomen. Unger som ikke dukker opp på skolen og ingen kan finne dem.

Skrevet

Det der er også blitt en slags mantra. De er norske så vi kan ikke slenge dem ut. I og for seg greit nok, men de kan tydeligvis reise og oppholde seg i Pakistan så mye og lenge de vil. De har problemer med å få tak i familen fordi de oppholder seg i Pakistan. Det er ikke et ukjent fenomen. Unger som ikke dukker opp på skolen og ingen kan finne dem.

Nei, det er faktisk ikke noe mantra. Er man norsk, så er man norsk, punktum. Vi har ingen praksis med å frata folk borgerskap i vår del av verden - heldigvis.

"........................................."

Skrevet

"Innvandring skal jo være en berikelse for vårt land sies det.

Æresdrap, kriminaliet og annen faenskap er det vi har fått igjen så langt."

Mener du helt ærlig at du ikke ser noen positive ting? I såfall er det snakk om at du ser det du vil se.

Ingen nekter på at vi skulle vært, og vil være, foruten svineri som dette, og at det er beklagelig at det importeres slikt. Men en ensidig fokusering på dette, slik som dere har det med å gjøre i tråder som dette, er bare marginalt mer intellektuellt og intelligent enn det dere angriper.

Tror du det er noen her (f.eks) som er uenige i at dette ikke er noe vi vil ha? Hva er da poenget med å gjenta ting om og om igjen, til det til slutt har blitt så maksimert og innsnevret at det begynner å minne om det man i utgangspunktet skulle kritisere?

"....................................."

"Hva er da poenget med å gjenta ting om og om igjen, til det til slutt har blitt så maksimert og innsnevret at det begynner å minne om det man i utgangspunktet skulle kritisere?"

Kanskje fordi det bare eskalerer, miljøene øker kraftig i omfang og blir stadig mer lukket, og fordi disse lukkede miljøer og den (u)kultur som finnes der er den største enkelthindring for integrering - og intet har så langt blitt gjort som har hatt noen som helst effekt for å motvirke dette.

Og kanskje fordi det bare vil bli verre, all den tid omfanget øker i den grad det gjør - godt hjulpet av den familiegjennforeningspolitikk som føres.

Men har du noe forslag til løsning, så bare kom med dem. Jeg lytter gjerne.....

Skrevet

Nei, det er faktisk ikke noe mantra. Er man norsk, så er man norsk, punktum. Vi har ingen praksis med å frata folk borgerskap i vår del av verden - heldigvis.

"........................................."

Helt enig.

Derfor bør det settes helt andre grenser for hvem som skal få norskt statsborgerskap enn hva det nå er - og hele familiegjenforenigspolitikken bør endres vesentlig.

Skrevet

"Det å mene at man skal la være å forhåndsdømme og trekke frem de verste spekulasjoner om at hele familien sikkert har planlagt dette og hva det nå er som har stått i disse to trådene, er derfor ensbetydende med at man er fullstendig ukritisk til alt som måtte ha med innvandrere og integrering og tvansgifte."

Noen andre som ser paralellen til at man er jødehater hvis man er uenig med israels politikk? Selvfølgelig ifølge de samme som sier det over her :-)

he-he....der kom jødene frem også ja....

Og du anklager andre for å være fordømmende og forutinntatt....:-)

Skrevet

Ja, for det har aldri i historien hendt at en muslim faktisk blir syk, har det? Alle drap muslimer begår er kalde og overlagte, det er kun nordmenn og gode kristne som tilter. Forøvrig leste jeg i avisen at mannen hadde fått illebefinnende i politibilen slik at ham måtte tas ut og legges i stabilt sideleie. Men de er jo så gode til å fake, disse muslimene. Og han her skulle jo virkelig prøve noe nytt og var på vei for å drepe broren også, så vidt jeg har forstått. brødrene ble visst fryktelig leie seg over drapene, men som sagt, muslimer er jo gode skuespillere. Vi vet jo alle at muslimske menn bare venter på en anledning til å slakte ned søstrene sine.

I Jan Werner-tråden kommer det ganske mange henstillinger om å ikke si at det er selvmord, før det er bevist. Selv om det som regel er selvmord når unge mennesker dør uventet på dem måten. Men når det gjelder muslimer kan man tydeligvis dømme så mye som man vil. For muslimske svin tilter aldri men planlegger alt.Hva med å vente og se hva etterforskningen viser her også?

Det må være vondt å hate så intenst som noen av dere her inne gjør...

"så vidt jeg har forstått. brødrene ble visst fryktelig leie seg over drapene"

Åååå var de det? Neimen gud da er jo alt greit da.

Jada jeg skjønner hva du prøver å poengtere men argumentene dine blir for svake.

Bortsett fra Orderud saken (der motivet var penger og ikke ære) så har vi faktiske ikke mange eksempler hvor slike æresdrap har blitt begått av nordmenn.

Skrevet

Ja, for det har aldri i historien hendt at en muslim faktisk blir syk, har det? Alle drap muslimer begår er kalde og overlagte, det er kun nordmenn og gode kristne som tilter. Forøvrig leste jeg i avisen at mannen hadde fått illebefinnende i politibilen slik at ham måtte tas ut og legges i stabilt sideleie. Men de er jo så gode til å fake, disse muslimene. Og han her skulle jo virkelig prøve noe nytt og var på vei for å drepe broren også, så vidt jeg har forstått. brødrene ble visst fryktelig leie seg over drapene, men som sagt, muslimer er jo gode skuespillere. Vi vet jo alle at muslimske menn bare venter på en anledning til å slakte ned søstrene sine.

I Jan Werner-tråden kommer det ganske mange henstillinger om å ikke si at det er selvmord, før det er bevist. Selv om det som regel er selvmord når unge mennesker dør uventet på dem måten. Men når det gjelder muslimer kan man tydeligvis dømme så mye som man vil. For muslimske svin tilter aldri men planlegger alt.Hva med å vente og se hva etterforskningen viser her også?

Det må være vondt å hate så intenst som noen av dere her inne gjør...

Og dessuten, hvis du leser dagbladet idag så tror jeg man kan med sikkerhet si at disse drapene igår ikke er et resultat av at en bror plutselig tiltet, det er nok litt mer planlagt enn som så.

Skrevet

"så vidt jeg har forstått. brødrene ble visst fryktelig leie seg over drapene"

Åååå var de det? Neimen gud da er jo alt greit da.

Jada jeg skjønner hva du prøver å poengtere men argumentene dine blir for svake.

Bortsett fra Orderud saken (der motivet var penger og ikke ære) så har vi faktiske ikke mange eksempler hvor slike æresdrap har blitt begått av nordmenn.

"Bortsett fra Orderud saken (der motivet var penger og ikke ære) så har vi faktiske ikke mange eksempler hvor slike æresdrap har blitt begått av nordmenn."

Da blir vel "bortsett fra" litt malplassert, vel. Når det ikke var ære med i bildet der, mener jeg.

Skrevet

Disse to kvinnene og jenta ble ikke holdt innelåst.

".........................................."

Det er også interessant, men så spørs det hva miljøet ellers syns om det. Norske har nemlig overhodet ingen innflytelse. Lar en familie kvinnene ha frihet, så kan de bli utsatt for mye press og fordømmelse om de er uheldig posisjonert.

Det ville vært interessant å vite om de to eldre kvinnene noen gang hadde vært en tur på byen?

Tipper det blir mye spekulasjoner, så jeg må bidra litt. Minner om at å ta en tur på byen er "frivillig". Jeg er selv litt litt usikker på hva jeg mener med å sette frivillig i gåseøyne. Men vi får se.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...