Gå til innhold

Cyste i eggstokken

Anbefalte innlegg

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Var hos gyn-legen på fredag...bare en vanlig sjekk underlivssjekk.

Fikk denne beskjeden: Her er det en cyste i eggstokken. Kom tilbake om 3-4 mnd for ny sjekk. God helg!

Ble så perpleks at jeg ikke fram noe...

Hva skjer med meg? Hva kan en cyste gjøre?

Jeg har hatt det fælt i helga...

Skrevet

Da er det sannsyligvis en vanncyste som for så vidt er ufarlig, men kan gi litt smerter av og til.

Den kan kanskje går bort av seg selv (det vet jeg for lite om, men siden legen ba deg komme tilbake for en ny sjekk, er det en mulighet), eller i "verste" fall opererer de den bort.

Da bruker de som regel laparoskopi (kikkehullsmetoden) som gjør at du kan dra hjem uten opereasjonssår samme kveld.

Skrevet

Slike cyster er vanlige og vanligvis ufarlige. Hadde også en cyste sist jeg var på kontroll (2 mnd) siden. Har hatt det før også. Jeg merker det med litt murrende smerter.

Skrevet

Slike cyster er ganske vanlige. Som regel blir det ikke gjort noe med cyster som er under 4cm i diameter. Blir de større, kan de punkteres under lapraskopi. De kan også forsvinne av seg selv - det vil si at de sprekker.

Jeg har hatt mange slike cyster selv. Noen har sprukket, andre har blitt punktert. Det ser ut til at noen av oss er "cystedannere" - heldigvis er det ikke farlig, bare ubehagelig.

Skrevet

De aller, aller fleste cyster er vannfylt og helt ufarlige. Det som kan skje er at den vokser. Da vil du antageligvis bli operert.

Ikke engste deg. Hadde cysten sett farlig ut hadde du ikke måttet vente i 3-4 mnd på ny time.

Skrevet

Jeg fjernet en cyste på egglederen for 3,5 år siden. Jeg hadde ikke merket den engang, men de fant den da jeg skulle steriliseres.

Det var innmari vondt i dagene etterpå, jeg var sykemeldt en liten uke, men etter det har jeg ikke merket noe som helst.

Skrevet

Jeg skjønner du er bekymret - det samme var jeg i vinter. Jeg fikk litt tilfeldig (via en UL pgs noe annet) vite at jeg hadde en cyste på 6 cm i den ene eggstokken. Fikk beskjed om å bytte p-piller (fra Cerazette til Marvelon), og så komme igjen 2 mnd seinere å sjekke om den hadde krympet. Hvis ikke den hadde krympet, skulle den tas bort ved operasjon. Etter 2 mnd på Marvelon var den borte vekk :-)

Nå i august ble jeg operert i underlivet. Ved en kontroll etter operasjonen tok de UL for å sjekke at alt var OK. Da fant de en ny cyste i eggstokken, tror den var 3 cm. Har fått time på sykehuset i slutten av oktober for å sjekke hvordan den utvikler seg. Regner med at hvis den har vokst ytterligere, må jeg enten bytte p-piller (fra Marveoln til noe annet) eller opereres....

En liten cyste er ikke farlig, men hvis de vokser seg store, kan de bli vonde, og da er det best å ta dem bort. En vanncyste er IKKE kreft, og ikke farlige i utgangspunktet. Legen min har sagt at noen kvinner får ofte cyster som kan komme og gå uten at en vet om det. Men det er lurt å holde dem litt under oppsyn!

Skrevet

De fant en cyste hos meg da jeg tok keisersnitt i november. Jeg hadde ikke merket noe til den i det hele tatt.

Helt ufarlig, men kan visst være plagsom om den sprekker, og kan føre til menssmerter osv så vidt jeg forsto.

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Takk for beroligende svar til dere alle!

Har det litt bedre nå...

Har forresten vært å tatt blodprøve nå,-får forhåpentligvis svar på denne i morra...

Skrevet

Slike cyster som er under 5 cm i diameter sier min spesialist egentlig knapt nok trenger å bli kontrollert. Jeg har hatt en slik i snart ti år, i begynnelsen var jeg til kontroll hver 3. måned for å se om den endret seg, men nå kontrolleres den kun en gang pr år. I tillegg til ultralyd tar jeg også en blodprøve som er en kreftmarkør.

Legen sier at internasjonale retningslinjer går ut på at man skal ignorere cyster på under 5 cm da de uhyre sjelden er indikasjon på at noe er galt. Han velger allikevel å kontrollere, "just in case".

Du burde fått nok info til at du ikke ble bekymret.

Legen fortalte at

Skrevet

Jeg har hatt vanncyster fra tid til annen.

Det har kansje vært noe smertefullt men det er ikke farlig.

Det legen har gitt meg da jeg har hatt dem er Diane, fordi den er vanndrivende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...