Gå til innhold

Toleranse overfor de som ikke kan norsk

Anbefalte innlegg

Gjest at det går an
Skrevet

Det er utrolig. Vi bor i Norge og her snakker vi norsk, så da bør de som har innvandret hit lære seg språket.

Skrevet

Det er utrolig. Vi bor i Norge og her snakker vi norsk, så da bør de som har innvandret hit lære seg språket.

Køene til norskkurs er uendelig lange.

En stakkar var innelåst på isolat med en svært smittsom sykdom i 2 uker. Først da fikk de tak i tolk. Og først da fikk han vite hvorfor han var innelåst. Han hadde bodd i Norge mer enn to år.

Gjest Baugspryden
Skrevet

Køene til norskkurs er uendelig lange.

En stakkar var innelåst på isolat med en svært smittsom sykdom i 2 uker. Først da fikk de tak i tolk. Og først da fikk han vite hvorfor han var innelåst. Han hadde bodd i Norge mer enn to år.

Huff, stakkars!

Jeg ville også lært meg språket _først_, før jeg søkte jobb og flyttet til et annet land..

Skrevet

Huff, stakkars!

Jeg ville også lært meg språket _først_, før jeg søkte jobb og flyttet til et annet land..

Ekte opportunister gjør ingen forberedelser og gjør alt for å ta seg til rette utenom samfunnet. De satser på at det finne et paralellsamfunn hvor de slipper å kunne nors, norsk kultur, norske myndigheter og norske lover. Og de er i ferd med å få sine ønsker oppfylt. Vi er i ferd med å skape flere grensesnitt mot paralellsamfunnene.

Selv tolkene begynner å bli småkonger i systemet, og mange begynner å vise en temmelig freidig adferd.

Gjest Baugspryden
Skrevet

Ekte opportunister gjør ingen forberedelser og gjør alt for å ta seg til rette utenom samfunnet. De satser på at det finne et paralellsamfunn hvor de slipper å kunne nors, norsk kultur, norske myndigheter og norske lover. Og de er i ferd med å få sine ønsker oppfylt. Vi er i ferd med å skape flere grensesnitt mot paralellsamfunnene.

Selv tolkene begynner å bli småkonger i systemet, og mange begynner å vise en temmelig freidig adferd.

Noen må få stoppet denne utviklingen!

Skrevet

Ja, er dritt-lei av å måtte gå rundt unnskylde meg overfor pasienter fordi at legen faktisk misforstår og ikke greier å forklare ting selv. Vi må alikevel gå en runde rundt og informere på nytt etter visittene.

Så ja til muntlig og skriftlig krav om norsk før de slippes løs på pasienter!

Jeg har min jobb som sykepleier, ikke som norsklærer som jeg nå bruker mye tid til.

Skrevet

Det er nok lettere å lære språket når man bor i landet - og omgås folk som snakker norsk, enn å gå på kurs i hjemlandet. Men begge deler bør være et krav før ansettelse, det er jeg enig i.

Vi har masse utfordringer og problemer som i verste fall kan få alvorlige utfall fordi jeg har kollegaer med svært varierende norskkunnskaper.

Tror dette med evnen til å lære språk både har noe med vilje og evner å gjøre. Noen kollegaer snakker mer eller mindre flytende norsk etter en innkjøringsperiode på 6 mnd, andre har bodd her i 15 år og snakker fortsatt uforståelig og skjønner ikke enkle beskjeder.

Skrevet

Skjønner ikke at dette går an. Ingen burde bli ansatt noe sted før de snakker brukbart norsk.

Skrevet

Skjønner ikke at dette går an. Ingen burde bli ansatt noe sted før de snakker brukbart norsk.

En legevaktlege jeg fikk "hilse" på i Oslo for et år eller to siden, snakket så dårlig norsk og var så uforskammet at vi sendte klage. Og jaggu fikk han sparken.

Skrevet

En legevaktlege jeg fikk "hilse" på i Oslo for et år eller to siden, snakket så dårlig norsk og var så uforskammet at vi sendte klage. Og jaggu fikk han sparken.

Det skal mye til før en lege får sparken. Så det han gjorde må ha vært temmelig ille.

Skrevet

Det skal mye til før en lege får sparken. Så det han gjorde må ha vært temmelig ille.

Det var en kjempedrittsekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...