Gå til innhold

Frist for å melde seg på fag, universitet?

Anbefalte innlegg

Gjest Lekestudenten
Skrevet

Hei!

Jeg har nå sagt opp jobben min, og skal flytte til en ny by. Det er ikke sikkert at jeg får jobb med det første, så jeg tenkte å melde meg som student. Bare ta et fag på universitetet. Er jo meget lønnsomt økonomisk.

Når er fristen for å melde seg på, hvis man vil "studere" i vårsemesteret?

Gjest gruffalo
Skrevet

Man melder seg ikke på universitetet, man søker. Vil tro det varierer fra universitet til universitet når fristen for å søke opptak som enkeltemnestudent er, men ved ett av mine fakulteter på UiO er det i hvert fall 4. januar for vårsemesteret - åpent for søknader fra midten av november.

Gjest NTNU-studenten
Skrevet

Vet ikke om det er likt på alle universiteter, men på NTNU er det 15. februar som er fristen for å melde seg opp til eksamen i åpne enkeltfag. Da trenger du ikke være tatt opp til noe studieprogram, bare du betaler semesteravgiften. Studieprogrammer starter oftest i høst-semesteret, så hvis du har et ønske om å komme inn på et studieprogram ville jeg tatt kontakt med skolen/samordna opptak for å spørre hvilke studier som har opptak i vår-semesteret og hva som da er søknadsfristen.

Skrevet

Du tar kontakt med studiestedet/-stedene i byen du skal flytte til. Så forhører du deg om:

De har studieprogrammer eller enkeltfag du kan ta som privatist og som har studietart i januar (typisk søknadsfrist 15. februar, men sjekk dette!).

Men hvorfor er dette så lønnsomt økonomisk?

Gjest Lekestudenten
Skrevet

Du tar kontakt med studiestedet/-stedene i byen du skal flytte til. Så forhører du deg om:

De har studieprogrammer eller enkeltfag du kan ta som privatist og som har studietart i januar (typisk søknadsfrist 15. februar, men sjekk dette!).

Men hvorfor er dette så lønnsomt økonomisk?

Hvorfor det er lønnsomt å leke student? Fordi man med studentbevis får billigere reiser og mye mer. Studentrabatt på ganske mye.

Skrevet

Hvorfor det er lønnsomt å leke student? Fordi man med studentbevis får billigere reiser og mye mer. Studentrabatt på ganske mye.

Kontra det å ha full inntekt, ja? :)

Men hvis det ikke er noe alternativ, og at det står mellom å være student, og ikke noe, så er jeg enig med deg.

Gjest Lekestudenten
Skrevet

Kontra det å ha full inntekt, ja? :)

Men hvis det ikke er noe alternativ, og at det står mellom å være student, og ikke noe, så er jeg enig med deg.

Du må lese innlegg før du svarer. Jeg er altså ikke SIKKER på at jeg får noe jobb med det første. Det er ikke slik at man bare får fordi man vil ha. Da er det greit å ha nødløsninger. Og ved å ha studentbevis(ikke nødvendigvis _være_ student) sparer jeg mange kroner ved for eksempel flyreiser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...