Gå til innhold

Studenter og intelligens

Anbefalte innlegg

Gjest SabraCadabra
Skrevet

Er studenter mer intelligente enn andre?

Gjest Aviaana
Skrevet

intelligens kan jo være så mangt.

Dessuten er det ulike fag på universitetet som krever ulike ferdigheter.

For å kunne studere på høyere nivå trenger en å være flink på det språklige. man må kunne drøfte og se ting fra ulike vinkler. Hvis ikke vil en oppleve å slite veldig. Men vet også om dyslektikere som har fullført ulike profesjonfag.

Men om de er smartere enn andre har jeg ingen holdepunkt for å si. det er vel heller snakk om en annen evneprofil.

Gjest SabraCadabra
Skrevet

For å kunne studere på høyere nivå trenger en å være flink på det språklige. man må kunne drøfte og se ting fra ulike vinkler. Hvis ikke vil en oppleve å slite veldig. Men vet også om dyslektikere som har fullført ulike profesjonfag.

Men om de er smartere enn andre har jeg ingen holdepunkt for å si. det er vel heller snakk om en annen evneprofil.

Jeg mener også det finnes andre emner å være flink i enn det som går på det akademiske.

Men for å spesifisere spørsmålet mitt mer, så lurer jeg på om "hvem som helst" kan fullføre høyere utdannelse.

Skrevet

Ikke nødvendigvis emneprofil - det hele kan også dreie seg om interesseprofil.

Gjest gruffalo
Skrevet

Hvis de er det, ja, så må de andre være helt eksepsjonelt tåpelige.

Hilsen student.

Gjest Aviaana
Skrevet

Ikke nødvendigvis emneprofil - det hele kan også dreie seg om interesseprofil.

sant nok! Men jeg tror nok at man må ha litt mer en de rette interessene for å kunne fullføre et universitetsstudium. Mange er flinke til å skrive og drøfte men får store problemer når de skal igjennom en statistikkeksamen. En del gir opp pga det.

Det har en del med studieteknikk å gjøre også. Man må ha kunne trekke ut det viktigste av det en leser, og kunne planlegge og overvåke sin egen læringspross.

dette hørtes veldig akademisk ut. utdrag fra et kapittel jeg har lest ørten ganger;).

Skrevet

Kanskje ikke mer intelligent, men det er jo en kjennsgjerning at de som trimmer hjernen mer har en tendens til å tenke kjappere. Og å være student innebærer jo å lære og å "trimme" hjernen.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg mener også det finnes andre emner å være flink i enn det som går på det akademiske.

Men for å spesifisere spørsmålet mitt mer, så lurer jeg på om "hvem som helst" kan fullføre høyere utdannelse.

Jeg tror ikke at hvem som helst kan gjennomføre hvilken som helst utdanning, nei.

Jeg kan feks ikke tenke meg at jeg kunne kommet meg gjennom hovedfag i fysikk - i alle fall ikke uten å stryke flere ganger på hver eksamen. Sleit skikkelig med den lille fysikken vi hadde første året på videregående, skjønner rett og slett ikke tankegangen.

Men jeg er god i mye annet, og kom meg vel gjennom det jeg har hovedfag i.

Skrevet

Ja, for de kan hverken sykle.

"...................................."

Skrevet

I prinsippet/utgangspunktet kan hvem som helst gjøre det ja. Men for noen vil enkelte ting være så vanskelig, enten p.g.a evner eller interesse etc., at det ikke lar seg gjøre i praksis. Jeg ville f.eks hatt store problemer med juss. Mens matematikk og/eller fysikk kunne jeg nok klart greit på hovedfagsnivå, så lenge jeg kunne konsentrere meg utelukkende om akkurat det. Ikke fordi jeg tror evnene mine er så spesifikke, men fordi jeg ser på det ene som piss og det andre som potensiellt interessant.

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...