Gå til innhold

vanskelig å bortforklare karakterene mine

Anbefalte innlegg

Gjest karakterer
Skrevet

Er ferdig utdannet dataingeniør fra 2003 med veldig ujevne resultater. Ikke så veldig bra snitt heller. (slutten av 2-tallet) Grunnen til at karakterene ble som de ble er nok en blanding av miljø og interesse. Visste ikke helt hva jeg gikk til da jeg startet og hadde ikke så mange muligheter til å bytte linje innen noe av det samme. Det kom 2 datalinjer til etter at jeg hadde begynt som jeg heller gjerne skulle ha gått. Den siste linja kom siste året jeg gikk der. Men bestemte jeg for å fullføre og klarte det. Har desidert best karakterer i de fagene jeg hadde mest interesse av, nemlig de fagene som var på de andre linjene (jeg tok en del valgfag fra de linjene). I ettertid har jeg fått mer interesse for, og lært meg masse på egenhånd. Husk det er 3 år siden jeg gikk ut, man kan lære mye på den tiden. Har jobbet en del i etterkant også (ikke med data) og fått de beste skussmål. Sitter her med 10 gode attester, alt fra jeg var 18 år til 27 som jeg er nå. Og har flere gode referanser. Så jeg har absolutt bevist at jeg er flink til å jobbe og lærer fort i en jobb. Jeg er ikke dum, regner meg selv som ganske oppegående, men som sagt kombinasjonen av miljø og interesse på den tiden ødela litt. Hva sier jeg til en arb.giver om han spør konkret om karakterene mine? De representerer jo ikke meg.

Skrevet

Slik jeg skjønner det, så søker jobber innen en litt annen del av fagfeltet enn det utdannelsen din omhandlet? Yrkeserfaringen din er også primært innen denne delen?

I så fall skulle det være en enkel sak å forklare de "dårlige" resultatene - bare si det kort og greit som det er, at du nok valgte en studieretning som ikke samsvarte helt med interessene dine, men at du valgte å fullføre det du hadde begynt på og i ettertid har konsentrert deg om å skaffe deg kunnskaper og erfaring innen den fagdelen du ønsker å jobbe med. Dermed vrir du fokus over på noe positivt (stayer-evne). Jeg ville forsøkt å ikke bruk mye tid og ord på å "forsvare" dette, men heller vektlegge den kompetansen du faktisk har.

Når det er sagt, så er det vel med slike fag som med annen høyere utdanning, at har man først en godkjent utdanning så er karakterene underordnet? Jeg har en høgskoleutdanning med godkjenningsbrev, og det er aldri snakk om hva slags tallkarakter som står på avgangspapirene (selv om det jo står en der). Referanser og skussmål teller adskillig mer!

Gjest karakterer
Skrevet

Slik jeg skjønner det, så søker jobber innen en litt annen del av fagfeltet enn det utdannelsen din omhandlet? Yrkeserfaringen din er også primært innen denne delen?

I så fall skulle det være en enkel sak å forklare de "dårlige" resultatene - bare si det kort og greit som det er, at du nok valgte en studieretning som ikke samsvarte helt med interessene dine, men at du valgte å fullføre det du hadde begynt på og i ettertid har konsentrert deg om å skaffe deg kunnskaper og erfaring innen den fagdelen du ønsker å jobbe med. Dermed vrir du fokus over på noe positivt (stayer-evne). Jeg ville forsøkt å ikke bruk mye tid og ord på å "forsvare" dette, men heller vektlegge den kompetansen du faktisk har.

Når det er sagt, så er det vel med slike fag som med annen høyere utdanning, at har man først en godkjent utdanning så er karakterene underordnet? Jeg har en høgskoleutdanning med godkjenningsbrev, og det er aldri snakk om hva slags tallkarakter som står på avgangspapirene (selv om det jo står en der). Referanser og skussmål teller adskillig mer!

Tror jeg formulerte meg litt feil. Da jeg gikk ut var it-markedet veldig dårlig og jeg måtte ta vikarjobber innen administrasjon/regnskap/litt IT. Har hatt 2 lange vikariater innen dette etter jeg gikk ut. Så ble jeg langvarig sykemeldt men søker nå jobber innen IT igjen. De få intervjuene jeg hadde før jeg fikk vikarjobbene spurte de vel ikke direkte om karakterene, men et sted spurte de om de reflekterte meg som person. Da ble jeg litt satt ut, syns det var ubehagelig å bli spurt om det da jeg tenkte at det var avgjørende. Men jeg har også hørt at de ikke betyr noe, at det er graden som teller. Da har man allerede bevist at man er lærevillig.

Gjest karakterer
Skrevet

Glemte også å si at i mange stillingsannonser søker de "de beste" osv. Da tør jeg ikke søke. Så jeg kvier meg til å søke på mange jobber for jeg syns det er flaut å vise karakterene mine, selvom de absolutt ikke representerer hvordan jeg jobber i en jobb.

Gjest Aviaana
Skrevet

jeg hadde nok gitt dem en kortversjon av det du fortalte nå. at noe er dårlig, noe er bra. alt i alt er det gjennomsnittlig. Hvis de spurte mer så kunne du sagt noe om interesser og motivasjon på det tidspunktet.

det er mange årsaker til dårlige karakterer. Tror ikke de synes de er så rart at du har noen dårlige karakterer. Man kan ikke være på topp hele tiden når man går på høgskole/universitet.

Skrevet

Glemte også å si at i mange stillingsannonser søker de "de beste" osv. Da tør jeg ikke søke. Så jeg kvier meg til å søke på mange jobber for jeg syns det er flaut å vise karakterene mine, selvom de absolutt ikke representerer hvordan jeg jobber i en jobb.

Det er helt utrolig hva arb.givere fortsatt kan tillate seg å forlange, ja. Det snakkes i det vide og det brede om hvor bra arb.markedet for IT-folk er nå, og noen påstår at det er direkte "dritlett" å få jobb. Men i stillingsannonsene skal de enten ha - som du selv påpeker - enere, "de beste", fremragende resultater, 3-10 års erfaring innenfor minst 4-5 veldig spesifikke (og gjerne spisse) områder etc. Og ingenting tyder på at de ikke får det de forlanger, heller. Så hvor er da underskuddet på folk, må man spørre.

"......................................"

Skrevet

Det dummeste du gjør er å ikke søke. Hvorfor i all verden gjør du ikke det? Det skjer jo ikke annet enn at du ikke får jobben i tilfelle. Det skjer jo ikke noe verre.

Blir du innkaldt til et intervjue, så er det fordi de er interessert i deg og da må du selge deg så godt du kan.

Du kan ta en kortversjon av det du har sagt i hovedinnlegget ditt. Men det skal nok mye til for at de vil spørre i detaljer rundt dette.

Du nevnte at det kom et par andre linjer du var mer interessert i, er det mulig at du går et år til på skolen og får med deg en av disse linjene da?

Ikke vær så tafatt, men rett ryggen og stå på og få mer tro på deg selv.

.

Skrevet

Ikke bekymre deg, du. Jeg hadde 1.5 i et par fag, mellom 1.5 og 2 i noen fag, 3 i et par, og nesten stryk (4) i ett.

Sist jeg var i intervju (via hodejegerbyrå) syns han det bare var fint, det viste at 'jeg kunne bli ekspert på det som interesserte meg, og klare gjennomføre det som jeg syns var helt python, jeg kunne lese og jeg kunne feste'.

Så det kan slå bra ut å ikke bare ha toppkarakterer.

Gjest Tidligere it-student
Skrevet

Tror jeg formulerte meg litt feil. Da jeg gikk ut var it-markedet veldig dårlig og jeg måtte ta vikarjobber innen administrasjon/regnskap/litt IT. Har hatt 2 lange vikariater innen dette etter jeg gikk ut. Så ble jeg langvarig sykemeldt men søker nå jobber innen IT igjen. De få intervjuene jeg hadde før jeg fikk vikarjobbene spurte de vel ikke direkte om karakterene, men et sted spurte de om de reflekterte meg som person. Da ble jeg litt satt ut, syns det var ubehagelig å bli spurt om det da jeg tenkte at det var avgjørende. Men jeg har også hørt at de ikke betyr noe, at det er graden som teller. Da har man allerede bevist at man er lærevillig.

Er det slik å forstå at du i dag søker på It-jobber så skulle ikke karakterer fra mange år tilbake ha så mye å si. Det som er viktig er at du har fullført. It har jo hatt en enorm utvikling, og her er det mer nyere arbeidspraksis som blir lagt til grunn.

Så ikke vær redd, søk på stillinger du.

Skrevet

De kommer nok ikke til å spørre om karakterene, men om så er: Si det som det er.

At du var i feil miljø og ikke så interessert en gang i tiden/i visse fag, oppveies av dine prestasjoner i ettertid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...