Gå til innhold

kan tvillinger ha ulike fedre?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Hvor ofte forekommer dette?

Og hva kalles fenomenet?.

Fortsetter under...

Skrevet

Tviler på at dette er et vanlig fenomen. Jeg hørte en historie (som kanskje er en vandrehistorie?) om en dame som fødte tvillinger hvor den ene var lys i huden, den andre mørk. Det dreide seg da om toeggede tvillinger, slik at det har vært to eggløsninger, kanskje med noen dagers mellomrom. Og da er det visst mulig at to ulike menn befrukter hvert sitt egg..

Gjest theoline
Skrevet

Selvfølgelig skjer det, så det akkurat på tv, i en av de derre doktorseriene......

Men fra spøk til alvor så kan vel dette skje, men ikke noe vanlig fenomen akkurat!

Annonse

Gjest Aviaana
Skrevet

Er det _derfor_ mange toeggede tvillinger slettes ikke er like?

ja det kan jo tenkes:). De fleste barn blir jo ikke DNA-testet etter fødselen så det kan jo skjule seg mange mørketall her.

Skrevet

Den viktigste årsaken er nok at de kan ha ganske så ulike gener, selv om de har samme foreldre.

Det er jo også tilfelle med mange andre "helsøsken" som ikke er tvillinger. Det er ikke så uvanlig at én i søskenflokken "likner mest på postmannen", selv om ingen har vært utro.

Gjest Kaktuspig
Skrevet

ja det kan jo tenkes:). De fleste barn blir jo ikke DNA-testet etter fødselen så det kan jo skjule seg mange mørketall her.

Det har jeg tenkt på også, sikkert mange lausaktige kjerringer som skjuler sannheten og dytter på en og annen dum stakkar farskapet.

Jeg leste et sted at et viss antall prosent av alle norske barn har feil far på papiret.

Smart å DNA-teste seg i disse frimodige tider. ;)

DNA-testing gjøres lett ved å sende inn hårstrå, står adresser her på nettet hvor det kan sendes inn for test.

Flere og flere saker blir avslørt på det viset.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Den viktigste årsaken er nok at de kan ha ganske så ulike gener, selv om de har samme foreldre.

Det er jo også tilfelle med mange andre "helsøsken" som ikke er tvillinger. Det er ikke så uvanlig at én i søskenflokken "likner mest på postmannen", selv om ingen har vært utro.

skjønner det, det er nok utrolig sjelden at dette forekommer..

Skrevet

Jeg har truffet to-eggede tvillinger som nesten garantert har samme foreldre, der den ene er stor og kraftig, den andre liten og vever. Den ene lys i hud og hår, den andre hadde dypere farger (men altså innen naturlig variasjon av naturlige farger for en "hvit person"). De hadde rett og slett fått mer eller mindre framtredende gener fra sine foreldre.

Dette blir jo på samme måte som ved andre søsken, som jo kan være svært ulike av kroppsbygning, hårfarge osv.

Skrevet

Det har jeg tenkt på også, sikkert mange lausaktige kjerringer som skjuler sannheten og dytter på en og annen dum stakkar farskapet.

Jeg leste et sted at et viss antall prosent av alle norske barn har feil far på papiret.

Smart å DNA-teste seg i disse frimodige tider. ;)

DNA-testing gjøres lett ved å sende inn hårstrå, står adresser her på nettet hvor det kan sendes inn for test.

Flere og flere saker blir avslørt på det viset.

For ikke å snakke om alle de ungdommene som har gjort den enkle blodtype testen i naturfag på videregående, og får et "umulig" resultat. Så går de hjem og forteller det til foreldrene, og så rulles det opp både det ene og det andre.

Det var to bare i mitt russekull som fikk vite de hadde en annen far bare pga dette.

Gjest Kaktuspig
Skrevet

For ikke å snakke om alle de ungdommene som har gjort den enkle blodtype testen i naturfag på videregående, og får et "umulig" resultat. Så går de hjem og forteller det til foreldrene, og så rulles det opp både det ene og det andre.

Det var to bare i mitt russekull som fikk vite de hadde en annen far bare pga dette.

Å dæven! Hvordan reagerte de på det da?

Annonse

Gjest annen gang
Skrevet

Jeg tok den enkle blodtypetesten på videregående, og den viste at jeg ikke kunne være et ektefødt barn.

Antok at disse testene ikke er særlig pålitelige, grunnet operatørfeil, hm!

Skrevet

Jeg tok den enkle blodtypetesten på videregående, og den viste at jeg ikke kunne være et ektefødt barn.

Antok at disse testene ikke er særlig pålitelige, grunnet operatørfeil, hm!

Det finnes vel sånne "skal egentlig ikke gå an men skjer once in a million tilfeller", men egentlig så skal det jo stemme. Med den blodtypen du har, kan bare foreldrene dine ha den og den blodtypen. Så sier de at de har en helt annen, så er de enten opplyst om feil blodtype, once in a million mirakel, eller...

=p

Tok du det aldri opp med foreldrene dine da?

Gjest prex plutos
Skrevet

Tviler på at dette er et vanlig fenomen. Jeg hørte en historie (som kanskje er en vandrehistorie?) om en dame som fødte tvillinger hvor den ene var lys i huden, den andre mørk. Det dreide seg da om toeggede tvillinger, slik at det har vært to eggløsninger, kanskje med noen dagers mellomrom. Og da er det visst mulig at to ulike menn befrukter hvert sitt egg..

Nei, det er ikke en vandrehistorie

http://urbanlegends.about.com/library/bl_slideshow19i.htm

Skrevet

Å dæven! Hvordan reagerte de på det da?

Hun ene kjente jeg ikke så godt, så det vet jeg egentlig ikke. Hun andre var en av de beste venninnene mine, og det var ikke på blodtype men på øyenfarge hun fant det ut.

Noe så enkelt som at hun er brunøyd, og begge foreldrene blåøyd, og det går ikke an. Hun sa ikke dette høyt i timen, men gikk hjem og sa til foreldrene sine at det ikke var fysisk mulig. Og på reaksjonen til moren skjønte hun da at det var noe i det, og fikk senere hele historien. De har fortsatt veldig dårlig forhold, og etter dette bodde hun bare hos ham hun trodde hadde vært faren.

I noen timer senere fikk vi vite at noen få brunøyde egentlig er genetisk blåøyde, men at et eller annet gjør til at fargen som vises er brun, men da var det jo allerede for sent.

Skrevet

Hun ene kjente jeg ikke så godt, så det vet jeg egentlig ikke. Hun andre var en av de beste venninnene mine, og det var ikke på blodtype men på øyenfarge hun fant det ut.

Noe så enkelt som at hun er brunøyd, og begge foreldrene blåøyd, og det går ikke an. Hun sa ikke dette høyt i timen, men gikk hjem og sa til foreldrene sine at det ikke var fysisk mulig. Og på reaksjonen til moren skjønte hun da at det var noe i det, og fikk senere hele historien. De har fortsatt veldig dårlig forhold, og etter dette bodde hun bare hos ham hun trodde hadde vært faren.

I noen timer senere fikk vi vite at noen få brunøyde egentlig er genetisk blåøyde, men at et eller annet gjør til at fargen som vises er brun, men da var det jo allerede for sent.

Broren min er blåøyd, selv om begge foreldrene våre er brunøyde. Og han er så lik pappa ellers at det umulig kan være andre som er faren. Så det går tydeligvis an. :)

Skrevet

Broren min er blåøyd, selv om begge foreldrene våre er brunøyde. Og han er så lik pappa ellers at det umulig kan være andre som er faren. Så det går tydeligvis an. :)

Det går helt fint ann, for brunøyde foreldre (B) kan bære med seg genet for blå øyne (B), slik at de er Bb, mens barnet får det blå i begge foreldrene (bb), og blir blåøyd.

Men fordi brunøyd er dominant over blåøyd, kan ikke to (bb) foreldre få en (Bb) eller (BB) unge. Skjønner? =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...