Gå til innhold

Lime flis over eksisterende flis

Anbefalte innlegg

Gjest vågaltfargevalg
Skrevet

Noen kloke hoder som har drevet med opp-pussing eller som har peiling? Har kjøpt et relativt nytt hus med et bad på 13 kvm. De forrige eierene har vært temmelig vågale i fargevalget på gulvflisene. Jeg ser ikke for meg at vi orker å hakke opp hele gulvet for å fjerne disse. Mener å ha vært bort i at det går an å lime flis over eksisterende flis. Går det an - og hvordan blir det da for gulvets bærekonstruksjon når badet ligger på loftet? Ser for meg at dersom vi hakker bort de flisene som ligger nå at vi let kan ødelegge det som ligger under. Å male flisene er ikke noe alternativ. Forresten, hva med varmekablene - vil det bli veldig dårlig effekt dersom det kommer et lag flis til?

Fortsetter under...

Gjest Elextra
Skrevet

Hvorfor er det ikke noe alternativ å male flisene? Mener jeg har sett gulv hvor dette har vært gjort med godt resultat. Ville heller satset på det enn å bygge opp gulvet med nok et lag fliser.

Skrevet

Dette har vi gjort, og det er ikke noe problem!

Hvis de gamle flisene sitter godt, så er de faktisk et ypperlig underlag for nye fliser. Varmekablene fungerer like bra med et ekstra lag fliser. ( Det blir jo bare som om du hadde hatt en cm eller 2 tykkere støp oppå kablene i utgangspunktet.)

Nå husker jeg ikke om vi brukte noen primer eller annen festegrunning oppå de gamle flisene.(dette kan du spørre om i flisbutikken) men det er i allefall viktig å vaske de gamle flisene med noe avfettende først så de er rene og du får godt feste til fliselimet.

Bruk generøst med fliselim og trykk flisene godt nedi så det ikke blir luft under flisene

( det gjelder jo forsåvidt alltid) Så får du et solid gulv som holder lenge.

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor er det ikke noe alternativ å male flisene? Mener jeg har sett gulv hvor dette har vært gjort med godt resultat. Ville heller satset på det enn å bygge opp gulvet med nok et lag fliser.

Det er ikke noe problem å legge nye fliser over gamle,

Se forøvrig hva jeg svarte innsender.

lalala1365380457
Skrevet

svar fra samboern min som har jobbet som murer, og nå jobber i flisbutikk:

vask av først med noen form for syrevask, derretter primes gulvet.

deretter er det bare å legge flisene med vanlig flislim

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...