Gå til innhold

Intelligente lyver mer enn andre

Anbefalte innlegg

Gjest Platon i kveld
Skrevet

Sett på TV:

En undersøkelse som viste førskolebarn som skulle sitte med ryggen til et bord (hver sin gang, og dette ble filmet) der det lå en leke, og de måtte love å ikke snu seg å se, mens den voksne gikk ut en tur.

Da den voksne kom tilbake, løy de barna som hadde kikket, om dette.

De som snudde seg og kikket, og etterpå løy om dette, viste seg også å være de mest intelligente (målt med tester)

Spørsmål:

Avspeiles dette også blant intelligente voksne; at de lyver mer (evt for å få stilt sin nysgjerrighetstrang, eller av andre grunner) enn mindre intelligente?

Skrevet

Jeg kjenner en lystløgner (hun lyver om omtrent alt), og hun er iallfall intelligent.

Skrevet

Små barn lærer etter hvert at andre mennesker ikke vet det samme som de vet. De klarer ikke å sette seg inn i andres situasjon når de er så små. For å kunne lyve om noe så må man være i stand til å sette seg inn i en annens situasjon ("jeg vet noe som den voksne ikke vet"). Denne ferdigheten kommer nok tidligere hos intelligente barn.

laguna1365380434
Skrevet

Heh..Det hadde jo vært noe..;-)

Jeg har hvertfall, i motsetning til mange andre dolere som kjører ærlighet varer lengst, innrømmet, i flere tråder nylig, at det hender at jeg juger som en foss!

Hurra, jeg er ikke bare en slask, jeg er rett og slett lurere enn dere! ;-P

Gjest morentilfire
Skrevet

Små barn lærer etter hvert at andre mennesker ikke vet det samme som de vet. De klarer ikke å sette seg inn i andres situasjon når de er så små. For å kunne lyve om noe så må man være i stand til å sette seg inn i en annens situasjon ("jeg vet noe som den voksne ikke vet"). Denne ferdigheten kommer nok tidligere hos intelligente barn.

Ja, jeg tror du har rett i det.

I tillegg tror jeg ett annet aspekt kommer i tillegg:

Vi sier at intelligens er arvelig (innen familier). Jeg tror nok at de familier som dyrker egoet til sin lille håpefulle, og tillater det å få formidle sin egen virkelighetsoppfattelse, lettere får et barn som kan kalles intelligent.

Gjest Calóni
Skrevet

Nå virket du glup, søs :D

Gjest Løgneren
Skrevet

Jeg kjenner en lystløgner (hun lyver om omtrent alt), og hun er iallfall intelligent.

Nå tror jeg at du lyver! :-)

Gjest helt uenig
Skrevet

Intelligens er evnenivå eller om du vil det potensiale hvert individ har til resonnement og grunnlag for valg av mest fordelaktige handlinger.

Løgn skaper før eller senere tillitstap som gir tap av de fordeler sannferdige mennesker har. Derfor er løgn mindre fordelaktig enn sannheten.

Om intelligente personer lyver, benytter de derfor ike det potensialet de har, men heller sager over den grenen de sitter på.

Gjest ninnima
Skrevet

HM! Interessant tanke!

Jeg tror at de mest intelligente også er mest nysgjerrige. Det er sånn de har blitt intelligente. Du lærer ingenting av å sitte og passivt godta forbud mot å snu deg. Derimot lærer du av å undersøke, sjekke, granske.

Så derfor tror jeg at man kan si at nysgjerrige er mest intelligente. Men fordi nysgjerrighet ikke alltid er akseptert må den nysgjerrige og intelligente oftere lyve.

Dessuten krever en god løgn også intelligens.

Så... jo, jeg tror intelligente lyver mer og BEDRE enn andre, og at det henger sammen med utforskertrangen, som altså er årsak til intelligensen! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...