Gå til innhold

Min mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor hisser seg opp for små bagateller. Eks hvis jeg bruker den nye oppvaskkosten i stekepanna, sier noe som oppfattes feil, diskuterer politikk... Føler at det blir en veldig smal linje. Vi har snakket om det og hun er klar over problemet, men klarer ikke forandre seg. Hva bør jeg gjøre når jeg kommer opp i en hissig situasjon med henne? Bør jeg ignorere ( da irriterer jeg meg) eller svare henne (føler at det tar mye energi)? Hva er mest effektivt?

Skrevet

Jeg blir kjempeirritert hvis mannen min bruker den nye oppvaskkosten i stekepanna. Jeg blir irritert uansett, om han bruker oppvaskkost i stekepanna. Til det har vi sånn svamp med ru side.

Jeg blir også kjempeirritert om/når han bruker ny/nyvasket oppvaskklut til stygge flekker ala overkokt, brent kaffe osv.

Jeg syns han er utrolig teit som ikke ser forskjell på hvitt og rent og brunt og stygt.Det går an å ta en gammel klut til det. Det ser ekkelt ut med skitne oppvaskkoster og kluter.

Hadde du vært dattera mi hadde jeg irritert meg som bare f. også. Men jeg hadde ikke sagt det høyt. Dvs så hadde jeg sagt: - Du? Kan du ikke bruke denne kluten her til det?

Men nå er hun voksen, da, og gjør ikke sånt.

:)

Skrevet

Jeg blir kjempeirritert hvis mannen min bruker den nye oppvaskkosten i stekepanna. Jeg blir irritert uansett, om han bruker oppvaskkost i stekepanna. Til det har vi sånn svamp med ru side.

Jeg blir også kjempeirritert om/når han bruker ny/nyvasket oppvaskklut til stygge flekker ala overkokt, brent kaffe osv.

Jeg syns han er utrolig teit som ikke ser forskjell på hvitt og rent og brunt og stygt.Det går an å ta en gammel klut til det. Det ser ekkelt ut med skitne oppvaskkoster og kluter.

Hadde du vært dattera mi hadde jeg irritert meg som bare f. også. Men jeg hadde ikke sagt det høyt. Dvs så hadde jeg sagt: - Du? Kan du ikke bruke denne kluten her til det?

Men nå er hun voksen, da, og gjør ikke sånt.

:)

> Du? Kan du ikke bruke denne kluten her til det?

Det er akkurat det jeg skulle ønske min mor hadde sagt. På den måten hadde hun vist litt mer tålmodighet!

Føler at hun altfor ofte er en tikkende bombe!

Skrevet

Du kan ikke forandre andre, men du kan forandre dine holdninger til dem.

Skrevet

Da forteller du henne at hun må skjerpe seg eller gi seg eller noe sånn, også ignorerer du henne videre. Da har du fått fram poenget og at nok er nok, uten at du gidder å bruke mer energi på det.

Skrevet

> Du? Kan du ikke bruke denne kluten her til det?

Det er akkurat det jeg skulle ønske min mor hadde sagt. På den måten hadde hun vist litt mer tålmodighet!

Føler at hun altfor ofte er en tikkende bombe!

Kanskje hun er det (en tikkende bombe). Og det er helt sikkert ikke din skyld. Men hun klarer kanskje ikke å gjøre noe ved det sjøl - om hun er så oppfarende, er det helt sikkert en grunn.

Overgangsalder? Dårlige nerver (depresjon)?

lalala1365380457
Skrevet

hva med å spørre veldig rolig og kontrollert/mildt til henne "er det virkelig noe å hisse seg opp over?"

var litt sånn før jeg, kort lunte dilux ovenfor samboer (arvet etter min mor).. han begynte å si dette til meg, og det fungerte veldig godt når han var mild i stemmen.

Skrevet

Jeg har i det siste blitt flink til å si unnskyld hvis det er folk som hisser seg opp. Det pleier å roe dem ned. (Har noe kollegaer som kan være en utfordring av og til)

Hva med å si: Jeg beklager, det var dumt av meg.

Det er også virkningsfullt å vise forståelse (alle mennesker liker å bli forstått):

Jeg forstår at du ble sint. Jeg tenkte meg ikke om da jeg tok den nye oppvaskkosten, jeg beklager.

Forresten så går det an å ta oppvaskkosten i oppvaskmaskinen, da blir den fin og ren.

Tror du bare må godta at din mor en som hun er, og du kan velge å roe henne ned, eller hisse henne opp enda mer.

Hadde du svart: Hva faen, er det noe å bry seg om da! Ja, da hadde hun vel nesten flydd i flint, og krangelen hadde vært i gang.

Men hun kan da umulig bli sint på deg hvis du viser forståelse, og beklager din oppførsel. Hva du tenker inni deg, kan gjerne være lurt å ikke si høyt.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...