Gå til innhold

Hester og epler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan hester spise epler uten å få magevondt eller andre problemer?

Er det dumt om jeg gir fremmede hester epler uten å spørre eierne først?

Gjest Vriiinsk
Skrevet

Det holder å spørre hesten:

Et tramp betyr ja, to betyr nei

Skrevet

Det holder å spørre hesten:

Et tramp betyr ja, to betyr nei

*puh*

Har nemlig for vane å gå på epleslang og gi eplene som er stygge til hestene. Går ut fra de ikke er like kresne som meg på litt flekker. Den ene spiste fire epler i dag men begynte plutselig å fråde noe voldsomt, så jeg fikk akutt dårlig samvittighet og skyldfølelse.

Gjest Vriiinsk
Skrevet

*puh*

Har nemlig for vane å gå på epleslang og gi eplene som er stygge til hestene. Går ut fra de ikke er like kresne som meg på litt flekker. Den ene spiste fire epler i dag men begynte plutselig å fråde noe voldsomt, så jeg fikk akutt dårlig samvittighet og skyldfølelse.

Ja, du _spurte_ faktisk hesten?

:-)

(Videoopptak av samtalen, hadde vært lystig å sett..)

Skrevet

JA! Du skal ikke gi hestene noe som helst uten å spørre eierne om det er greit.

Mange hester har dessverre lett for å begynne å nappe og småbite for å få noe dersom mange forbipasserende stikker til dem en godbit i tide og utide.

Noen hester tåler kanskje ikke epler og er det flere hester i innhegningen blir det fort slosskamp om en får, men ikke resten.

Nøy deg med å se på dem og evt. klapp dem du, de er jo så vakre. :o)

Skrevet

JA! Du skal ikke gi hestene noe som helst uten å spørre eierne om det er greit.

Mange hester har dessverre lett for å begynne å nappe og småbite for å få noe dersom mange forbipasserende stikker til dem en godbit i tide og utide.

Noen hester tåler kanskje ikke epler og er det flere hester i innhegningen blir det fort slosskamp om en får, men ikke resten.

Nøy deg med å se på dem og evt. klapp dem du, de er jo så vakre. :o)

Jahaja, nettopp.

Får klappe videre vi da. Og kaste eplene og epleskrottene fra epleslangen i skaugkanten.

Så vi bør ikke gi de grass fra bakken engang da eller?

Skrevet

Jahaja, nettopp.

Får klappe videre vi da. Og kaste eplene og epleskrottene fra epleslangen i skaugkanten.

Du gir deg ikke på den maten! Noe skal de derre hestene ha....

*ler så jeg rister*

Skrevet

Du gir deg ikke på den maten! Noe skal de derre hestene ha....

*ler så jeg rister*

Hehe, det er bare det at frøkna mi syns det er kjempegøy-skummelt å mate hestene, og maser stort sett hele tida om ikke vi kan gå og se på hestene. Hun nøyer seg sikkert med å titte på altså, kanskje hun til og med tør å klappe snart. Men mor er litt redd for strømgjerdene da, så det er vel kanskje jeg som stopper der og.

Skrevet

Hehe, det er bare det at frøkna mi syns det er kjempegøy-skummelt å mate hestene, og maser stort sett hele tida om ikke vi kan gå og se på hestene. Hun nøyer seg sikkert med å titte på altså, kanskje hun til og med tør å klappe snart. Men mor er litt redd for strømgjerdene da, så det er vel kanskje jeg som stopper der og.

Du nevner ikke barn, så jeg trodde du var på kveldsslang alene....Og at den hesten _måtte_ha mat..

Så feil kan man ta! Ler enda

Skrevet

Jahaja, nettopp.

Jeg hadde ikke likt det om det var min hest, ikke fordi hestene blir overforet, men fordi de vennes til å få mat fra hånda (og fra mange hender) og dermed lett kan begynne å nappe etter folk fordi de tror de skal få noe.

Hesten vår er overhode ikke vant til å få noe fra hånda og han napper så og si _aldri_. En av de andre hestene på stallen ser ut til å være veldig vant til å få noe fra hånden og han er skikkelig fæl på å nappe når man leier ham ut og inn eller bare klapper ham.

Skrevet

Jeg hadde ikke likt det om det var min hest, ikke fordi hestene blir overforet, men fordi de vennes til å få mat fra hånda (og fra mange hender) og dermed lett kan begynne å nappe etter folk fordi de tror de skal få noe.

Hesten vår er overhode ikke vant til å få noe fra hånda og han napper så og si _aldri_. En av de andre hestene på stallen ser ut til å være veldig vant til å få noe fra hånden og han er skikkelig fæl på å nappe når man leier ham ut og inn eller bare klapper ham.

Nei, men skal selvsagt slutte å gjøre det. Har bare ikke tenkt så langt før nå.

Dette er ikke noe vi har for vane å gjøre støtt og stadig altså, har vel gitt epler til hestene 3-4 ganger nå. Forskjellige hester hver gang. (Bor jo søren meg i en hesteby nesten...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...