Gå til innhold

To spørsmål om oppgaveskriving.

Anbefalte innlegg

Gjest deltidsstudent
Skrevet

Lenge siden jeg har skrevet oppgaver. Ville du ha laget en innholdsfortegnelse på ei semesteroppgave som er 10 sider? Jeg synes at 10 sider er litt lite til å gidde å ha innholdsfortegnelse, men hvis det ser proffere ut får jeg vel lage det.

Spørsmål 2. Jeg er flink til å henvise til kilder, men det er ikke altid så lett å omskrive til mine egne ord. Så lenge jeg ikke skriver så mange setninger av, og henviser til forfatter er det OK?

Skrevet

Om jeg hadde levert inn en oppgave på 10 sider uten innholdsfortegnelse, forside og litteraturliste hadde jeg fått "ikke bestått" tvert.

Gjest gruffalo
Skrevet

Jeg ville tatt med innholdsfortegnelse.

Om du skriver rett av setninger fra boken, skal disse i anførselstegn OG ha kildehenvisning, vanligvis med sidetall. I hvert fall i følge de formkrav jeg har vært utsatt for. Og det trekker absolutt ned å ikke gjøre stoffet til sitt eget og skrive med egne ord. Poenget med oppgaver er vanligvis å vise forståelse for stoffet, ikke evne til å gjengi.

Lykke til =)

Skrevet

Oppgaver skal alltid ha forside, innholdsfortegnelse og kildehenvisninger.

Meningen med kildehenvisninger er å vite hvor du har tatt ting fra. Jeg synes det er bedre å skrive rett av (husk å henvise selvfølgelig!) enn å omformulere det til mine egne ord, for det er jo faktisk ikke det.

Lykke til :)

Skrevet

Hvis du skriver direkte av, så er det sitering, og skal merkes som dette. Det ser veldig dumt ut hvis du skriver av et par setninger, og sensor sjekker kilden og ser at du har gjort det.

"........................................"

Meg1365380063
Skrevet

Jeg har studert seks år på HF, og skal ikke lage innholdsfortegnelse før jeg leverer masteroppgaven. Alle andre oppgaver er kortere enn det, og på femten sider trenger man ikke innholdsfortegnelse.

Skrevet

Hvis jeg skriver oppgave (nesten uansett lengde) og glemmer innholdsfortegnelse og driver og skriver av (selv ikke i stort omfang) uten kildehenvisninger - ja, da bør jeg sette av noen uker på å lage ny oppgave. For hos oss er det strykgrunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...