Gå til innhold

Hvor mye spiser man per gang når man skal spise 4-5 x per dag?

Anbefalte innlegg

Gjest spiseriet
Skrevet

Når man skal spise 4-5 ganger per dag fo rå holde vekta, hvor mye spiser man per gang, og når?

Jeg spiser 1-2 knekkebrød og et glass skummet melk om morgenen kl 8. En banan eller yoghurt ca kl 10, lunsj 2-3 skiver brød og et glass juice, diverse pålegg, ca 11.30, frukt igjen ca 1500, og stoor middag, diverse ca kl 17-19. Og så kanskje litt frukt igjen på kvelden en gang. Vil dette si jeg egentlig bare har 3 måltider? Frokost, lunsj og middag, eller teller frukten også?

Forslag til mengde og tidspunkt mottas med takk.

Skrevet

Jeg tror det er snakk om ganske små porsjoner hver gang. En frukt og en yoghurt f.eks. Og stor middag så sent er ikke bra. Grunnen til at man skal spise så ofte er fordi man aldri skal rekke å bli så sulten at man spiser stort. Og man skal ikke spise tre-fire siste timene før man legger seg.

Skrevet

Frukten teller, men tror jeg ville holdt meg unna den stoore middagen og heller spist mindre da.

Gjest Elextra
Skrevet

Dette hørtes jo ganske mye ut.

Jeg spiser omtrent det samme, men jeg har ingen ambisjoner om å slanke meg. Og jeg spiser ikke veldig mye til middag, og ofte ingen ting etter det.

(dette er til hverdags - i tillegg skeier jeg ofte ut med vin, snacks eller annet, men det er en annen sak)

Gjest anomyma1
Skrevet

Jeg går på GR-kurs og spiser følgende:

Frokost, 2 skiver med pålegg, 1 glass melk

Mellommåltid; 1 yoghurt og 1 frukt

Lunsj; 3 skiver med div. pålegg og en frukt

Mellommåltid: 1 yoghurt og en frukt

Mellommåltid; 2 klibrød med kyllingpostei

Middag, 150 gram ris, event. 225 gram potet, 225 gram fisk/kjøtt, og grønnsaker.

Kvelds: 2 knekkebrød med pålegg

Jeg spiser ca. 1900-2000 kcal daglig, går ned i gjennomsnitt 1 kilo i uka. Går mye tur, iallefall 5 ganger i uka.

Hvor mange kcal. jeg skal spise er regnet ut fra mitt energiforbruk, som er ca. 3100 kcal. per dag.

Gjest anomyma1
Skrevet

Middag, 150 gram ris, event. 225 gram potet, 225 gram fisk/kjøtt, og grønnsaker.

Jeg spiser ca. 1900-2000 kcal daglig, går ned i gjennomsnitt 1 kilo i uka. Går mye tur, iallefall 5 ganger i uka.

Hvor mange kcal. jeg skal spise er regnet ut fra mitt energiforbruk, som er ca. 3100 kcal. per dag.

Bytter ofte ut brød med knekkebrød til lunj, og av og til brød med havregrøt til frokost.

Skrevet

Det er vel greit å spise 3 måltider og flere mellommåltider per dag, men synes ikke noe særlig om måltidene dine altså! :P

Poenget med å spise ofte er å spise mindre per gang. Det får du ikke til ved å spise stoor middag! 3 brødskiver til lunsj er også litt for mye hvis en skal ned i vekt. 2 GROVE skiver med sunt og magert pålegg er bedre.

Dessuten bør du nok bytte ut noe av fruktspisingen med grønnsaker. Frukt er sunt, men det inneholder endel kalorier og fruktsukker som man ikke skal ha for mye av når man skal ned i vekt.

Forslag til måltidsplan:

Frokost kl. 8: Havregrøt/sunn frokostblanding med skummet melk.

Mellommåltid kl. 10/11: Ett knekkebrød med sunt og magert pålegg/en lettyoughurt med litt korn/kruskakli oppi.

Lunsj kl. 12: 2 grove brødskiver med sunt og magert pålegg (evt. kyllingsalat?).

Mellommåltid kl. 15: Som forrige mellommåltid + en frukt.

Middag kl 17: F.eks: Rent kjøtt/fisk, fullkornspasta/ris/potet (i små mengder) og helst bør halvparten av tallerkenen være med grønnsaker (metter og er sunt).

Kveldsmat kl. 20/21: Salat, ett knekkebrød, youghurt, en frukt eller et eller annet lite noe. Viktig å ikke spise for mye om kvelden!

Forøvrig kan du gjerne spise grønnsaker hele dagen. Skjær opp gulrøtter, kålrot, kål osv. og legg det i en vannbolle i kjøleskapet så er det mer lettvint å ta av.

Andre ting å huske på: Mosjon, mye proteiner, lite raske karbohydrater (hvetemel, sukker), mye fiber, 2 liter vann per dag og gå trapper i stedet for heis osv...

Men dette var nå bare litt forslag og jeg er ingen ernæringsfysiolog da ;)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg vet det finnes en internettside der man kan regne ut energiforbruk og deretter hvor mye man bør spise og trene hver dag... vet du adressen til denne?

Gjest anomyma1
Skrevet

Jeg vet det finnes en internettside der man kan regne ut energiforbruk og deretter hvor mye man bør spise og trene hver dag... vet du adressen til denne?

Jeg gjør det på www.vektklubben.no

Men tror du må registrere deg der for å gjøre det. Men det er gratis å være medlem der da.

Skrevet

Oj! Et energiforbruk på 3100 kalorier?

For en vanlig moderat aktiv kvinne er vel energiforbruket på ca. 2000 kalorier. Men du må da være en stor, sterk og aktiv mann???

Gjest anomyma1
Skrevet

Oj! Et energiforbruk på 3100 kalorier?

For en vanlig moderat aktiv kvinne er vel energiforbruket på ca. 2000 kalorier. Men du må da være en stor, sterk og aktiv mann???

Jeg er aktiv, ja.

Og dessverrre fortsatt for stor, men det går nedover. I tillegg er jeg høy, 180 cm.

Også er jeg kvinne. :)

Flere på kurset jeg går som har like høyrt energiforbruk.

Og ettersom jeg har gjennomsnitt vekt-tak på nærmere 1 kilo i uka, så må jo beregningen stemme også.

Skrevet

Jeg gjør det på www.vektklubben.no

Men tror du må registrere deg der for å gjøre det. Men det er gratis å være medlem der da.

Tusen hjertelig!

Skrevet

Jeg er aktiv, ja.

Og dessverrre fortsatt for stor, men det går nedover. I tillegg er jeg høy, 180 cm.

Også er jeg kvinne. :)

Flere på kurset jeg går som har like høyrt energiforbruk.

Og ettersom jeg har gjennomsnitt vekt-tak på nærmere 1 kilo i uka, så må jo beregningen stemme også.

Mm, det stemmer helt sikkert når du går ned i vekt. Bare synes det høres så mye ut! Jeg har et kaloribehov på ca. 2000 kalorier per dag så jeg skal omtrent spise det samme som du gjør mens du går ned i vekt.

Skrevet

Et viktig spørsmål er: Skal du ned i vekt bare ved å spise, eller trener du også?

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...