Gå til innhold

Hvorfor gjør det noe å være utro?

Anbefalte innlegg

Gjest Erkekjetteren Eros
Skrevet

Hvorfor gjør det noe å være utro? Jeg mener; har man lovet å være trofast, og det betyr mye, så er det klart at man bør det.

Men hvorfor skal man få liv og død love å være trofast? Hva er galt (utover det å bryte eventuelle løfter) med å ha flere partnere?

Sånn som jeg ser det, er dette med å mislike utroskap bare en skanse mot det å miste partneren (personen kunne jo begynne å like andre mer enn deg), eller miste kontrollen (noen er jo også opptatt av å kontrollere).

For om man virkelig elsker noen, så vil man vel helst at personen skal ha det mest mulig hyggelig... ser filmer der man lover å være trofast i årevis, om personene må flytte fra hverandre... hva er vitsen? Noe så teit :)

Det er bare urteite skikker som ikke hører hjemme i det moderne samfunn :)

Gjest muslimen
Skrevet

Du burde fortest mulig reise til et muslimsk land og gifte deg.

Det er den eneste måten å få skikk på slike flokser som deg.

Gjest Betherelle
Skrevet

Alt skal ikke deles med alle. Hvis du har kjæreste, men fortsatt kan ha sex med hvem du vil. Hva er da vitsen med å ha kjæreste? Jeg sikker ikke at man må være sammen for ha sex, men NÅR man er sammen med noen, så deler man sex kun med denne personen.

Men du kan jo bare være singel..?

Gjest Luskelita
Skrevet

Det er kjempespennende å begynne å filosofere over slike vedtatte samfunnsnormer som f.eks utroskap etc! Hvorfor er det slik og sånn? Hvem har bestemt at det skal være slik osv osv?

For min egen del er utroskap noe som smerter meg, ikke fordi partneren nødvendigvis bryter et løfte, men mer for at han deler den spesielle intimiteten med andre enn meg. Nettopp intimiteten mellom oss er en viktig og vakker bestanddel i forholdet vårt, som skiller vårt kjærlighetsforhold fra et rent vennskapsforhold.

Fløten, erotikken, ømheten...disse tingene som er kun våre, som ingen andre ser...

Håper du får mange gode svar - dette var et kjempe spennende tema!

Gjest Erkekjetteren Eros
Skrevet

Alt skal ikke deles med alle. Hvis du har kjæreste, men fortsatt kan ha sex med hvem du vil. Hva er da vitsen med å ha kjæreste? Jeg sikker ikke at man må være sammen for ha sex, men NÅR man er sammen med noen, så deler man sex kun med denne personen.

Men du kan jo bare være singel..?

Hvorfor kan man ikke ha flere kjærester/ektefeller da?

Om man klarer å skaffe seg de, mener jeg!

Det er jo sånn det er... de med de riktige evnene blir rike.

De med de riktige evnene får også stort harem.

Sånn sett er vi jo alle kommunister! Vi vil at alle skal ha det likt :) Nøyer oss med en.

Men vi vil ikke dele :)

Så sånn sett er vi noen skikkelige egoister.

Du må ta innlegget mitt med et klype salt - jeg syns bare det er rart sånn verden er. Hvorfor i huleste blir kjærlighetsforhold så mye bedre om man er trofast? Det er rart...

Gjest tør ikke bruke mitt nick
Skrevet

Jeg er enig med deg. Sex er bare en liten del av et forhold.

Gjest Amors piler
Skrevet

Sånn sett er vi jo alle kommunister! Vi vil at alle skal ha det likt :) Nøyer oss med en.

Du må ta innlegget mitt med et klype salt - jeg syns bare det er rart sånn verden er. Hvorfor i huleste blir kjærlighetsforhold så mye bedre om man er trofast? Det er rart...

Det var faktisk vanlig med harem før, også innen kristne kretser. Kong salomo hadde en drøss koner og treller.

Men det var noen som fant ut at det ble mer rettferdig å _dele_ på *godene*, så flere menn fikk..

Gjest Amors piler
Skrevet

Hadde vi vokst op i en kultur der harem var naturlig, hadde det kanskje ikke eksistert sjalusi. Eller de forskjellige konene hadde kanskje slosst om oppmerksomheten. Jeg vet ikke..

Skrevet

Vi mennesker er ikke rasjonelle vesener, vi er styrt av følelser. Ideelt sett burde det kanskje vært slik at sex og følelser var to helt adskilte ting, og at det faktum at man har sex med andre ikke burde påvirke parforholdet.

Men slik er det ikke. Sjalusi er en følelse vi er utstyrt med fra naturens side. Tanken på at kjæresten eller ektefellen skulle ha sex med noen andre gjør nok vondt å tenke på for de fleste av oss.

I tillegg er det noe med at man viser at man er glad i noen ved å vise at man kan avstå fra andre ting. Når man velger noe, velger man bort noe annet. Man kan ikke forvente å få i pose og sekk her i livet.

Jeg tror mange ville blitt følelsesmessig forvirret hvis de skulle ha sex med flere samtidig. Jeg tror mange mennesker trenger litt trygghet og stabilitet, dermed mener jeg også at troskap er en god idé.

Skrevet

Jeg synes du stiller et helt relevant spørsmål, men på et litt for naivt vis.

Det er ingenting i veien med å ha flere partnere - så lenge begge/alle/etc. er inneforstått med det. Åpne forhold finnes, og for noen fungerer det utmerket.

"......................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg synes du stiller et helt relevant spørsmål, men på et litt for naivt vis.

Det er ingenting i veien med å ha flere partnere - så lenge begge/alle/etc. er inneforstått med det. Åpne forhold finnes, og for noen fungerer det utmerket.

"......................................."

Og i åpne forhold er det jo heller ikke utroskap hvis den ene personen har sex med en annen med den andre personens samtykke.

Så hele innlegget er snodig.

Skrevet

Og i åpne forhold er det jo heller ikke utroskap hvis den ene personen har sex med en annen med den andre personens samtykke.

Så hele innlegget er snodig.

Sant. "Utro" er jo pr. def. at den ene går bak ryggen på den andre.

Som svar på et spørsmål om hvorfor folk er opptatt av at å være utro er galt, så kan jeg ikke tenke meg at det finnes noe særlig bedre svar enn: Ca. 1000.

"........................................"

Gjest girl with no name
Skrevet

Det rokker ved det trygge og forutsigbare i hverdagslivet til den som blir bedratt. Selv i vår moderne tid får det de fleste til å mistrives. Også de som for alt i verden ikke vil innrømme at de reagerer med slike umoderne følelser på utroskap.Sistnevnte mennesketype er nok de som har det verst hvis de blir utsatt for utroskap, de skal jo liksom ta det så pent. De får ikke ut sinnet og skuffelsen.

All den tekniske fremgangen vi har hvert tiår får visst enkelte mennesker til å glemme at menneskenes følelsesliv fortsatt er på steinalderstadiet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...