Gå til innhold

Gjøre skinn mykt igjen?

Anbefalte innlegg

Meg1365380063
Skrevet

Jeg måtte vaske veska mi. Den er for det meste av stoff, men har et parti på midten med skinn, samt bærereima. Dette har nå blitt stivt og hardt - hvordan kan jeg få det mykt igjen?

Skrevet

Det er umulig. Hud blir ødelagt av vann og såpe. Det må i tilfelle renses og garves på nytt med kromsalt og fenol.

Meg1365380063
Skrevet

Det er umulig. Hud blir ødelagt av vann og såpe. Det må i tilfelle renses og garves på nytt med kromsalt og fenol.

OK, takk for svar. Håper den blir litt bedre med bruk, i hvert fall. Veska er ikke dyr, men har litt affeksjonsverdi, så da prøvde jeg å vaske den. Heller stiv enn stinkende av øl...

Skrevet

OK, takk for svar. Håper den blir litt bedre med bruk, i hvert fall. Veska er ikke dyr, men har litt affeksjonsverdi, så da prøvde jeg å vaske den. Heller stiv enn stinkende av øl...

Prøv med litt fett, lanolin som brukes på hud. Da blir det litt mykere, men farge og spenst er borte for alltid.

Derfor er det en hel liten kunst å beholde skinnklær fine.

Går du ut i striregn med en uimpregnert lammeskinnjakke, så er den ødelagt for alltid.

Meg1365380063
Skrevet

Prøv med litt fett, lanolin som brukes på hud. Da blir det litt mykere, men farge og spenst er borte for alltid.

Derfor er det en hel liten kunst å beholde skinnklær fine.

Går du ut i striregn med en uimpregnert lammeskinnjakke, så er den ødelagt for alltid.

Men er det ikke rart at ei veske - som jo ofte brukes utendørs - er laget på den måten at den ikke tåler vær?

Og jeg må jo ta forbehold om at det kan være lær, noe kunststoff eller hva som helst - jeg har ikke kjøpt veska selv, og må gjette på tøyet. Fargen er heller ikke endret, men det er kanskje fordi den er svart?

Lanolin - hvor finner jeg det?

Skrevet

Smør inn med fett (for sko) - har jeg gjort mange ganger og jeg synes det funker bra.

Skrevet

Men er det ikke rart at ei veske - som jo ofte brukes utendørs - er laget på den måten at den ikke tåler vær?

Og jeg må jo ta forbehold om at det kan være lær, noe kunststoff eller hva som helst - jeg har ikke kjøpt veska selv, og må gjette på tøyet. Fargen er heller ikke endret, men det er kanskje fordi den er svart?

Lanolin finnes i fett som brukes på hudprodukter for å holde dem myke. Det får du i møbelbutikker til overpris. Jeg prøvde å finne en oppskrift på noe du kunne lage selv, men dessverre. Apoteket har også slikt.

Meg1365380063
Skrevet

Lanolin finnes i fett som brukes på hudprodukter for å holde dem myke. Det får du i møbelbutikker til overpris. Jeg prøvde å finne en oppskrift på noe du kunne lage selv, men dessverre. Apoteket har også slikt.

OK, takk for svar og hjelp! Da gjør jeg trolig ikke noe, men ser hvordan det går å bruke den.

Meg1365380063
Skrevet

Smør inn med fett (for sko) - har jeg gjort mange ganger og jeg synes det funker bra.

Takk for forslag - skal sjekke i en skobutikk om det er billigere enn det Keinstein snakker om.

Skrevet

Lanolin er fett som utvinnes fra ull, og er seigt og ganske fast og alt for vanskelig å smøre utover uten at du smelter det om og blander med en flytende olje.

Om det bare er en liten skinnbit så kan du like gjerne prøve med litt olivenolje for å gjøre skinnet mjukt, og så polere over med en nøytral skokrem for beskyttelse. Det aller beste ville vært collanolje, som både smører og impregnerer, men om det bare er en liten bit så hadde jeg glatt brukt olivenoljen.

Hilsen Osiris som har jobba i skobransjen

Skrevet

OK, takk for svar og hjelp! Da gjør jeg trolig ikke noe, men ser hvordan det går å bruke den.

Man får kjøpt lanolin på apoteket, som brystvortesalve. :)

Det nye skyllemiddelet til Milo inneholder lanolin.

Meg1365380063
Skrevet

Lanolin er fett som utvinnes fra ull, og er seigt og ganske fast og alt for vanskelig å smøre utover uten at du smelter det om og blander med en flytende olje.

Om det bare er en liten skinnbit så kan du like gjerne prøve med litt olivenolje for å gjøre skinnet mjukt, og så polere over med en nøytral skokrem for beskyttelse. Det aller beste ville vært collanolje, som både smører og impregnerer, men om det bare er en liten bit så hadde jeg glatt brukt olivenoljen.

Hilsen Osiris som har jobba i skobransjen

Tusen takk for svar! Når veska har tørket helt, skal jeg prøve med olivenolje!

Meg1365380063
Skrevet

Man får kjøpt lanolin på apoteket, som brystvortesalve. :)

Det nye skyllemiddelet til Milo inneholder lanolin.

Takk for det. Da har jeg noen alternativ etter Osiris' olivenolje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...