Gå til innhold

Hvem skal du sjekke i skattelistene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal se etter hvor mye en slektning har klart å knabbe til seg...

Jeg ser ikke etter så mange, det blir mer tilfeldig. Har en slektning som sjekker listene og kommenterer forume/inntekt i etterkant.. egentlig så burde de ikke vært lagt ut etter min mening.

De har alltid vært offentlige - men det skal vel litt til å gå og snoke i bøkene - hehe

Gjest Debra irl
Skrevet

Jeg skal sjekke ei venninne som alltid er såååå oppgitt over at jeg "aldri" har råd til å være med ut og spise, teater, konserter etc. Jeg er mye ute, men ikke like mye som henne. Hun provoserer meg. Så jeg har lyst til å printe ut hennes og mine tall og sende til henne. Jeg har en oppfatning av at hun har omtrent dobbel årslønn av hva jeg har. Så derfor henne.

Skrevet

Sitter ikke akkurat og venter på skattelistene for å sjekke noen, nei.

Har vel sjekket noen fra tid til annen,- men oftest for å finne fødselsår (det var vel før det stod, ikke nå kanskje...)

her står det til og med fødselsdato: trykk på 2001: http://www.aftenbladet.no/skatt

Skrevet

De har alltid vært offentlige - men det skal vel litt til å gå og snoke i bøkene - hehe

uansett så viser ikke disse skattelistene min reelle inntekt og formue. Bare sååå innmari irriterende å få høre "jasså, så du hadde xx i inntekt i fjor du, og så har du spart så å så mye i fjor"

Skrevet

Ingen. Jeg synes det er utrolig lattelig at folk skal sitte og snoke i andres liv på denne måten.

Skrevet

uansett så viser ikke disse skattelistene min reelle inntekt og formue. Bare sååå innmari irriterende å få høre "jasså, så du hadde xx i inntekt i fjor du, og så har du spart så å så mye i fjor"

jeg ler av folk jeg da - som ikke vet forskjell på netto og brutto -og sier det.

Skrevet

jeg ler av folk jeg da - som ikke vet forskjell på netto og brutto -og sier det.

- eller folk som ikke skjønner at mengden tilgodeskatt ikke sier noe om hvor "lur" du har vært! ;-)

Husker en gang det var snakk på et venninnetreff om hvor mye man hadde fått igjen på skatten, og ei var sååå fornøyd over at hun fikk igjen mest av oss alle! :-) Hun sa at hun var fornøyd med at hun hadde klart å utnytte skattesystemet på denne måten! *he he*

Men i motsetning til deg hadde jeg ikke hjerte til å ta fra henne livsløgnen! ;-)

Skrevet

- eller folk som ikke skjønner at mengden tilgodeskatt ikke sier noe om hvor "lur" du har vært! ;-)

Husker en gang det var snakk på et venninnetreff om hvor mye man hadde fått igjen på skatten, og ei var sååå fornøyd over at hun fikk igjen mest av oss alle! :-) Hun sa at hun var fornøyd med at hun hadde klart å utnytte skattesystemet på denne måten! *he he*

Men i motsetning til deg hadde jeg ikke hjerte til å ta fra henne livsløgnen! ;-)

Jeg er drepende i selskap jeg - og har få venner :)

Skrevet

Hvis jeg skulle gjøre det. måtte det være none på jobben. Det som er oppgitt i tall på skattelistene, stemmer ikke alltid med hva folk tjener på vanlig arbeid. Det er kun folk med " normal " lønn en kan sjekke. De fleste med høy inntekt har div. fradrag, firmabil, aksje utbytte osv.osv. som ikke kommer frem av skattelistene. Det er helt enkelt umulig å vite hva folk med høy inntekt egentlig har som lønn, og hva som ikke er lønn.

Hvis du tar tallene du finner i skattelista, stemmer de ikke for NOEN med vanlig fulltidsjobb. Men med noen små utregninger, så er det ingen sak å finne reell årslønn og faktisk betalt skatt.

Men som du sier: Har man svære fradrag, eier aksjer og mye annet, så blir det mye vanskeligere.

Skrevet

Såfremt du er vanlig lønnsmotatker med og ikke har enorme fradrag (utover "standard" som minste- og gjeldsrentefradrag), og ikke eier store aksjeposter, er det ingen sak å regne ut reell årslønn og faktisk betalt skatt ut fra tall i skattelistene.

Sånn til opplysning :)

Gjest Baugspryden
Skrevet

Vet om noen som bør sjekke sin *grådige svigermor*

;)

Skrevet

Såfremt du er vanlig lønnsmotatker med og ikke har enorme fradrag (utover "standard" som minste- og gjeldsrentefradrag), og ikke eier store aksjeposter, er det ingen sak å regne ut reell årslønn og faktisk betalt skatt ut fra tall i skattelistene.

Der kom du meg i forkjøpet ;-)

Skrevet

Vet om noen som bør sjekke sin *grådige svigermor*

;)

hehe...

Skrevet

joda, det vet jeg. Men den personen skjønner ikke det. H*n tror det er eksakte tall alt som står...

Skrevet

Ingen. Det interesserer meg null og niks hva andre tjener. Hva hjelper det meg å vite det???

Skrevet

Der kom du meg i forkjøpet ;-)

hehe :)

ser at dinside.no også prøver seg med en eller annen form for kalkulator.

Skrevet

Jeg sjekker vel kanskje noen kolleger og sliktninger. Tallene sier ikke så mye likevel. Noen har mye større fradrag enn andre. Synes du noen i tilsvarende jobb som deg tjener misunnelsesverdig mye, kan det være at han jobber 160%, mens du jobber 80%! Noen kan ha inntekter vi ikke vet om utenom den vanlige jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...