Gå til innhold

har veninda mi bulimia nervosa?


Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

kjære leger og evt andre som skal svare på dette spørsmålet

Jeg har ei jævlig god venninde.Hun er 14 år og det eer jeg og. Men hu har det siste året eller enda før det fått et unormalt forhold til kroppen sin og mat.

Når hun har spist føler hun seg feit (spesielt etter godteri) og da er det ofte hun kaster det opp igjen. Hun føler det som en lettelse, for da har hun jo ikke sjans ttil å bli tykkere.Hun har hholdt på med dette ei god sstund og synes og tror at det er normalt. hun har lest i blader at ingen er fornøyd m med kroppen sin. Dette tror hun selv er en medvirkende årsak til at hu tror det er normalt.Når vi snakker om det, sier hun at det ikke virker som om det er henne vi snakker om. Hun har ikke noen vekt hun vil ned i.Hun Hun synes bare hun er for feit, og er veldig redd for å legge på seg.Hun føler angst for å gå foran folk så de kan se de "tykke" lårene hennes. grunnen(hun sier dette selv) kan nok være at hun ble ertet litt som barn fordi hune er kraftig bygd, men hun er absolutt ikke feit eller sånn.Hun er normalvektig.Broren har

estandig vært tynnere og mer aktiv i idrettog foreldrene har synes at han er veldig flink i alt, og selv om hun også er det får hun ikke like mye oppmerksomhet. Moren har kommet med kommentarer som "nå får du passe på flesket" ol. Hun trener veldig mye. Veldig mye. Hun driver med hockey der de har tre treninger i uka+ kamper, men i tilegg driver hun egentrening fordi hun er redd for vekta si.

Hun vil for all del ikke si det til foreldra sine. Det skjønner jeg egentlig for mora ville bli forbanna og klikka helt. Hunhar ingen voksenperson hun kan snakke med, og det virker rart for henne og gå til lege. Og når skulle hun gjort det? hun kan jo ikke lyve for foreldren heller.

Min far er lege, og har en del literatur om spiseforstyrrelser. Jeg har gått gjennom dette og lett på internett. Jeg har bedt henne føre logg på hva hun spiser og om hun kaster opp og trener. Denne loggen ser jeg på etter fire dager. Hun har også fått en spiseliste over hva hun bør spise til de forskjellige måltidene. men jeg er jo ikke lege eller ernæringsekspert, så hvis det ikke bedrer seg kvikt, må jeg vel få henne til å gå til en lege? Hun kan jo ikke ha det slik hun har det!! Det vil jo bare være dumt av meg å ikke gjør det? Søke lege altså? Men det blir så mye oppstyr og hun vil for all del unngå legebesøk. Helsesøstra på skolen er helt teit og den muligheten er utelukket.

Hva skal jeg gjøre?

Har hun bulimi? Noe galt er det uansett. Hun har veldig mange symptomer på spiseforstyrrelser utifra det jeg har lest.

Vi har et veldig nært og spesielt forhold og jeg må hjelpe henne!!

Please svar meg på dette! Håper det er noen leger/psykiatere som skal svare på dette.

Det er veldig viktig for meg og venninda mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er i alle fall heldig som har deg!!! Virker som du VIRKELIG bryr deg om henne! Men du må ikke slite deg helt ut heller, og det ville vært best om hun fikk en voksenperson å snakke med også! Forstår det må være vanskelig når man ikke vil foreldra skal vite, veit ikke om det er til å komme utenom i lengda?

Har egentlig ikke noe gode råd, håper noen andre har.

Virker som hun kan ha bulimi, og i alle fall som hun har et problematisk forhold til mat, til seg selv (og sin mor?) som hun trenger hjelp til å komme seg utav.

Ønsker bare lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret

Hun er i alle fall heldig som har deg!!! Virker som du VIRKELIG bryr deg om henne! Men du må ikke slite deg helt ut heller, og det ville vært best om hun fikk en voksenperson å snakke med også! Forstår det må være vanskelig når man ikke vil foreldra skal vite, veit ikke om det er til å komme utenom i lengda?

Har egentlig ikke noe gode råd, håper noen andre har.

Virker som hun kan ha bulimi, og i alle fall som hun har et problematisk forhold til mat, til seg selv (og sin mor?) som hun trenger hjelp til å komme seg utav.

Ønsker bare lykke til!

Takk huva

og takk for innlegget!

Du virker som en smart person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at du virker som en kjempegod veninne:)

Det høres ut som om veninna di har en form for sf.Å tvinge seg selv til å kaste opp er ikke normalt uansett hvordan man vrir og vender på det.Vet du om det finnes noen lokale senter for spisef. i nærheten av der du bor?De har taushetsplikt og kan mye om sf.Man kan bestille time der (det er gratis er jeg nokså sikker på)og få snakke med noen-det kan ofte være til stor hjelp.

Lykke til videre og ta vare på deg selv.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære bekymret! Det er flott at du bryr deg om din venninne. Vi stiller ingen diagnoser på nettet, men det er nok grund til bekymring i forhold til din venninne. Mange som utvikler spiseforstyrrelser har selv vanskelig for å se, skjønne, forstå at de lider av en spiseforstyrrelse. Det er derfor ofte en tålmodighetsprøve når en skal tilnærme seg problemet, være til hjelp. Jeg vil råde deg til å fortelle din venninne at du er alvorlig bekymret for henne og gjerne vil hjelpe henne. Du kan f.eks tilby deg å gå sammen med henne, hjelpe henne med å fortelle det til noen hun har tillit til som foreldre, søsken, tante , onkel, en lærer, rådgiver, sosiallærer, (helsesøster?),helsestasjon for ungdom, helsesenter, lege eller ta kontakt med selvhjelperorganisasjonene som Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser-IKS, internett; www.iks.no eller Anoreksia-Bulimia-foreningen, ABF, internett;www.abf.no. Du ønskes lykke til med å hjelpe din venninne på veien videre! Det at venner bryr seg slik du gjør har for mange som har vært i faren for å utvikle en spiseforstyrrelse eller allerede har en spiseforstyrrelse vært redningen på veien til forandring, flott at du bryr deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...