Gå til innhold

Sterke menssmerter i uke 30


Impala

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg våknet i dag tidlig med velkjente menssmerter, slike jeg alltid fikk en liten stund før menstruasjonen var i gang. Jeg er nå i uke 30 og har hatt kynnere siden ca uke 18. I dag hadde jeg først sterke smerter nederst i magen, etterfulgt av en kynner. Dette sto på i et par timer, for så å avta. Nå kjenner jeg bare litt murringer, men får stadig kynnere. De er ikke smertefulle lenger, men sterke nok til at jeg føler jeg mister litt pusten når de kommer.

Mulig dette ble litt rotete, men bekymringen min er i grunn disse kraftige "menssmertene" jeg ikke har kjent tidligere. Bør jeg kontakte lege eller fødeavdeling hvis dette skjer igjen, eller er dette også normalt? Er jo selvfølgelig bekymret for å føde så tidlig, hadde det enda vært noen uker frem i tid, hadde det jo bare vært spennende, men i dag ble jeg redd.

Håper på svar!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du føler at de velkjente kynnerne har blitt mye kraftigere, og medfører smerter i tillegg, synes jeg du skal ta kontakt med din lege/jordmor. Det er ikke riktig at kynnerne skal være såpass kraftige så tidlige. Når du kjenner det som kraftige menssmerter, er det nok fordi sammentrekningene er kraftige. Noen ganger ser man at livmorhalsen kan ha blitt påvirket og startet en for tidlig modningsprosess. Dette bør nok sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uke 33

Hei Impala!

Tenkte bare jeg skulle fortelle deg at jeg har opplevd litt av det samme nå i påsken. Jeg har hatt kynnere fra tid til annen i flere uker, men de har ikke vært vonde. I påsken ble jeg syk, fikk skikkelig diare, og fra torsdag til søndag hadde jeg kraftige kynnere, med tak i ryggen, sånn at jeg ble bekymret for om det var rier. Det varte i noen timer hver dag, og "takene" kom med alt fra 10 til 45 minutters mellomrom, og hvert "tak" varte omtrent 1-2 minutter.

Jeg kontaktet fødeavdelingen, og fikk komme inn for sjekk. De sjekket at livmorhalsen var lang og lukket (har ikke hatt noen blødning eller noe), det ble tatt ultralyd for å se at barnet har det bra og at det var nok fostervann, det ble registrert fosterlyd en halvtimes tid.

Det eneste de "fant" var at livmorhalsen var litt myk (men ikke begynt å avflates eller åpnes), samt tegn på mulig urinveisinfeksjon, så urinprøve ble sendt til dyrking. (har ikke fått svar på den ennå).

De sa med en gang at det høyst sannsynlig var diareen som utløste det for min del, og at hvis det mot formodning ikke ga seg når diareen ga seg, så måtte jeg ta kontakt igjen, men det var så langt ingenting som tydet på nært forestående fødsel.

Og de siste par dagene har jeg knapt merket kynnere i det hele tatt! Så det ser ut som det roet seg.

Hvis du er bekymret, så ring fødeavdelingen. Riktignok var det for mitt vedkommende mye venting da jeg kom dit (det var tross alt 1. påskedag og lav bemanning), men det var deilig å gå ut der i fra og vite at fødselen ikke var rett rundt hjørnet. De var veldig grundige, og det eneste "skåret" i gleden var at jeg fikk beskjed om å avstå fra samleie inntil kynnerne / riene hadde opphørt ordentlig.

Men nå har de opphørt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...