Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! For vel 3 mnd. siden ble jeg behandlet for spolorm (2 tbl. vermox morgen, 2 tbl. kveld i 3 påfølgende dager.) Siste kur ble tatt etter 12 dager, og jeg fikk også Valium da jeg var ganske oppskaket pga. situasjonen. For ei uke siden fikk jeg positivt svar på prøve e. siste kur. Dermed må jeg gjennom samme kuren igjen. Jeg har tatt første kur, men kjenner fortsatt at det klør i huden, spesielt i bena, på baken og ryggen. Kløen kan være ganske sterk om natten, noen ganger nesten overfladisk (prikking), mens enkelte ganger kjennes det som et slags varmeutslett, mens andre ganger får jeg skikkelig leamus i leggen. Som jeg har forstått: kan spolorm eller larvene gå gjennom hud i blodbanen før den slår seg ned i tarmen, men er det virkelig slik at kløen kan bli så sterk? Har også oppdaget nylig et slags sår på låret, en rur med en sort prikk inni. Vil kløen forsvinne etter siste kur er tatt?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249229-spolorm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg har desverre ingen personlig erfaring med spolorm-behandling. Ifølge faglitteraturen som jeg har lest nå skal behandling med mebendazol preparater være meget effektiv. (Vermox er eet slikt preparat) Etter det jeg kan forstå er behandlingen du har fått er korrekt, både når det gjelder doser og varighet. Det understrekes at behandlingen skal gjentas etter 12-14 dager. Kløe kan være et symptom på Ascaris, men ikke nødvendigvis og lærebøkene jeg har lest i sier ikke noe om kløe som dominerende og sterk symptom. Spørsmål om det kan skyldes noe annet? Huden er ikke nødvendigvis innvolvert i det hele tatt, parasitten kommer inn i kroppen via fordøyelseskanalen. Jeg forstår godt at du er oppskakket, og jeg lurer på om ikke dette noe som forverrer symptomene. Det du beskriver som sår, med sort prikk i finner jeg ikke noe om som symptom. Kan det være et poeng å snakke med en hudlege som kunne se både på det og si noe om kløen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249229-spolorm/#findComment-1958809
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...