Nervøs, 24 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Hei, jeg er en jente på 24 år som var til lege pga ekstraslag og litt rask puls.Legen fant en bilyd på hjertet,tok ekg som så grei ut,men sendte meg videre til hjertespesialist som også hørte bilyden tydelig og som tok ekko.Her fant hun ikke noe galt, men hun vil sende meg videre til barnekardiolog for å se på hjertet via en slange gjennom halsen.Jeg er kjemperedd, får ikke sove eller noe. Hjertespesialisten påsto hun ikke kunne høre om det var en funksjonell eller strukturell bilyd.Men når hun sender meg videre får jeg inntrykk av at det er noe alvorlig.Skal også på ekg overvåkning over to døgn for å se på rytmen. Blodprøvene er ikke analysert ennå.Hadde bilyd som lite barn en gang jeg hadde feber, men siden har jeg ikke hørt noe om det. Vært i narkose mange ganger,burde det ikke bli oppdaget da? Jeg er livredd for å falle om og dø hvert øyeblikk. Kan dette være noe akutt farlig eller hadde det blitt fanget opp vha ekg,ekko og blodtrykk? Må vente lenge på neste undersøkelse. Hva annet enn noe feil med hjertet kan dette skyldes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249282-bekymret-for-bilyd-p%C3%A5-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Svar til Nervøs,24. Dette virker ganske uskyldig, og ikke noe du bør anse som farlig eller bekymre deg for. Det er mulig at din lege/kardiolog fikk mistanke om at det kunne foreligge en skilleveggsdefekt som årsak til din bilyd (som svært ofte er av funksjonell karakter). Det kan av og til være vanskelig/umulig å fremstille skilleveggen i forkamrene tydelig ved hjelp av ekkocardiografi forfra. Da bruker vi å gjøre det vi kaller transøsofageal ekko, d.v.s. at vi bruker et ultralydhode på et scop (kikkehullsteknikk, samme type scop som man bruker til f.eks. mave- og tynntarmsundersøkelser). På den måten får vi et helt annet og tydelig bilde av samtlige strukturer i hjertet, og vil med sikkerhet kunne fastslå eller utelukke slike skilleveggshull. Et forkammerskilleveggshull er den medfødte hjertefeilen som hyppigst blir oppdaget først i godt voksen alder. Tilstanden, hvis den i det hele tatt skulle foreligge hos deg, er ikke noen truende situasjon, og forøvrig heller ikke noen sjelden tilstand. Skulle det være tilfellet, er det ikke sikkert man vil gjøre noe med den. Og, skulle det være aktuelt, blir idag de fleste av slike defekter korrigert uten operasjon. Få litt mer informasjon fra din kardiolog, slik at du vet hva mistanken egentlig går ut på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249282-bekymret-for-bilyd-p%C3%A5-hjertet/#findComment-1971414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.