Gå til innhold

protein S og graviditet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått beskjed om at jeg har lav protein S. Har tidvis også kraftig migrene. Vi ønsker å bli gravide; har mistet veldig tidlig (4+3) i september. Kan protein-mangelen ha noe å gjøre med at jeg ikke har blitt gevid igjen? (Har også lavt stoffskifte; går på tyroxin).

Hvilke forholdsregler bør jeg ta dersom jeg blir gravid?

Hva er symptomene på blodpropp i arm/bein?

Takknemlig for svar, da min egen lege ikke visste særli8g mye om denne tilstanden!

Er det forresten noen jeg kan ta kontakt med om dette, eller er det primærlegen som skal følge det opp? Hva slags kontroller bør jeg ta?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24933-protein-s-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Fatigue.

Protein S er et eggehvitestoff som er en hjelpefaktor for å hemme koagulasjon (størkning/proppdannelse av blod). Personer med Protein S-mangel vil kunne ha tendens til øket proppdannelse, men det har neppe noe med at du har vanskeligheter med å bli gravid. Derimot vil et lavt stoffskifte kunne påvirke din fertilitet. Ta det opp med din gynekolog, likeledes forhold omkring din Protein S-mangel og en graviditet.

Avhengig av hvor stor Protein-S-mangel du har, vil dette best vurderes av et koagulasjonslaboratorium (helst på et av våre regionssykehus), eller av hematolog ved annet sykehus. Få en henvisning til slik ekspertise hvis situasjonen ellers er noe uklar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...