Gå til innhold

Nummenhet/ overfølsomhet/ kuldefølelse

Anbefalte innlegg

Jeg har over lengre tid vært plaget av en slags "nummenhet"/ overfølsomhet i halve ansiktet. Plagene kommer og går, varer bare noen timer hver gang. Ikke alltid på samme side eller samme sted i ansiktet. Noen ganger starter det oppe ved øyet, noen ganger lenger ned.

I går fikk jeg samme overfølsomhet i arma.

Jeg er jo livredd hva dette er. Jeg er arvelig disponert for MS, og frykter det. Derfor har jeg ikke turt å ta kontakt med legen (_ vet _ det er dumt...).

Mannen min ringte og bestilte time i dag.

Noen som aner hva dette kan være? Noen som kan berolige meg litt?

Takker så mye for svar.

Selv om dette er litt følsomt, orker jeg ikke være anonym.

Fortsetter under...

For noen år tilbake hadde jeg problemer med at halve hodet på en måte dovna bort. Noen ganger var det armene/deler av armene, andre ganger deler av ansiktet og/eller deler av hodet. Jeg forsøkte fysioterapi og plagene forsvant kjapt. Hos meg var det altså sikkert noen nerver som lå i klem e.l.

Håper det er en slik enkel forklaring på dine plager også.

Jeg ante ikke at MS kunne være arvelig? De første symptomene på MS vises vel helst på synet, eller?

Ta en tur til legen da. Hvis du skulle være så uheldig at det er MS så finnes det endel medisiner som kan gjøre tilstanden bedre.

Er det ikke bedre å ta ting før det er for seint da?

Jeg skjønner at du er redd, men jeg er av det slaget som helst vil vite likevel.

For noen år tilbake hadde jeg problemer med at halve hodet på en måte dovna bort. Noen ganger var det armene/deler av armene, andre ganger deler av ansiktet og/eller deler av hodet. Jeg forsøkte fysioterapi og plagene forsvant kjapt. Hos meg var det altså sikkert noen nerver som lå i klem e.l.

Håper det er en slik enkel forklaring på dine plager også.

Jeg ante ikke at MS kunne være arvelig? De første symptomene på MS vises vel helst på synet, eller?

Takk for svaret!

Arvelig og arvelig. Legene påstår vel at det ikke er arvelig. Men det _er_ en overhyppighet i min familie.

Jeg ble beroliget av det du forteller. Takk!

Ta en tur til legen da. Hvis du skulle være så uheldig at det er MS så finnes det endel medisiner som kan gjøre tilstanden bedre.

Er det ikke bedre å ta ting før det er for seint da?

Jeg skjønner at du er redd, men jeg er av det slaget som helst vil vite likevel.

Takk for svaret!

Jo, naturligvis har du rett. All fornuft tilsier jo det.

Og kanskje er det som hos togli, nerver i klem.

Legetimen er bestilt. Og vi har en skikkelig flink lege, som ikke bare teller armer, bein og kronestykker. Så jeg har tro på at det løser seg!

Takk for svaret!

Arvelig og arvelig. Legene påstår vel at det ikke er arvelig. Men det _er_ en overhyppighet i min familie.

Jeg ble beroliget av det du forteller. Takk!

Ang synet: det melder seg kjapt, men er ikke alltid første symptom. Noen får nummenheta først *grøss*

Annonse

Det finnes mange andre forklaringer på den type symptomer enn MS, men bra at du kommer deg til legen og får drøftet det med en fagperson.

Jeg har periodevis overfølsomhet mange steder på kroppen, og hos meg stammer alt fra et ryggproblem. Jeg har gitt opp å forstå forklaringsmodellen til smertelegen om hvorfor overfølsomheten har blitt såpass "generalisert"...*s*

Skjønner at du er litt stresset med tanke på MS, men viktig å huske på at mange av de symptomene som også kan være tilstede ved MS er ganske alminnelige og relativt utbredt i befolkningen.

Det finnes mange andre forklaringer på den type symptomer enn MS, men bra at du kommer deg til legen og får drøftet det med en fagperson.

Jeg har periodevis overfølsomhet mange steder på kroppen, og hos meg stammer alt fra et ryggproblem. Jeg har gitt opp å forstå forklaringsmodellen til smertelegen om hvorfor overfølsomheten har blitt såpass "generalisert"...*s*

Skjønner at du er litt stresset med tanke på MS, men viktig å huske på at mange av de symptomene som også kan være tilstede ved MS er ganske alminnelige og relativt utbredt i befolkningen.

Takk for svaret, frosken! Godt at du beroliger meg, jeg trenger det!

Takk for svaret!

Jo, naturligvis har du rett. All fornuft tilsier jo det.

Og kanskje er det som hos togli, nerver i klem.

Legetimen er bestilt. Og vi har en skikkelig flink lege, som ikke bare teller armer, bein og kronestykker. Så jeg har tro på at det løser seg!

Du er flink som har bestilt time :o)

Takk, men det er nå mannen min som har bestilt time. Han skjønte at jeg ikke kom til å gjøre det...

Hihi, men bare du går dit så er det samme hvem som har bestillt timen.

Jeg håper jeg ikke skremmer deg, sannsynligvis er det ikke noe alvorlig gærnt men hvis det er det så er det bedre å vite og man kan få behandling.

Hihi, men bare du går dit så er det samme hvem som har bestillt timen.

Jeg håper jeg ikke skremmer deg, sannsynligvis er det ikke noe alvorlig gærnt men hvis det er det så er det bedre å vite og man kan få behandling.

Hvis det, mot formodning, skulle være MS, tror jeg faktisk det er bedre for meg personlig _ikke_ å vite... Psykisk, altså.

Ikke medisinsk. Jeg vet at det finnes medisiner som muligens kan forsinke utviklinga noe.

Hvis det, mot formodning, skulle være MS, tror jeg faktisk det er bedre for meg personlig _ikke_ å vite... Psykisk, altså.

Ikke medisinsk. Jeg vet at det finnes medisiner som muligens kan forsinke utviklinga noe.

Men tenk så deilig å få vite at det ikke er det. Så slipper du å tenke mer på det.

Jeg skjønner hva du mener faktisk, jeg er hysterisk for å få Alzheimer. De sier det er 50% sjanse for å få det hvis en av foreldrene har det og mora mi har det, tanta mi og mormora mi hadde det. Og mora mi var ikke så mye eldre enn meg da hun fikk det :o(

Annonse

Men tenk så deilig å få vite at det ikke er det. Så slipper du å tenke mer på det.

Jeg skjønner hva du mener faktisk, jeg er hysterisk for å få Alzheimer. De sier det er 50% sjanse for å få det hvis en av foreldrene har det og mora mi har det, tanta mi og mormora mi hadde det. Og mora mi var ikke så mye eldre enn meg da hun fikk det :o(

Uff Dorthe! Men - det går sikkert bra!

Mora mi hadde MS og jeg har to onkler som har det, så jeg kjenner følelsen...

Uff Dorthe! Men - det går sikkert bra!

Mora mi hadde MS og jeg har to onkler som har det, så jeg kjenner følelsen...

Det må gå bra.

Den følelsen er ikke noe ok altså. Jeg orker ikke tanken engang.

Jeg har tatt MR av hodet flere ganger fordi de har ville sjekke om jeg har MS, noe jeg ikke har. Jeg har vært mer opptatt av om de ser noen tegn til Altzheimer for da vet jeg ikke hva jeg gjør. For sånn som mora mi er nå, sånn vil jeg ikke bli.

Grunnen til at jeg ikke har vært redd for MS, er at jeg har vært helt sikker på at jeg ikke har det. Det passer overhode ikke inn i mitt mønster for å si det slik.

Takk for svaret, frosken! Godt at du beroliger meg, jeg trenger det!

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde moren din MS? Skjønner godt at du trenger å bli beroliget. Når man har sett alvorlig nevrologisk lidelse, så lurer man jo på om man tør å ta sjansen på å leve...

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde moren din MS? Skjønner godt at du trenger å bli beroliget. Når man har sett alvorlig nevrologisk lidelse, så lurer man jo på om man tør å ta sjansen på å leve...

Riktig. :-) Takk for omtanken, det varmer!

• 2 uker senere...

Går inn på siden www.ldn.no

Reseptpliktig medsisin som skal

hjelpe både mot MS og andre

autoimmune sykdommer.

Kjøp og les. boken: pH-mirakelet av Robert O. Young.

Henv. Tlf. 22384010/21022660

www.hilt-hansteen.no.

Man blir syk av for surt miljø

i kroppen. God cellehelse er

betinget av en riktig syre- og

basebalanse.

Går inn på siden www.ldn.no

Reseptpliktig medsisin som skal

hjelpe både mot MS og andre

autoimmune sykdommer.

Kjøp og les. boken: pH-mirakelet av Robert O. Young.

Henv. Tlf. 22384010/21022660

www.hilt-hansteen.no.

Man blir syk av for surt miljø

i kroppen. God cellehelse er

betinget av en riktig syre- og

basebalanse.

Tusen takk, det skal jeg gjøre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...