Gå til innhold

Ung med brystsmerter?

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år, og får "hjerte-anfall" med jevne mellomrom, ca. en gang i måneden eller skjeldnere. Smertene er stikkende og kraftige, og tiltar ved innpust. Varigheten er alt fra et par sekunder til 10-20 minutter. Hjertet slår ekstremt fort mens dette pågår, og etterpå blir jeg ofte tung og sliten i venstre arm.

Første gang jeg opplevde dette var jeg 12-13 år

Min far sier det er normalt (?)

Jeg kan ellers nevne at det er enormt mye hjerteproblemer på begge sider av min familie.

Nettopp derfor jeg jeg redd, og vil gjerne ha "bekreftet" at dette kan kalles normalt.

Jeg er ellers sunn og frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24934-ung-med-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Tzarina.

Hjertesykdommer hos 20-årige kvinner er ekstremt sjeldne (bortsett fra medfødte tilstander). Slike smerter er så godt som alltid forårsaket av strukturer som ikke har noe med hjertet å gjøre, fortrinnsvis muskulatur.

Hvis din hurtige hjerteaksjon ikke er betinget av at du blir redd når "smertene" kommer, vil det være en idè om du fikk registrert hvor fort din puls går i en slik periode. Da blir det lettere for din privatlege å ta stilling til situasjonen, hvis det noen gang skulle bli nødvendig. Høyst sannsynlig er dette helt ufarlig og ikke forårsaket av organisk sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24934-ung-med-brystsmerter/#findComment-104666
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...